عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که تصویب استاندارد زعفران برای معامله در بازار آتی،۳ اقدام برای تسریع و تسهیل فروش زعفران در بورس کالا ، نقش پررنگ خارجی ها در تعیین قیمت زعفران ایرانی و بورس کالا میزبان گندم مورد نیاز صنف، صنعت و نانوایان آزادپز از مهم ترین آنها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، مهمترین اخبار بورس کالا به شرح زیر است :

    3  امتیاز بورس کالا در حمایت از کالای ایرانی

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است، بورس کالا در سال حمایت از کالای ایرانی، سه امتیاز مهم در راستای حمایت از تولید و کالای ایرانی ایجاد می کند.

    مهدی کرباسیان در خصوص نقش بورس کالا برای ایجاد شفافیت قیمتی و تکمیل زنجیره ارزش تولید فولاد با عرضه سنگ آهن گفت: به طور قطع هر آنچه اعم از کالا و نیز سایر ابزارهای مالی مبتنی بر کالا وارد بورس کالا شود، به شفافیت قیمتی و به طور کلی شفافیت اقتصادی کمک می کند.

    وی تاکید کرد: بورس کالا چند امتیاز مهم در راستای حمایت از تولید و کالای ایرانی ایجاد می کند؛ اولین امتیاز این است که بورس، شفافیت اقتصادی را در کشور افزایش می دهد. در بیان دومین مزیت آن نیز باید گفت عرضه کالا در این بازار به نفع تولیدکننده و توامان مصرف کننده است، چراکه آن مانع از دلال بازی و واسطه گری های مخرب می شود؛ سومین مورد نیز ایجاد سلامت رفتار اقتصادی بین تولیدکننده و مصرف کننده در بستر بورس کالاست.

    تولیدکنندگان سنگ آهن برای ورود به بورس مصمم هستند

    رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: گندله و کنسانتره سنگ آهن در حالی در بورس کالا پذیرش شده که با عرضه سنگ آهن و فرآورده های آن در این بازار، کشف قیمت این مواد معدنی به شفافیت هر چه بیشتر و روند عادلانه نزدیک تر می شود.

    بهرام شکوری گفت: طبق رایزنی ها و اقدامات انجام شده، مقرر است که سنگ آهن بزودی در بورس کالا عرضه شود و در همین راستا اجرای مقدمات آن در حال پیگیری است؛ بطوریکه انتظار می رود در نیمه اول سال شاهد عرضه سنگ آهن در رینگ داخلی بورس کالا باشیم.

    وی با تاکید بر چشم انداز مثبت عرضه سنگ آهن در بورس کالا اظهار کرد: بورس کالا یکی از مجراهایی است که می تواند به کشف قیمت درست، تشخیص میزان مازاد محصول و در نهایت صادرات مازاد تولید بر نیاز داخلی کمک کند.

    بورس کالا میزبان گندم مورد نیاز صنف، صنعت و نانوایان آزادپز است

    معاون دفتر تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی گفت: خرید گندم مورد نیاز صنف، صنعت و قنادی‌ها از طریق بورس کالا موجب عادلانه شدن قیمت‌ها شده و اقتصاد را به سمت فضای سالم‌تری می‌برد.

    مجید حسنی‌مقدم با اشاره به عرضه گندم در بورس کالا، اظهار کرد: مصوبه اخیر هیئت وزیران در خصوص عرضه گندم مورد نیاز صنف و صنعت در بورس کالا بسیار موثر و کارآمد است، زیرا خرید گندم مورد نیاز صنف، صنعت و قنادی‌ها از طریق بورس کالا موجب شفافیت و کشف قیمت عادلانه شده و اقتصاد را به سمت فضای سالم تری می‌برد.

    این مقام مسئول تصریح کرد: این مصوبه راهکار خوبی است تا در راستای عرضه گندم تولیدی کشور در بورس کالا، هم اکنون بخشی از نیازهای فعالان صنعت از طریق بورس تامین می شود و تقاضای گندم مورد نیاز فعالان اقتصادی از این طریق پاسخ داده شود.

    حمایت دولت از کشاورزان با عرضه گندم در بورس کالا

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: دولت می‌تواند در راستای اقدامات حمایتی خود از تولیدکنندگان ما به التفاوت قیمت محصول را پرداخت کند وبا این اقدامات بار مالی دولت کاهش و کشاورز بخش عمده‌ای از پول خود را از طریق بورس دریافت می‌کند.

    علی ابراهیمی اظهار داشت: عرضه هر نوع کالایی در بورس می‌تواند به شفافیت تجارت و نظارت بر کیفیت محصول اثر مثبت بسیار زیادی را داشته باشد، اگر چنانچه گندم یا هر محصول دیگری در بورس کالا ارائه شود و در بورس در معرض اطلاع و دید خریداران قرار بگیرد می‌توان گفت قیمت واقعی بازار نیز مشخص می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه در بورس کالا قیمت به ‌صورت آشکار در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، اضافه کرد: دولت می‌تواند در راستای اقدامات حمایتی خود از تولیدکنندگان ما به التفاوت قیمت محصول را پرداخت کند و با این اقدامات بار مالی دولت کاهش و کشاورز بخش عمده‌ای از پول خود را از طریق بورس دریافت می‌کند.

    لزوم استفاده از مکانیسم بورس کالا برای عرضه گندم

    عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه مجلس موافق و پیگیر عرضه گندم در بورس کالا است، گفت: به طور یقین تامین گندم صنف آرد و نانوایی های آزاد پز در بورس می تواند کمک بسیاری به این صنف کند چرا که از  مزایایی عرضه گندم در بورس کالا  افزایش کیفیت، استانداردسازی و شفافیت قیمت این محصول است.

    وی مزایای عرضه گندم در بورس را پرداخت سریعتر مطالبات گندم کاران دانست و افزود: با جایگزینی قیمت تضمینی محصولاتی همچون جو و ذرت به جای خرید تضمینی در بورس کالای ایران، بهره‌وری در بخش کشاورزی افزایش یافته است و با اجرای این طرح روی گندم نیز، تحولی بزرگ در ارتقای بخش کشاورزی کشور آغاز خواهد شد.

    اکبری افزود: اگر بتوانیم تمام گندم تولیدی در کشور را در  بورس عرضه کنیم با توجه به اینکه فعالان صنعت آرد و نان معتقدند 6 میلیون ظرفیت ذخیره سازی این محصول را در انبارهای خود دارند به طور یقین با توجه به ظرفیتی که در این صنعت وجود دارد گندم کشاورز  با قیمت مناسب و کیفیت بالا فروش رفته و هر دو طرف از این موضوع سود خواهند برد.

    3 اقدام برای تسریع و تسهیل فروش زعفران در بورس کالا

    به گفته رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان و افزایش تعاملات بین بازارسازان و بازارگردانان و شرکت های کارگزاری در بورس و در راستای تسریع و تسهیل فروش زعفران در بورس کالا، 3 اقدام با هماهنگی بورس انجام شده است.

    حسین شیرزاد اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی از ابتدای طرح خرید توافقی در اواخر مهر ماه سال 96 حدود یک و چهار دهم تن گواهی سپرده کالایی از طریق بورس کالای ایران و 65 و هشت دهم تن به صورت مستقیم از کشاورزان خرید فیزیکی نموده است.

    رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به تغییرات در مکانیزم فروش زعفران در بورس کالا اشاره کرد و گفت:این تغییرات از جمله حذف ارائه تضمین به میزان 12 درصد ارزش کل معامله توسط خریدار بابت تحویل به موقع محصول از انبار فروشنده، کاهش میزان حداقل خرید محصول زعفران از 50 کیلو گرم به 10 کیلو گرم،  حذف شرط صادرات و فروش اعتباری با حداقل اخذ کارمزد می باشد.

    قیمت زعفران نگین در بازار داخلی حدود 6500 تومان در هر گرم است

    رئیس شورای ملی زعفران به روند قیمت زعفران در یکماه گذشته اشاره کرد و گفت: قیمت زعفران در یک ماه گذشته نسبت به ماه های اخیر با افزایش یک میلیون تومانی در هر کیلو مواجه شده است.

    محسن احتشام در خصوص دلیل تغییرات قیمتی زعفران در یکماه اخیر توضیح داد: یکی از دلایل افزایش قیمت این است که در محصولاتی مانند زعفران که سالی یکبار برداشت می شوند، با دور شدن از فصل برداشت با کاهش عرضه و افزایش تقاضا مواجه می شویم و این موضوع باعث افزایش قیمت می شود.

    احتشام در پاسخ به این سوال که در حال حاضر قیمت زعفران نگین چند است؟ گفت: در حال حاضر قیمت هر گرم زعفران بسته به گریدهای مختلف از 4500 تا 6500 تومان است که زعفران نگین نیز با قیمت6500 تومان به فروش می رسد.

    قیمت زعفران نوسانات زیادی دارد

    مسئول امور زعفران سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت:نبود یک مرجع قیمتی برای محصول زعفران در دنیا موجب شده است که قیمت زعفران نه تنها در ایران بلکه در بازارهای خارجی نیز چندان شفاف نباشد و همین امر شکاف قیمتی قابل توجه در بازار داخل با بازارهای صادراتی این محصول استراتژیک را سبب شده است.

    رامین اسمی گفت: زعفران ایران در بازار داخل و جهان با نرخ های مختلفی به فروش می رسد و می توان گفت قیمت واقعی این محصول مشخص نیست و به دلیل هزینه های مربوط به صادرات، حمل و نقل و بسته بندی و ... قیمت هر کیلو زعفران در بازار خرده فروشی کشورهای مقصد در حالی به 60 تا 90 میلیون تومان نیز می رسد که این قیمت ها در طرح خرید توافقی زعفران رقمی بین 4 میلیون و 500 هزار تومان تا 5 میلیون و 400 هزار تومان بوده است.

    وی افزود: در همین راستا به دنبال این هستیم تا با راه اندازی بورس زعفران کشف قیمت را شفاف کنیم تا از این پس همه اعم از کشاورزان، تاجران و صادرکنندگان و نیز خریداران زعفران به کمک تابلوی معاملات بورس بدانند هر نوع زعفران با درجه کیفیت های مختلف چه قیمتی دارد.

    نقش پررنگ خارجی ها در تعیین قیمت زعفران ایرانی

    کارشناس مسئول کشت، تولید و فرآوری گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص فرآیند کشف قیمت زعفران در بازارهای داخلی و صادراتی گفت: در این بازار سنتی، مکانیسم مشخصی برای کشف قیمت زعفران وجود ندارد و در واقع این بازرگان ها و صادرکننده ها هستند که قیمت خرید از کشاورزان را تعیین می کنند و کشاورزان و خرده مالکان چندان دخالتی در این رابطه ندارند.

    علی مرادی بهجو افزود: زعفران از ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اسپانیا و بخشی به افغانستان صادر می شود و این کشورها هستند که هر کدام بخشی در تعیین قیمت ها نقش آفرین باشند. در غیر این صورت صادرکنندگان ایرانی چندان در این امر دخالت ندارند؛ بلکه خریداران و تجار زعفران در دیگر کشورها قیمت خرید زعفران از تجار ایرانی را مشخص می کنند.

    وی ادامه داد: با توجه به اینکه بورس کالا محلی برای شفافیت و کشف قیمت واقعی است، اگر از تجربه صادرکنندگان زعفران هم استفاده کنیم، قطعا می توانیم به مرجعیت قیمتی ایران در بازارهای جهانی دست یابیم.

    راه اندازی معاملات آتی زعفران به سود کشاورزان است

    یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است که عرضه زعفران در بورس کالا و راه اندازی معاملات آتی این محصول علاوه بر اینکه به سود کشاورزان خواهد بود، به مرور و در صورت حمایت مسوولان و فعالان این بازار، ایران را به مرجع اصلی قیمت زعفران در دنیا تبدیل می کند.

    نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: هر کالایی که در بورس عرضه شود به معنای ایجاد شفافیت و حذف واسطه هاست. زعفران هم یکی از محصولات با ارزش کشورمان است که با عرضه در بورس کالا می توانیم به بسیاری از کاستی ها و مشکلات بازار این محصول پایان دهیم.

    به گفته وی عرضه زعفران در بورس کالا و راه اندازی معاملات آتی آن، به نفع کشاورزان است؛ چراکه این اتفاق به کشاورزان یک اطمینان خاطر از فروش محصولاتشان آن هم با قیمتی واقعی را می دهد.

    استاندارد زعفران برای معامله در بازار آتی تصویب شد

    براساس مصوبه هیأت پذیرش سازمان بورس و اوراق بهادار در روز شنبه 22 اردیبهشت 1397، زعفران نگین به عنوان دارایی پایه قراردادهای آتی زعفران در بورس کالای ایران تعیین شد.

    براساس اعلام بورس کالای ایران و استاندارد تدوین شده برای این کالا در بورس، حداکثر خامه همراه با کلاله برای این محصول برابر 0.5 درصد و مواد خارجی همراه با گیاه نیز که شامل گردو غبار، ریگ و شن است حداکثر به میزان 0.5 درصد جرمی محصول است.

    با عرضه زعفران در بورس کالا، سود واقعی را به کشاورز ایرانی برسانیم

    رییس کمیسیون کشاوری مجلس گفت :با استفاده از مکانیسم بورس کالا باید هم در زمینه واقعی شدن قیمت و رسیدن سود واقعی به کشاورز ایرانی قدم برداریم و هم زمینه صادرات محصول با نرخی همسو با قیمت های جهانی فعلی را فراهم کنیم تا رفته رفته به مرجع قیمت زعفران جهان تبدیل شود.

    علی اکبری  با تاکید بر آغاز عرضه پرحجم زعفران در بورس کالا گفت: عرضه زعفران در بورس کالا امتیازهای فراوانی را برای زعفران کاران و ایجاد بازار های صادراتی به همراه دارد به طوریکه باید درصدد باشیم با عرضه زعفران در بورس کالا از تولید و کشاورز حمایت کنیم و این محصول ایرانی را بیش از گذشته به دنیا معرفی نماییم.

    وی با بیان اینکه سود واقعی از محصول ارزشمند ایرانی را خارجی ها می برند، گفت: مردم باید به عرضه زعفران در بورس کالا اعتماد کنند و این گام مهمی است تا شاهد عرضه سایر محصولات کشاورزی در بورس کالا و پایان خرید و فروش سنتی در این بخش باشیم.

    امکان برندسازی طلای سرخ از طریق بورس کالا

    یک تحلیل‌گر بازار سرمایه گفت: از مهم ترین مزایای عرضه زعفران، پسته و سایر محصولات کشاورزی در بورس کالا این است که می‌تواند موجب کشف قیمت‌ها و شفافیت در معاملات شود. چرا که در بورس رقابت سالم حاکم است و در حق کشاورز اجحاف نمی‌شود.

    همایون دارابی با اشاره به ورود زعفران در بورس کالا، اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائل در بازار زعفران، فقدان مرجع قیمت‌گذاری در آن است چرا که حضور زعفران در بورس کالا، این فرصت را فراهم می‌کند تا تجار بین‌المللی، به‌صورت مستقیم، اقدام به خرید زعفران کنند.

    وی یادآورشد: با توجه به آنکه برخی محصولات کشاورزی همچون زعفران به صورت انحصاری در ایران تولید می‌شود، اما دارای برند انحصاری در دنیا نیستند، عرضه در  بورس کالا می‌تواند به برندسازی در این حوزه کمک شایانی کند.

    بورس کالا بهترین راه برای مدیریت بازار پتروشیمی است

    معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت بورس در زمینه توزیع کالاها گفت: تولید یک انتخاب است، نه اینکه یک اتفاق باشد، همچنین بهترین راه برای مدیریت عرضه مواد پتروشیمی بورس کالا است.

    حسن یونس سینکی گفت: بورس در زمینه توزیع کالا اهمیت دارد و در صورت تضعیف جریان عرضه کالا در بورس، تمام بخش‌های اقتصادی مرتبط، دچار ضرر خواهند شد.

    وی با اشاره به عدم وجود مشکل ارز در کشور گفت: کشور مشکلی در زمینه تامین ارز ندارد و ارز قابل توجهی در اختیار کشور است، ارز برای دولت، مایه سودآوری نیست و درآمدهای ارزی کشور بیشتر از هزینه‌های ارزی ایران است و ماهیت مشکل ارز، اقتصادی نیست.

    پیش‌بینی پذیری بازارها با رواج قراردادهای بلندمدت در بورس کالا

    مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری غدیر گفت: بورس کالا برای بازار محصولات پتروشیمی، شفافیت در قیمت‌ها و عرضه‌ها را به ارمغان آورده و با ارائه ابزارهای نوین مالی و ایجاد امکان قراردادهای بلندمدت در این بازار، روند مطلوب معاملات در بخش فیزیکی و اوراق بهادار مبتنی بر کالاها در بورس کالا پیش‌بینی می‌شود

    محمد طالبی عنوان کرد: برای شفافیت بازار پتروشیمی‌ها ضروری است که معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا انجام شود و مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع پایین دستی از طریق بورس اقدام به خرید و فروش محصولات خود کنند.

    وی گفت: در حال حاضر معاملات در بورس کالا به صورت نقدی، سلف و قراردادهای بلندمدت پیگیری می شود و تقویت هر چه بیشتر انعقاد قراردادهای بلندمدت در بورس هم برای تولیدکنندگان و هم برای مصرف کنندگان جذابیت بالایی دارد

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو