عصر خودرو

مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی طرفه نگار:

تامین مالی جمعی و توسعه کارآفرینی

عصر بازار- تامین مالی همواره یکی از چالش های اساسی ایجاد و توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه و مخاطره پذیر بوده و هست .

تامین مالی جمعی و توسعه کارآفرینی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، از این رو در سال های اخیر، نوآوری هایی نظیر صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر و مراکز شتابدهی و ... به منظور ایجاد جایگزین برای نهادهای تامین مالی سنتی نظیر بانک ها صورت گرفته است که هر کدام تلاش در کاهش برخی از خلاء های موجود در تامین مالی در مراحل مختلف کسب و کارهای کارآفرینانه داشته اند .

    یکی از ابتکارات قابل توجه در زمینه تامین مالی کسب و کارهای کارآفرینانه که به طور خود جوش با استفاده از برنامه های اجتماعی به وجود آمده و به ویژه برای مراحل بذری و نوپایی بسیار مناسب است، تامین مالی جمعی یا همان Crowdfunding است . تامین مالی جمعی در مرحله خاصی از کسب و کار اتفاق می افتاد که در نمودار زیر قابل ملاحظه است :

    ریسک و بازده در تامین مالی جمعی

    در تامین مالی جمعی با توجه به تعدد مشارکت کنندگان، ریسک تقسیم می شود و کاهش می یابد، البته به همین نسبت نیز در مدل هایی که تقسیم سهام صورت می گیرد مقدار سهام کاهش می یابد ، اما به این نکته باید توجه داشته باشیم که این نوع سرمایه گذاری در مرحله ای از کسب و کار اتفاق می افتد که ریسک بالایی وجود دارد .

    همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شده است،تامین مالی جمعی در مرحله  خاصی از عمر کسب و کارها انجام می شود. پس یقینا کسب و کارها در این زمان در اندازه های کوچک هستند و در واقع این سرمایه را برای تجاری سازی اولیه محصولاتشان استفاده می کنند . در طرح های کلان نیز بسته به نوع طرح ممکن است در ابتدای مسیر و عمر کسب و کار بتوان از روش ها بهره برداری کرد.

    چالش ها و فرصت های تامین مالی جمعی

    تامین مالی جمعی دارای مدل های مختلفی است که در هر یک از مدل ها نقاط ضعف و قوت متفاوتی وجود دارد.

     تاثیر تامین مالی جمعی بر اشتغالزایی

    به طور کلی سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا (NBTF ) در رشد کارآفرینی و اشتغال زایی تاثیر بسزایی خواهد داشت. نکته ای که در این امر بسیار موثر است و جای آن تا حد زیادی خالی است، هدایت سرمایه گذاری ها (جمعی و ... ) به سمت توسعه کارآفرینی در بسترهای مختلف است. در حال حاضر بیشترین تمرکز روی بسترهای آی تی محور است که البته در تمام دنیا نیز از این نوع فناوری ها استقبال بیشتری می شود، اما نیاز است سایر حوزه ها نیز در این مباحث ورود پیدا کنند و سرمایه گذاران با مدیریت صحیح سبد سرمایه گذاری خود در سایر بخش های صنعت تاثیر گذار باشند .

    مرتضی دانش، مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی طرفه نگار و عضو هیات اجرایی گروه سرمایه گذاران نیک اندیش کارایا

    برچسب ها