عصر خودرو

لاهوتی:

تمام ایرلاین ها خصوصی سازی شده اند

عصر بازار- عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه پرداخت یارانه به ایرلاین ها توجیه اقتصادی ندارد،‌ گفت: عملا تمام ایرلاین ها خصوصی سازی شده اند و دولت هم توان پرداخت یارانه های مختلف به شرکت های هواپیمایی را ندارد بنابراین بهترین گزینه برای اقتصاد ایرلاین ها آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است.

تمام ایرلاین ها خصوصی سازی شده اند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، مهرداد لاهوتی با بیان اینکه امکان پرداخت یارانه به ایرلاین ها وجود ندارد گفت: ایرلاین های کشورمان اکثرا خصوصی هستند و توجیه اقتصادی برای پرداخت یارانه به شرکت های هواپیمایی غیردولتی و خصوصی وجود ندارد و در واقع در دولت هم توان پرداخت یارانه به ایرلاین ها مقدور نیست.

    وی با اشاره به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرکت های هواپیمایی زیان ده هستند گفت: ایرلاین ها در انجام پروازهای داخلی زیان می دهند و این زیان را از برقراری پروازهای خارجی جبران می کنند این درحالی است که با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما امکان حل برخی از این مشکلات در صنعت هوایی وجود دارد.

    عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه این شرایط به ایرلاین ها تحمیل شده است گفت: در حال حاضر شرکت های هواپیمایی توان خرید هواپیماهای به روز را ندارند بنابراین مجبور هستند هواپیماهایی با عمر بالا و چند سال کار کرده به قیمت های 7 الی 8 میلیون دلار را خریداری کنند این در حالی است که نگهداری این هواپیماها بسیار پر هزینه است.

    لاهوتی ادامه داد: تنها هزینه مصرف سوخت این هواپیماها دو برابر هواپیماهای جدید است و هزینه استهلاک نشست و برخاست هواپیماهایی با عمر بالا هم به چند برابر می رسد و در حالی که اورهال موتور هواپیمای نو هر 150 هزار ساعت است اورهال هواپیماهای چند سال کار کرده هر 50 هزار ساعت باید انجام شود.

    وی با تاکید بر اینکه در این شرایط گزینه دیگری به جز آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نداریم گفت: البته آزادسازی به معنای افزایش جهشی قیمت ها نیست و در کنار آزادسازی قیمت ها باید به ارائه خدمات جدید و افزایش قدرت انتخاب مردم اقدام شود.

    عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: یکی از الزامات آزادسازی نرخ بلیت هواپیما متنوع شدن قیمت ها بر اساس روز و ساعت است و باید امکان رزو و خرید بلیت هواپیما از چند ماه قبل وجود داشته باشد.

    وی با اشاره به واگذاری ایرلاین ها به بخش خصوصی گفت: در حال حاضر تمام ایرلاین ها خصوصی سازی شده اند هر چند که این واگذاری ها بد بوده است به هر حال  در حال حاضر ایرلاین آسمان متعلق به صندوق بازنشستگی کشور است اما مدیریت آن زیر نظر وزارت رفاه قرار دارد که متاسفانه در برخی از موارد هنوز هم به صورت دولتی اداره و تصمیم گیری می شود.

    وی افزود: شرکت هواپیمایی هما (ایران ایر) در واقع واگذار شده است که بخشی از آن به صورت سهام عدالت و بخشی از آن به صورت سهام ترجیحی به مردم و کارکنان این شرکت واگذار شده است که متاسفانه سهام عدالت در حال حاضر متولی ندارد و نمی دانیم چه کسی متولی مدیریت این سهام است.

    لاهوتی تاکید کرد: بخش عمده ای از زیان دهی ایران ایر به نیروی مازاد و صندوق بازنشستگی این شرکت بر می گردد و هما باید هزینه های قابل توجهی را بابت بیمه پرسنل پرداخت کند.

    وی ادامه داد: تاکید می کنم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما هرچند برای حمل و نقل هوایی یک ضرورت است اما نباید منجر به افزایش قیمت ها در ایام پیک سفر شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها