عصر خودرو

موسسه سیکینگ‌آلفا بررسی کرد

پنج عامل چشم‌انداز تیره فلز سرخ

عصر بازار- بازار فلزات در حالی هفته گذشته را به پایان رساند که انتشار آمار مثبت از وضعیت اشتغال در آمریکا زمینه‌ساز رشد ارزش دلار شد و در نتیجه به افزایش قیمت‌ها در بازارهای کالایی انجامید. همچنین تغییرات در میزان تولید مس از سوی تولیدکنندگان چینی که در پی افت نرخ رشد اقتصادی این کشور رخ داده است به‌عنوان فاکتور مهمی که اخیرا بسیار پررنگ عمل کرده نیز در این رشدها بی‌تاثیر نبوده است.

پنج عامل چشم‌انداز تیره فلز سرخ
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، طی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، مس نیز همچون سایر فلزات پایه در مسیر رشد گام برداشت و با رشد 4/ 2 درصدی نسبت به سطح 4 هزار و 525 دلاری ثبت شده در روز ماقبل به سطح 4 هزار و 637 دلار بر هرتن رسید. البته فلز سرخ دیروز در آخرین معاملات انجام شده خود در بازارهای جهانی مجددا به مسیر نزولی بازگشت که از هیجانی بودن رشدهای هفته گذشته خبر می‌دهد. دیروز مس تا 4 هزار و 592 دلار افت داشت.

    بر اساس این گزارش و به نقل از مجله اقتصادی سیکینگ آلفا (Seeking Alpha)، طی هفته گذشته ما شاهد نوسانات چشمگیری در بازارهای جهان بودیم. در کنار انتشار آمارهای اقتصادی، بروز رخدادهای ژئوپلیتیک از جمله حمله تروریستی در سان برناردینوی کالیفرنیا در روز چهارشنبه که به مرگ 14 انسان انجامید گرفته تا تشدید تنش‌ها بین ترکیه و عراق‌ و همچنین ادعای ترکیه مبنی بر نقض حریم هوایی کشورش توسط هواپیمای روسی؛ به تغییر در مسیر بازارهای جهانی کمک کرد. روز پنج‌شنبه هفته گذشته، بانک مرکزی اروپا در راستای تحریک اقتصاد، اقدام به اتخاذ و اجرای برخی تصمیمات و طرح‌ها کرد، البته این اقدامات تا آن اندازه که مورد انتظار بازارها باشد، نبود. همچنین دلار نیز حرکت اصلاحی مهمی را تجربه کرد که برآیند تاثیر آن را بر بازارها شاهد بودیم. این حرکت دلار، یادآور نوسانات ناشی از وارد شدن شوک به بازارها در پی بروز بحران در چین و نیز کاسته شدن از ارزش یوآن در 24 آگوست سال‌جاری بود. بانک مرکزی اروپا معامله‌گران و دلالانی را که روی موقعیت‌های بلندمدت دلار و نیز کوتاه‌مدت یورو تمرکز و هدفگذاری کرده بودند را شوکه کرد. طی هفته گذشته شاخص دلار بیش از 2600 واحد کاهش داشت. در حال حاضر، دلار به یک الگوی کلیدی معکوس تجاری در نمودارهای روزانه و هفتگی در حجم‌های سنگین تبدیل شده است.

