عصر خودرو

سهامداران بورس در دولت روحانی ۳۵ درصد ضرر کردند

عصر بازار- ۱۵ دی‌ماه امسال، رکود بورس وارد دومین سال خود می‌شود. آمارها نشان می‌دهد در ۲۳‌ ماه گذشته ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از ارزش بورس تهران کاسته شده و سهامداران به‌طور میانگین با ۳۵درصد زیان مواجه شده‌اند.

سهامداران بورس در دولت روحانی ۳۵ درصد ضرر کردند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از روزنامه همشهری،کارشناسان  می‌گویند: «بورس تهران بهای سیاست‌های کنترل تورم را می‌پردازد و در چند‌ماه اخیر اعمال روش‌های کنترل شاخص بر دامنه بحران افزوده است.»به گزارش همشهری، 15دی‌ماه سال‌92 شاخص کل بورس تهران به قله 89هزارو 500واحد رسید، اکنون 23‌ماه از آن زمان می‌گذرد، محاسبه نماگر‌های شاخص کل بورس تهران نشان می‌دهد که در این مدت شاخص کل بورس تهران 27هزار واحد نزول کرده است و ارزش بورس تهران نیز با 160هزار میلیارد تومان کاهش، از 430هزار میلیارد تومان به 270هزار میلیارد تومان رسیده است. محاسبه این ارقام نشان می‌دهد سهامداران بورس در 23‌ماه گذشته 35درصد زیان کرده‌اند.
    کارشناسان معتقدند اجرای سیاست‌هایی که به رکود در کشور دامن زده است اصلی‌ترین عامل در تداوم رکود در بورس است و کسی نمی‌داند این رکود تا چه زمانی ادامه خواهد داشت اما تحلیلگران تکنیکال در بورس تهران امیدوارند نشانه‌های امید همچون آفتاب درخشنده از اوایل سال آینده بر بورس بتابد اما آنها در عین حال تأکید می‌کنند این آفتاب زمانی بر بورس خواهد تابید که اقتصاد ایران از رکود خارج شود.
    بازار را رها کنید
    نوید اختری‌زاده، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: همه ما فکر می‌کردیم با درنظر گرفتن عوامل تکنیکال روند نزولی شاخص در شهریور‌ماه به پایان برسد اما به‌دلیل تداوم رکود اقتصادی و کمبود نقدینگی در بازار سهام این اتفاق رخ نداد. او به سیاست‌های دولت در زمینه کنترل تورم اشاره کرد و گفت:تا وقتی که تیم اقتصادی دولت نتواند مشکلات کنونی اقتصاد را حل کند و رکود فعلی به بهای کنترل تورم ادامه پیدا کند وضع بورس همین گونه ادامه خواهد یافت و نمی‌توان انتظار رشد شاخص‌های بورس را داشت.
    او تأکید کرد: در شرایط حاضر اکثر صنایع در رکود به‌سرمی‌برند زیرا اولویت اصلی دولت کنترل تورم است نه حل بحران رکود اقتصادی. این واقعیت به رکود بورس تهران منجر شده است. اختری‌زاده به اجرای سیاست‌های دستوری برای کنترل شاخص بورس اشاره کرد و گفت:اگر اجازه بدهیم که بازار سهام با روند عرضه و تقاضا شرایط طبیعی‌اش را سیر کند بازار سهام به تعادل خواهد رسید اما متأسفانه هر روز در ساعت پایانی معاملات با انجام چند معامله بلوکی روی سهام شاخص‌ساز از روند نزول شاخص جلوگیری می‌شود و همین موضوع رکود بورس را وارد یک دوره فرسایشی و خسته‌کننده کرده است. او بورس را به یک فرد در حال احتضار تشبیه کرد که سعی می‌شود با شوک درمانی، زنده نمایش داده شود.
    بازار خسته است
    شکور علیشاهی، تحلیلگر تکنیکال در بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چه زمانی رونق به بورس باز خواهد گشت؟ گفت: بازار سهام تحت‌تأثیر نزول قیمت سهام شرکت‌ها به‌شدت خسته است، پیش‌بینی تحلیلگران عموما بر این محور استوار بود که شاخص کل بورس تهران تا مرز 57هزار واحد نزول کند اما با توجه به حمایت‌هایی که از شاخص انجام شد، شاخص در مرز 60هزار واحد توقف کرد. او از یک اصطلاح رایج در ادبیات تحلیلگران تکینکال کمک گرفت و گفت:
    اگر شاخص را به یک فنر جمع شده تشبیه کنیم این شاخص زمانی که به 57هزار واحد برسد قدرت لازم را برای رشد پیدا خواهد کرد و پتانسیل افزایش را پیدا می‌کند. او تأکید کرد:حمایت‌هایی که برای کنترل شاخص در مرز 60هزار واحد انجام می‌شود و اجازه نمی‌دهد شاخص به محدوده واقعی خود برسد بازار سهام را فرسایشی کرده و این موضوع بازار را به‌شدت خسته کرده است. علیشاهی با بیان اینکه روند بازارسهام فرسایشی شده است در تحلیل عوامل رکود بورس گفت:اگر بخواهیم روند بازار را براساس نظریه امواج، موج شماری کنیم در حال حاضر بازار سهام در موج چهارم به سر می‌برد اما نشانه‌های موج پنجم که بازار وارد مدار صعودی می‌شود آهسته آهسته در حال ظهور است.
    او تأکید کرد: از نشانه‌های شروع موج پنجم خروج سهامداران آماتور از بازار و حضور سهامداران حرفه‌ای است. این اتفاق در حال رخ دادن است و این روزها بیشتر سهامداران حرفه‌ای در بازار سهام حضور دارند تا سهامداران دنباله رو و آماتور. این تحلیلگر بورس با بیان اینکه موج پنجم صعودی بورس بین 6 تا 9‌ماه طول خواهد کشید، گفت: این موج به شرطی اتفاق خواهد افتاد که فضای کنونی اقتصاد از حالت رکود خارج شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها