عصر خودرو

یک تحلیل گر سیاسی :

دولت عراق علاقمند به سرمایه گذاری ایران است

عصر بازار- یک تحلیل گر سیاسی مطرح کرد:‌ با توجه به ارتباطات خوب ایران با عراق پیش بینی می‌شود مناسبات اقتصادی ایران و عراق در آینده نیز افزایش یابد، به طوری که دولت کنونی عراق علاقمند حضور نهادهای دولتی و خصوصی ایرانی در این کشور است.

دولت عراق علاقمند به سرمایه گذاری ایران است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا ، رضا صدرالحسینی ( کارشناس  غرب آسیا) در مورد انتخابات اخیر عراق و تاثیر آن بر روابط اقتصادی با ایران گفت: عراق  سرزمینی غنی است که با توجه به پهنه جنگ‌های آمریکایی‌ها و تروریست‌های تکفیری، بهره برداری از  این منابع نیازمند ایجاد زیر ساخت های اقتصادی است.

    وی ادامه داد: با توجه به حضور پر رنگ نمایندگان شیعیان و ارتباطات خوب ایران با عراق پیش بینی می‌شود مناسبات اقتصادی ایران و عراق در آینده نیز افزایش یابد.

    کارشناس غرب آسیا گفت: دولت کنونی عراق علاقمند حضور نهادهای دولتی و خصوصی ایرانی در این کشور است و با عنایت به شکل گیری مجلس آینده پیش بینی می‌شود که این روند تسریع یافته و ایران بتواند با کشوری که بیش ار 1200 کیلومتر مرز مشترک دارد، ارتباط عمیقی ایجاد کند.

    صدر الحسینی گفت: با نگاهی به بافت جمعیتی عراق و میزان مشارکت شرکت کنندگان در انتخابات،  موضوع گرایش عراق به عربستان ضعیف است. نباید فراموش کرد که با در نظر گرفتن مرز مشترک عراق با عربستان میزان حجم سرمایه گذاری‌ها عربستان در عراق آن چنان زیاد نیست.

    وی متذکر شد: مهمترین موضوع این است که میزان ارتباطات اقتصادی دولت آینده عراق  با عربستان در موضوعات راهبردی تا چه اندازه‌ای باشد؟  که با در نظر گرفتن متغیرهای تاثیر گذار می‌توان به این نتیجه رسید که میزان تاثیر گذاری عربستان در آینده  اقتصادی و مسایل راهبردی عراق منتفی نیست اما بسیار ضعیف است.

    این تحلیگر غرب آسیا افزود: دو کشور ایران و عراق با بیش ار 1200 کیلومتر مرز مشترک، علایق و مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اقلیمی می‌توانند  با افزایش ضریب امنیتی خود، به ویژه در مسایل اقتصادی بر هم تاثیر گذار باشند.

    وی تصریح کرد: با توجه به افزایش فراز  و نشیب‌های امنیتی که در عراق مشاهده می‌کنیم، افزایش سرمایه‌گذاری ایران در عراق و دیوار مشترک مرزی می‌تواند امنیت در عراق را ارتقا دهد و موجب رونق تجارت به ویژه در مناطق مرزی باشد.

    صدر الحسینی خاطرنشان کرد:‌ دو کشور در مسایل اقتصادی و سیاسی آن چنان در هم تنیده شده‌اند که نمی‌توان آنها را جدا از هم در نظر گرفت و این باعث شده بر هم تاثیر متقابل بگذارند.

    وی گفت: موضوع انرژی موجب دخالت اسراییل در امور کشورها و به ویژه در کشورهای اسلامی شده است.

    وی ادامه داد: حضور اسراییل در مناطق کردنشین عراق  در قبل از همه پرسی بر همین منطق استوار بود و دولت محلی هم  زمینه این سرمایه گذاری را فراهم کرده بود.

    صدرالحسینی یادآور شد: بر افراشتن پرچم رژیم صهیونیستی پیش از انتخابات، باعث افزایش تنفر دولت و مردم  عراق و نیز  کشورهای منطقه شد و معادلات اقتصادی و سیاسی منطقه کردنشین از نفوذ اسراییل خارج و تحت نفوذ دولت مرکزی رفت.

    برچسب ها