عصر خودرو

دلار ۴۲۰۰ تومانی تکان خورد

عصر بازار- توقف قیمت دلار در نرخ ۴۲۰۰ تومان پایدار نبود و بعد از حدود ۴۰ روز از جریان تک نرخی شدن نرخ ارز بانک مرکزی امروز این ارز را تا پنج تومان گران کرد.

دلار ۴۲۰۰ تومانی تکان خورد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، به دنبال نوسانات بازار ارز و رشد قیمت دلار تا بیش از 6000 تومان در نهایت دولت راهکار خود را اعلام سیاست یکسان سازی نرخ ارز دانست و در شامگاه 20 فروردین‌ماه خبر داد که تصمیم گرفته تا شرایط جدیدی در بازار ارز اعمال کند. بر این اساس عنوان شد تمامی قیمت‌های دلار و نرخ‌هایی که تا آن روز مورد معامله قرار می‌گرفت کنار گذاشته شده و از آن پس دلار فقط با نرخ 4200 تومان خرید و فروش می‌شود.

    به دنبال اجرایی شدن این سیاست دیگر قیمت دلار و سایر ارزهای مبادله‌ای حذف و نرخ بازار آزاد به رسمیت شناخته نشد و برای 39 ارزی که بانک مرکزی روزانه قیمت آن را اعلام می‌کند، سیاست تک نرخی در پیش گرفت. برای دلار قیمت 4200 تومان تعیین و در دستور کار قرار گرفت، به طوری که واردکنندگان و صادرکنندگان در مدت اخیر ارزهای خود را با این نرخ دریافت و عرضه کردند و همچنین سایر متقاضیانی که ارز برای آنها تعریف شده نیز نیاز خود را با نرخ 4200 تومان دریافت می‌کردند.

    اما در رابطه با این‌که نرخ 4200 تومان تا چه اندازه می‌تواند ثابت بماند و غیرقابل تغییر باشد، گرچه در ابتدای سیاست تک نرخی شدن ارز برخی اعلام کردند که دلار تا شش ماه بدون تغییر بوده و در 4200 تومان باقی می‌ماند، اما در سوی دیگر این تاکید وجود داشت نرخ موجود همیشگی نیست و بر اساس عرضه و تقاضا تغییراتی نیز خواهد داشت. در شرایطی انتقادات نسبت به نگه داشتن قیمت دلار در یک نرخ ثابت تا حدی از سوی کارشناسان مطرح و آن را یک آسیب می‌دانستند که در مدت اخیر رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود قیمت دلار ثابت باقی نمی‌ماند و تا پایان سال می‌تواند تا شش درصد دچار تغییر شود.

    به هر صورت امروز (دوشنبه) همزمان با 31 اردیبهشت‌ماه یعنی حدود 40 روز پس از اجرای سیاست جدید ارزی قیمت دلاری که بانک مرکزی به عنوان نرخ مرجع اعلام کرد تکان خورده و از 4200 به 4205 تومان افزایش داشته است. با توجه به این‌که خرید و فروش ارز در صرافی‌ها ممنوع شده، این بانک‌ها هستند که مسئولیت معاملات ارزی را به صورت محوری‌تری برعهده دارند. در معامله‌ای که بانک‌ها برای ارز انجام می‌دهند نرخ مرجع بانک مرکزی را با قیمتی پایین‌تر خریداری کرده و با اضافه‌ کردن کارمزد به فروش می‌رسانند. تا پیش از تغییر قیمت دلار نرخ 4200 تومانی آن در بانک‌ها 4179 تومان از عرضه کننده خریداری و 4221 تومان به فروش می‌رفت، اما با تغییر قیمت به 4205 تومان قیمت خرید نیز به 4184 تومان افزایش یافته و متقاضیان باید آن را با 4226 تومان از بانک‌ها خریداری کنند، در اصل نرخ دلار برای متقاضیان 4205 تومان نیست و کارمزد بانکی را نیز باید بابت آن بپردازند.

    با این حال در مدت گذشته از سیاست تک نرخی شدن ارز فقط دلار بود که ثابت ماند و سایر ارزها روزانه تغییر می‌کردند. بر این اساس امروز  نرخ مرجع پوند 5646 و یورو 4941 تومان اعلام شده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو