عصر خودرو

رشد ارزش دلار، بازار فلزات پایه را به مسیر صعودی هدایت کرد

فرار فلز نقره‌ای از کیش و مات؟

عصر بازار- بهای اکثر اعضای گروه فلزات پایه در بازارهای جهانی در هفته گذشته روندی رو به رشد را به ثبت رساندند. در این میان هر فلز بسته به میزان اهمیت و نیز کاربرد آن، شیب بیشتر یا کمتری را نسبت به سایرین به خود اختصاص داد.

فرار فلز نقره‌ای از کیش و مات؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این افزایش‌ها، در پی رشد ارزش دلار آمریکا رخ داده است.در این بین  اگر نگاهی اجمالی و اختصاصی به روند قیمتی چند ماه اخیر آلومینیوم داشته باشیم خواهیم دید که این فلز اساسی نیز همگام با سایر هم‌گروه‌های خود، در پی بروز بحران در شرایط اقتصادی چین و نیز برهم خوردن تعادل بین میزان تولید و عرضه و حجم تقاضا، روندی نزولی را تجربه کرده است، این در حالی است که در میانه‌های راه گاه رشدهایی هرچند اندک را نیز به خود دیده است.

    بر اساس این گزارش، بررسی داده‌های منتشر شده رسمی از سوی بورس فلزات لندن (LME) به وضوح نشان می‌دهد که بهای آلومینیوم در بازه زمانی یک‌سال گذشته افت و خیزهای بسیاری را پشت سر گذاشته اما به‌طور کلی روندی نزولی داشته است. در این میان نمودار یکساله نشان می‌دهد که در اواسط ماه آوریل، بهای آلومینیوم به‌طور ناگهانی رشد داشته و تا چند روز نیز این روند را حفظ کرده، اما در نهایت تسلیم فاکتورهای کاهنده شده و مجددا به مسیر نزولی بازگشته است. این حرکت تا حدود ماه آگوست ادامه داشته اما در ادامه برای بار دوم شاهد رشد چشمگیر بهای این فلز اساسی بوده‌ایم. این بار اما بازار آلومینیوم موفق شده مدت زمان بیشتری این صعود قیمتی را تحت کنترل بگیرد و فعالان خود را امیدوار کند. اما از آنجا که در همین ایام، افت نرخ رشد اقتصادی چین و ریزش بازارهای داخلی آن شدت بیشتری گرفت، توان استقامتی آلومینیوم در برابر چنین عوامل کاهنده قدرتمندی  کاهش یافت  و دوباره سایه روند نزولی بر بازار این محصول سنگینی کرد.

    در سال جاری میلادی، بهای آلومینیوم کاهشی بیش از 20 درصد را تجربه کرده که دلیل اصلی این ریزش‌ها، وجود مازاد عرضه نسبت به تقاضا در چین بوده است. براساس آمارها، چین تقریبا نیمی از آلومینیوم جهان را تولید می‌کند و واحدهای تولیدکننده آلومینیوم در چین از بزرگ‌ترین مراکز جهان محسوب می‌شوند. منابع آگاه می‌گویند اگرچه هزینه‌های تولید آلومینیوم در چین برای تولیدکنندگان پایین است و همین عامل موجب افزایش جذابیت می‌شود، اما این اهرم در برابر رشد ارزش دلار آمریکا کارآیی خود را از دست داده و با کاستن از جذابیت این محصول برای خریداران، زمینه‌ساز کاهش میزان تولیدات شده است. از دیگرسو در ایالات متحده نیز بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم از جمله شرکت آلکوای آمریکا که بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در این کشور است، درصدد تعطیل کردن بسیاری از مراکز تولید آلومینیوم هستند. به‌نظر می‌رسد این اقدام، زمینه‌ساز تغییرات بسیاری در بازار این محصول خواهد شد. چندی پیش بسیاری از تحلیلگران اعلام کرده بودند که آمریکا قصد دارد در صورت استمرار روند نزولی بهای فلز نقره‌ای، تولید آن را برای سال آینده میلادی متوقف کند.

    منحنی روند تقاضای بلندمدت آلومینیوم در بازارهای جهانی تا سال گذشته میلادی، پیوسته شیبی افزایشی داشته است. براساس آمارها میزان تولید آلومینیوم اولیه در سال 2013 میلادی در چین، سطح 22 میلیون تن را پشت سر گذاشته و در نیمه نخست سال 2014 میلادی نیز با افزایش همراه بوده است. به‌طور کلی میزان ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه در چین از آغاز قرن بیستم میلادی تا‌کنون رشدی چند برابری داشته که نشان دهنده تلاش این کشور برای تصاحب بازارهای جهانی این محصول است. البته در سال‌های اخیر به‌وضوح شاهد بوده‌ایم که چین به قطبی مهم و تاثیرگذار در اغلب بازارهای کالایی مبدل شده است. این موضوع آشکارا نقش این کشور را بر نوسانات بازارها روشن می‌سازد. هرگونه تغییر و تحول در بازارهای داخلی این کشور اثرات چشمگیری را بر بازارهای جهانی می‌گذارد، همان‌گونه که بروز نوسان در بازار جهانی آلومینیوم نیز بیشترین تاثیر را بر چین که بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول است خواهد گذاشت. البته ساختار و ماهیت بازار جهانی آلومینیوم در 10 سال اخیر به‌شدت تغییر کرده است.‌ اکنون که بازار فلز نقره‌ای اندک رشدهایی را به خود دیده و توانسته مرز 1500 دلار را پشت سر بگذارد، می‌توان امیدوار بود که شاید به‌زودی مشکلات مربوط به عرضه، موجودی انبارها و پریمیوم آلومینیوم خاتمه یافته و شاهد برون‌رفت این محصول مهم از شرایط رکودی باشیم.

    براساس این گزارش و به نقل از رویترز،‌ بهای فلزات پایه در ایالات متحده در پی اعلام گزارش آمار اشتغال، افزایش داشته است. مس، آلومینیوم و سایر فلزات پایه به دنبال بازگشت سرمایه‌گذاران به موقعیت‌های خرید کوتاه‌مدت، صعود قیمتی داشته‌اند. البته با توجه به گمانه‌زنی‌ها درخصوص احتمال بالای تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره، پیش‌بینی می‌شود شاهد رشد هرچه بیشتر ارزش دلار باشیم که این فاکتور به‌عنوان اهرمی برای ایجاد تغییر در روند قیمتی فلزات پایه محسوب می‌شود. به عقیده تحلیلگران، همچنین در روزهای اخیر یک حرکت جالب توجه از سوی تولید‌کنندگان نفت اوپک در راستای حفظ میزان تولیدات خود نیز به حمایت از بازار فلزات پایه و افزایش تقاضا برای آنها کمک کرده است.

    رابین بار، رئیس بخش فلزات در موسسه پژوهشی سوسیته جنرال با اشاره به آمار اشتغال آمریکا و تصمیم اوپک در این خصوص گفته است: در آخرین معاملات انجام شده، اکثر فلزات رشد را تجربه کرده‌اند. من فکر می‌کنم اغلب فلزات هفته جاری را با رشدهای بیشتر به پایان برسانند تا منعکس‌کننده میزان تاثیر بالای نوسان ارزش دلار بر بازارهای کالایی باشند. این تنها گوشه‌ای از قدرت ارزش دلار است.

    به گفته وی،‌ داده‌های منتشر شده از سوی دولت ایالات متحده نشان می‌دهد که نرخ رشد اشتغال آمریکا در ماه نوامبر افزایشی چشمگیر داشته که به احتمال زیاد راه را برای فدرال رزرو در راستای افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر برای اولین بار در نزدیک به یک دهه گذشته، هموار خواهد ساخت. آمار قوی‌تر از حد انتظار مشاغل آمریکا، مسیر را برای افزایش ارزش دلار آمریکا آماده‌تر کرده است، شاید به این دلیل که بسیاری از سرمایه‌گذاران در حال حاضر ارز ایالات متحده آمریکا را با توجه به پیش‌بینی‌های مبنی بر افزایش نرخ بهره و رشد ارزش دلار، از پیش خریداری کرده بودند. در هر صورت شاهد هستیم که این افزایش ارزش دلار،‌ زمینه‌ساز رشد قیمتی در بازار فلزات پایه شده که پیش‌بینی می‌شود این روند در کوتاه‌مدت ادامه داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها