عصر خودرو

وقتی هنر و اقتصاد به هم گره می خورند:

معرفی ۵ سکوی بزرگ تأمین مالی جمعی

عصر بازار- تأمین مالی جمعی یا به عبارتی Crowdfunding یکی از راهکاری های نوین برای تأمین مالی استارتاپ ها در آمریکا است. اگر شما به عنوان یک شرکت استارتاپی در واشنگتن دی سی تصمیم به تأمین مالی جمعی داشته باشید به شما نوید می دهم که یکی از بهترین روش های تأمین مالی را برگزیده اید. اما اگر شما استارتاپی ساکن ایالت می سی سی پی هستید باید با نهایت تأسف اعلام کنم اگر می خواهید موفق شوید راه دیگری را انتخاب کنید.

معرفی ۵ سکوی بزرگ تأمین مالی جمعی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط موسسه CCA بهترین و بدترین ایالت های آمریکا برای تأمین مالی جمعی معرفی شدند که در میان آنها واشنگتن دی سی، نیویورک، ورمنت و کالیفرنیا از بهترین و موفق ترین ایالت ها برای تأمین مالی جمعی و می سی سی پی، نبراسکا، آرکانساس، آیوا، آلاباما جزء بدترین و شکست خورده ترین شهرها برای تأمین مالی جمعی معرفی شده اند.

    تأمین مالی جمعی در واقع به جمع آوری نقدینگی محدود، برای تأمین مالی پروژه های هنری از عده کثیری از جمعیت از طریق اینترنت است . در سال 2015 میلادی میزان تأمین مالی جمعی در دنیا در حدد 34 بیلیون دلار تحمین زده شد.

    تأمین مالی جمعی در آمریکا که به صورت آنلاین صورت می پذیرد شرکت ها را قادر می سازد تا با جمع آوری نقدینگی لازم، مراحل رشد استارتاپ خود را فراهم کنند.

    بزرگترین پلتفرم های تأمین مالی جمعی در آمریکا (سکوی تأمین مالی جمعی) در حدود پنج پلتفرم هستند که در زمینه های مختلف به ارائه خدمات می پردازند که اکثر آنها هم در قالب پروژه های هنری فعال هستند.این پلتفرم ها در واقع وب سایت هایی هستند که به صورت آنلاین تأمین مالی را صورت می دهند.

    1-      کیک استارتر : بزرگترین پلتفرم معاملاتی تأمین مالی جمعی است که در آپریل سال 2009 میلادی در نیویورک شروع به کار کرد تا در زمینه تأمین مالی پروژه های هنری و سینمایی فعالیت کند. این پلتفرم ترجیح می دهد تا از عده کثیری از متقاضیان به صورت داوطلبانه نقدینگی جذب کند تا این که از یک عده اقلیت، مقدار زیادی پول جمع کند.

    این پلتفرم با موفقیت های روز افزون رو به رو شد و توانست با جذب پروژه های هنری مختلف در حدود 124 هزار و 935 پروژه را با موفقیت تأمین مالی کند و در حدود 3.05 بیلیون دلار نقدینگی برای آنها جمع آوری کند. یکی از مشخصه های بارز این پلتفرم "یا همه یا هیچ" است به این معنی که اگر پروژه ای نتوانست به هدف مورد نظر در خصوص تأمین مالی برسد نیازی نیست هیچ مبلغی را به این پلتفرم به عنوان کمیسیون پرداخت کند . اما پروژه های موفق در زمینه تأمین مالی 5 درصد کمیسیون و 3 درصد هزینه معاملات را پرداخت خواهند کرد.

    2-      ایندیه گوگو : در ماه ژانویه سال 2008 در سانفرانسیسکو فعالیت خود را آغاز کرد و به عنوان راه حل جایگزین برای تأمین مالی پروژه های هنری فعالیت کرد. ایندیه گوگو به سرعت رشد کرد و توانست میزبانی برای تأمین مالی دیگر پروژه ها باشد. یکی از مشخصه های متفاوت این پلتفرم این است که به پروژه ها این امکان را می دهد تا اگر موفق به جمع آوری میزان نقدینگی هدف خود نشدند تا هر چقدر از میزان نقدینگی جمع آوری شده را به کار ببرند تا مقداری از پروژه را پیش ببرند. ویژگی دیگر هم این است که این پلتفرم به پروژه ها این امکان را می دهد تا اگر بیش از میزان هدف، نقدینگی جمع آوری شد، 5 درصد کمیسیون به 9 درصد خواهد رسید که این میزان به علاوه 3 درصد ثابت بابت معاملات و تراکنش مالی هر پروژه خواهد بود.

    از ماه ژانویه سال 2014 میلادی، ایندیه گوگو میزبان شرکت ها و پروژه های بیشتری نسبت به کیک استار بود. ایندیه گوگو میزبان 231 هزار و 900پروژه بوده و کیک استار میزبان 218 هزار و 869 پروژه بوده است. با این حال میزان موفقیت پروژه های کیک استار بیشتر بوده است. در حدود 68 هزار و 984 پروژه کیک استار به هدف اولیه تأمین مالی و ایندیه گوگو به 26 هزار و 272 هدف پروژه خود رسیده است.

    براساس آمار منتشر شده، کیک استار 31.5 درصد و ایندیه گوگو 11.3 درصددر زمینه کاری خود موفق بوده است.

    3-      پلج میوزیک : به عنوان سومین پلتفرم موفق مشغول به کار است که در سال 2009 میلادی پروژه های هنری را تأمین مالی می کند. این تأمین مالی توسط عده کثیری از مردم صورت می گیرد و محدودیتی برای حضور در این تأمین مالی وجود ندارد . نحوه کار این پلتفرم هم مانند کیک استار، همه یا هیچ است. به این ترتیب که اگر تأمین مالی مورد هدف صورت نگیرد، مبلغ جمع شده به پروژه تخصیص پیدا نمی کند. وجه تمایز این پلتفرم این است که از پروژه هایی که موفق به تأمین مالی 100 درصدی شده اند 15 درصد کمیسیون می گیرد. دلیل این نرخ بالا هم این است که ادعا می کند 90درصد از 100 پروژه ای که در ماه به عهده این پلتفرم است با موفقیت کامل تأمین مالی می شود.

    4-      سید اند اسپارک: این پلفترم معاملاتی مخصوص تأمین مالی فیلم ها و برنامه های تلویزیونی است که در لس آنجلس مشغول به فعالیت است. در دسامبر سال 2012 فعالیت خود را آغاز کرده است و توانسته جامعه فیلمسازان مستقل و هالیوودی را پدید آورد که تمامی فعالیت های تامین مالی پروژه ها را بر عهده بگیرد . این پلتفرم ادعا می کند که حدود 75 درصد از پروژه های تحت اختیار خود را با موفقیت به پایان برده است . هزینه کمیسیون این پلفترم برای پروژه هایی که با موفقیت انجام می شود 5 درصد است.

    5-      بارن رایزر: این پلتفرم مخصوص تأمین مالی تولیدات اورگانیک کشاورزی است . این پلتفرم در سال 2014 با 187 پروژه موفق فعالیت خود را آغاز کرد. بیشترین تأمین مالی صورت داده توسط این پلتفرم 93 هزار دلار بوده است . کمیسیون این پلتفرم از پروژه های موفق 5 درصد است و از پروژه هایی که به هدف نهایی تأمین مالی نرسند هیچ کمیسیونی دریافت نمی کند.

    برچسب ها