    جمعه گذشته، طلا و نقره در واکنش به حرکت دلار، به ترتیب تا یک هزار و 85 دلار و نیز 14 دلار و 55 سنت در هر اونس افزایش داشتند. سایر فلزات گرانبها نیز در همین مسیر گام برداشتند. در این روز همچنین نفت خام به زیر سطح 40 دلاری سقوط کرد،‌ هنگامی‌که بازار در انتظار اجلاس وزرای اوپک در وین بود. در این روز، هنگامی که اوپک اعلام کرد تصمیمی برای کاهش تولیدات خود ندارد و در عوض سقف تولید خود را 30‌میلیون بشکه حفظ خواهد کرد، نفت خام زیر40 دلار باقی ماند. این احتمال وجود دارد که دلار ارزان‌تر (کم‌ارزش‌تر) مانع زیان‌های بیشتر تولیدکنندگان و فعالان حوزه نفت خام در واکنش به تصمیم رسمی اوپک در روز جمعه باشد. به عقیده کارشناسان،‌ به نظر می‌رسد همبستگی معکوس بین دلار و قیمت کالاها کاملا کارآمد بوده و در مسیر هدفگذاری شده خود در حرکت است، چرا‌که واکنش بهای مواد اولیه و خام نسبت به حرکت اصلاحی دلار مثبت بوده است. در این میان، کالایی که بهترین واکنش را از خود نشان داده، مس بوده است. فلز سرخ موفق به ثبت رشد قابل‌توجهی از خود شد و فعالان بازار خود را امیدوار کرد. یکی از عواملی که بر فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره در نشست ماه دسامبر فشار وارد می‌کند، دلار قوی و با ارزش بالا است. انتشار گزارش مشاغل ایالات متحده در روز جمعه نیز به تقویت این ارزش کمک شایانی کرد. در حالی‌که در این بین بسیاری از بازارهای کالایی چشم به دلار دوخته بودند، اما واکنش مس سریع‌تر و قوی‌تر بود و در واقع شاید بتوان گفت فعالان آن هوشمندانه‌تر اقدام به خرید و فروش کردند.

    بسیاری از تحلیلگران با توجه به فاکتورهایی همچون میزان مازاد عرضه و حجم بالای تولیدات و نیز افت تقاضا از سوی چین از آغاز سال 2015 به مس خوش‌بین نبوده‌اند. کما اینکه در ماه‌های اخیر شاهد هستیم این پیش‌بینی درست بوده و نمای کلی نمودار قیمتی فلز سرخ نزولی است. اخیرا دولت چین اعلام کرد که بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ مس این کشور اقدام به کاهش میزان تولیدات خود تا سطوح قابل‌توجهی کرده‌اند که این فاکتور می‌تواند به حل معضل مازاد موجودی در انبارها کمک شایانی کند. با این حال، دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است مس تا سطوح پایین‌تری نیز افت داشته باشد. دلیل اول این است که باید به نمودار نرخ مس در بازه‌های بزرگ نگاه کرد و به لحاظ فنی یک روند طولانی مدت را تجزیه و تحلیل کرد. نمودارهای رسمی ماهانه مس نشانگر یک روند نزولی قطعی برای این فلز است. دلیل دیگر، چین و میزان موجودی‌ مس آن است. چین،‌ بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده بازار کالایی در جهان است و شاید هنگامی‌که سخن از بازار مس به میان می‌آید، تاثیرگذارترین قطب در جهان باشد. سال 2015 سالی پر از افت و خیز برای چین بوده و بعید به‌نظر می‌رسد در بازه کوتاه یا میان مدت شاهد تغییری در شرایط اقتصادی این کشور باشیم، بنابراین این فاکتور کاهنده کماکان بر سر بازارها سایه افکنده است.

    دلیل سوم، نوسان ارزش دلار آمریکا است. رشد ارزش دلار بر قیمت کالاها تاثیر گذاشته و دست خریداران خارجی را برای اعلام تقاضا می‌بندد. طی هفته گذشته با افزایش ارزش دلار، شاهد محقق شدن این ادعا بودیم. دلیل چهارم، مربوط به نرخ بهره در ایالات‌متحده است. بانک فدرال ایالات متحده در تمام طول سال وعده داده که پس از سال‌ها،‌ قصد بالا بردن نرخ بهره را برای اولین‌بار در سال 2015 دارد. پیش‌بینی‌ها بر این است که این بانک در نشست ماه دسامبر خود به این وعده جامه‌عمل بپوشاند. دلیل پنجم، سطح قیمت فعلی است. یکی از عوامل عمده مهم تاثیرگذار در ترسیم چشم‌انداز کاهشی برای مس، در واقع سطح قیمت کنونی آن است. پس از بروز بحران مالی جهانی در سال 2008، مس در سطوح بسیار پایینی مورد معامله قرار می‌گرفت و در حال حاضر نیز بهای مس حول همان سطوح در حال نوسان است. در واقع این روند، به‌عنوان پسرفتی قابل‌تامل برای فلز سرخ محسوب می‌شود که کماکان نیز دورنمای آن را تیره و تار به تصویر می‌کشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها