عصر خودرو

چابک سازی صنعت بانکداری به کمک بانکداری الکترونیک

عصر بازار- پیشرفت‌های تکنولوژی در صنعت بانکداری زمینه شکل گیری بانکداری الکترونیک است و این پیشرفت‌ها که ارائه خدمات متنوع به مشتری را به دنبال دارد باعث چابکی در صنعت بانکداری می‌شود.

چابک سازی صنعت بانکداری به کمک بانکداری الکترونیک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، عرصه رقابت با تغییرات بسیاری در قرن حاضر آغاز شده است و شدت این تغییرات به حدی بوده است که سازمانهای تولیدی و حتی خدماتی را با چالش‌های نوینی مواجه ساخته است و عدم توجه به این چالشها بقاء و موفقیت سازمان های تولیدی را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. از راهکارهای اساسی برای مواجهه با تغییرات محیطی و نظر و سلایق مشتریان ارائه گردید چابکی بود.

    مفهوم چابکی به یک نیازمندی اصلی، کارا بودن در تغییرات است. در واقع چابکی پارادایم جدیدی است که به بنگاه ها توانایی بقا و پیشرفت در محیطی پیش بینی نشده را می دهد.با توجه به این شرایط، سازمان ها به طور فزاینده ای خود را در حال فعالیت در محیط هایی می یابند که این محیط ها با ویژگی هایی همچون تغییرات بی سابقه، سخت و به شدت غیرقابل پیش بینی، مشخص شده اند.

    طبق نظر راماداس چابکی در چارچوب بانکداری تنها به معنای سرعت در اجرا نیست، بلکه همچنین به این معناست که بانک چالاک و منعطف است. بانکی که چابک است، قادر خواهد بود تا خدمات جدیدی را با سرعتی بسیار سریع تر ارائه دهد، با این قصد که حل مشکلات هر مشتری خود یک هدف مشخص است. این گسترش و بهبود خدمت تنها در صورتی عملی می شود که بانک بوسیله یک استراتژی شفاف پشتیبانی شود تا بتواند از عهده پیچیدگی خدمات و رشد همراه با آن برآید.

    انتظار می رود که این ترکیب خدمت و فرآیند در یک بانک چابک تجربه مشتری  را ارتقا دهد، که این می تواند استفاده از یک معیار برای سنجش رشدی همراه با ماندگاری  را محک بزند. بواسطه رشد، مقصود این است که یک بانک توانایی جذب مشتریان جدید را به علاوه داد و ستد بیشتری با مشتریان موجود خود داشته باشد. ماندگاری بالا به معنای ریزش کم مشتری است. از این رو، چابکی به یک بانک کمک می کند تا این فرآیند را ساده کند به طوری که بتواند خدمات جدیدتری را با سرعتی زیاد گسترش دهد تا کیفیت تجربه مشتری را ارتقا داده، و بنابراین مشتریان موجود را حفظ کرده و مشتریانی جدیدی را هم جذب نماید.

    بر اساس نتایج تحقیق مؤسسه ای.تی.کرنی، موسسات چابک برای چابک تر شدن بر شش بعد تمرکز بیشتری دارند که این ابعاد عبارتند از: تغییر سازمانی، رهبری، فرهتگ و ارزش ها، خدمت به مشتری، دولت الکترونیک و مدیریت عملکرد. از نظر این موسسه، چبک بودن تنها در برخی عرصه ها خوب و کافی نیست. رهبران خوب نمی توانند رهبری چابک را بدون آگاهی از عملکرد تجربه کنند.  اگر خدمتی به انجام فرآیندهای خدمت رسانی یاری نرساند، بهترین خدمت به مشتری هم نمی تواند هیچ تأثیر و نفوذ بلندمدتی داشته باشد.

    نتیجه چابکی باید در "محیط بازار" یا خارج از سازمان از طریق تاثیر بر محصولات دیده شود. بانک نیز به عنوان سازمانی که در دنیای امروز نقش بسیار مهمی را در اقتصاد و شکوفایی کشور ایفا می نماید بایستی در جهت بررسی نیازمندی های مشتریان در خدماتی که به مشتریان ارائه می دهد گام های مؤثر و مفیدی را بردارد.

    پیشرفت های تکنولوژی در عرصه بانکداری راه های جدیدی در اداره امور روزمره بانکداری، خصوصا از طریق کانال های بانکداری اینترنتی وجود آورده است. بنابراین پیشرفت های تکنولوژی در بانک را می توان در بانکداری الکترونیک دید، پیشرفت هایی که بتوانند تمام سیستم های بانکداری را در قالب آن بکار گرفته و خدمات متنوعی را به مشتریان ارائه نمایند که این همان هدف چابک سازی سازمان ها می باشد. در ادامه مهم ترین شاخص های بانکداری الکترونیک در چابک سازی بانک ها معرفی می شوند:

    سیستم‌های اطلاعاتی به منظور تبادل سریع اطلاعات
    سیستم‌های پشتیبان مدیریت همچون DSS
    سیستم‌های هوشمند به تغییرات محیطی و سلایق مشتریان
    الکترونیکی
    شبکه‌های گسترده تبادل اطلاعات میان مشتریان و بانک
    دانش و  مهارت کارکنان در بکارگیری تکنولوژی های نوین بانکی
    محیط حامی نوآوری و خلاقیت
    نگرش مثبت به تکنولوژی و ایده های جدید
    هماهنگی در میان بخش های مختلف کاری با مزیت بهره مندی از تکنولوژی های نوین بانکی
    پیاده سازی هر یک از شاخص ها می تواند به بانک ها در ایجاد و افزایش رضایت مشتریان در راستای دستیابی به یک مزیت رقابتی پایدار به منظور بهره مندی از سودآوری بیشتر، کمک نماید.

    برچسب ها