عصر خودرو

رئیس انجمن ملی خرمای ایران :

۲۰ درصد تولید خرمای کشور صادر می شود

عصر بازار- رئیس انجمن ملی خرمای ایران از ارزش ۳۰۰ میلیون دلاری صادرات این محصول در سال خبرداد و گفت: سال گذشته بیش از ۲۶۰ هزار تن خرما معادل ۲۰ درصد از تولید به کشورهای هدف صادر شده است.

۲۰ درصد تولید خرمای کشور صادر می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، خرما محصولی با ارزش غذایی بالاست که سالانه نزدیک به یک میلیون 200 هزار تن انواع آن در سطح 203 هزارو 763 هکتار از اراضی استان های خرما خیز کشور از جمله کرمان، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.
    طبق آمارهای موجود، کشورهای مصر، ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی 10 تولیدکننده اول خرما در جهان به شمار می روند که ایران رتبه دوم تولید را دارد.
    بیش از 93 گونه (واریته) خرما در کشورما تولید می شود که هشت تا 12 رقم آن تجاری و دارای مصرف بالاست.
    «محسن رشید فرخی» روز شنبه خرمای تولیدی ایران را متنوع و دارای کیفیت بالا دانست و افزود: بخش عمده خرمای ایران به کشورهای اروپایی، روسیه، مالزی، اندونزی و هند صادر می شود که ارزآوری خوبی به همراه دارد.
    به گفته وی، بخشی عمده خرمای تولید ایران که از نظر طعم و کیفیت، مرغوبیت بالایی دارد، به مصرف خوراکی می رسد و بخش اندکی از خرما درجه سه غیرکیفی که به دلایل مختلف از جمله شرایط نگهداری مصرف انسانی ندارد؛ برای خوراک دام استفاده می شود.
    رئیس انجمن ملی خرمای ایران، با بیان اینکه برای تامین خرمای ماه رمضان بیش از 400 هزار تن معادل 40 درصد تولید کشور تامین و به بازار عرضه می شود، گفت: طبق آمار ذخایر لازم موجود است و هیچ کمبودی در زمینه نداریم.
    فرخی، یکی از مشکلات تولیدکنندگان خرما را «قیمت گذاری دستوری» اعلام کرد و گفت: تعیین نرخ باید باید از طریق عرضه و تقاضا انجام شود درحالی که این محصول از طریق خرید تضمینی (قیمت دستوری) خریداری می شود؛ به طور نمونه اکنون هر کیلوگرم خرمای مضافتی در میادین میوه و تره بار با نرخ 6 هزار و 700 تومان عرضه می شود، اما در خرده فروشی های مناطق بالای شهر ممکن است با قیمت های بین 10 تا 15 هزار تومان نیز به فروش برسد.

    برچسب ها