عصر خودرو

نفت آمریکا ۳۷ دلاری شد

نفت در همسایگی کف قیمت هفت‌ساله

عصر بازار- در پی تصمیم اوپک در مورد ادامه دادن تولید نفت در بالاترین سطح به منظور دفاع از سهم بازار و عرضه بیش از تقاضای صدها هزار بشکه نفت در روز، در آغاز معاملات روز سه‌شنبه قیمت نفت خام در نزدیکی پایین‌ترین سطح هفت سال اخیر خود باقی ماند.

نفت در همسایگی کف قیمت هفت‌ساله
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، شاخص‌های برنت و وست‌تگزاس‌اینترمدییت در جلسه گذشته افتی 6 درصدی را تجربه کردند تا پایین‌ترین سطح خود را در سال 2015 تجربه کنند. این سطح قیمتی نزدیک به کمترین قیمت نفت خام از سال 2008 بوده است.

    بر اساس این گزارش امروز اما هر بشکه نفت آمریکا با رشدی 3 سنتی نسبت به روز گذشته 37 دلار و 68 سنت معامله شد که نزدیک کمترین مقدار 7 سال اخیر آن بوده است. قیمت هر بشکه نفت برنت نیز با 22 سنت افزایش به 40 دلار و 95 سنت رسید.

    سانجیو شاه، دبیر ارشد شرکت سرمایه‌گذاری سان‌گلوبال اعلام کرد: «تصمیم اعضای اوپک برای بالا نگاه داشتن سطح تولیدات خود، نشان می‌دهد که سازمان به طور موثری استراتژی بلندمدت خود برای کاهش تولید و عمل کردن به عنوان یک کارتل کنار گذاشته که منجر به فشار بیشتر روی قیمت نفت در کوتاه‌مدت شده است.»

    در طرف تقاضا، بعد از اینکه آمار چین نشان از کاهش 3.7 درصدی صادرات و افت 5.6 درصدی واردات در ماه نوامبر نسبت به سال گذشته داد، نگرانی‌ها در مورد اقتصاد ضعیف این کشور  روی بازار تاثیر گذاشته است. قیمت نفت همچنین به بازارهای سهام نیز سرایت کرده است، جایی که بازارهای سهام آسیا به پایین‌ترین سطح خود در سه هفته اخیر رسید و سهام شرکت‌های انرژی به شدت ضربه خورده‌اند.

    بعد از عدم توافق بین عربستان‌سعودی و ایران، سازمان کشورهای صادرکننده نفت در مورد سقف تولیدات خود در نشست روز جمعه خود به توافق جامع نرسیدند که به این معناست که گروه برای اولین بار در این دهه اشاره‌ای به سهمیه تولید نکرده است. میزان تولید اوپک بیش از 30 میلیون بشکه در روز بوده که منجر به عرضه بیش از تقاضای 0.5 تا 2 میلیون بشکه‌ای شده است. این امر موجب شده تا تولیدکنندگان، به ویژه شرکت‌های حفاری شیل آمریکا تحت فشار و بدهی بالایی قرار گیرند.

    سانجیو شاه اعلام کرد: «همان‌طور که مشاهده می‌کنیم میزان تولید بیشتر نفت از سوی کشورهای روسیه،‌ عراق و مهم‌تر از همه عربستان سعودی احتمالا تحت فشار قیمت‌های پایین نفت قرار گیرد. این موضوع روی تولیدکنندگان شیل آمریکا تاثیر خواهد گذاشت و افزایش سرمایه‌گذاری جدید در این بخش بعید به نظر می‌رسد. اتفاقی که موجب حمایت قیمت در میان‌مدت خواهد شد.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها