عصر خودرو

از ابتدای ۲۰۱۵ صورت گرفت

فرار ۷.۶ میلیارد دلار سرمایه خارجی از ترکیه

عصر بازار- سرمایه گذاران خارجی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۷.۶ میلیارد دلار از سرمایه های خود را از ترکیه خارج کرده اند که تنها ۱.۴ میلیارد دلار آن مربوط به ماه گذشته بوده است.

فرار ۷.۶ میلیارد دلار سرمایه خارجی از ترکیه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بلومبرگ، پس از کاهش شدید ارزش سهام در بازار بورس ترکیه و افت ارزش اوراق قرضه در سال جاری، به نظر می رسد که سرمایه گذاران خارجی همچنان به خارج کردن سرمایه های خود از این کشور ادامه خواهند داد.

    در حالی که حزب عدالت و توسعه به لطف رجب طیب اردوغان مجددا به قدرت برگشته است،  سرمایه گذاران خارجی در سال 2015، 7.6 میلیارد دلار از سرمایه های خود را از این کشور خارج کردند که تنها 1.4 میلیارد دلار آن در ماه گذشته خارج شده است. در حالی که جنگ در کشور همسایه سوریه ادامه دارد و تحریم های روسیه اقتصاد 720 میلیارد دلاری این کشور را تهدید می کند، این خروج سرمایه ادامه یافته است.

    بر اساس برآورد موسسه کپیتال اکونومیکس، احتمالا اقتصاد ترکیه خروج سرمایه بیشتری را شاهد خواهد بود و لیره در مسیر بزرگترین افت سالانه خود از سال 2008 تاکنون قرار دارد.

    علاوه بر اینکه ترکیه بزرگترین کسری حساب جاری را در مقایسه با تولید ناخالص داخلی اش در بین کشورهای گروه 20 دارد، این نگرانی در حال افزایش است که پیروزی مقتدرانه دولت این کشور در انتخابات ماه گذشته به دولت اردوغان اجازه خواهد داد تا بدون مخالفت سیاسی قابل توجهی، برای کاهش نرخ بهره بر بانک مرکزی این کشور فشار بیاورد.

    ویلیام جکسون، اقتصاددان متخصص در زمینه بازارهای نوظهور در موسسه کپیتال اکونومیکس در لندن گف: «بازارها در واقع از انتخابات اخیر استقبال کرده اند، اما من فکر می کنم آنها بیش از حد ذوق زده شده اند.» وی افزود، سطح بالای بدهی های خارجی ترکیه، این کشور را در مقابل تغییر در احساسات حاکم بر بازار سرمایه گذاری در صورت افزایش احتمالی نرخ بهره در آمریکا  آسیب پذیر ساخته است و این بر ارزش لیره و اوراق قرضه دولتی این کشور تاثیر می گذارد.

    پر هامارلاند، استراتژیست موسسه اس ای بی در استکهلم پیش بینی کرده که ارزش پول ملی ترکیه تا پایان ماه دسامبر 3.7 درصد در برابر دلار آمریکا کاهش یابد. جکسون نیز پیش بینی کرده که این کاهش تا پایان سال آینده میلادی به 11 درصد برسد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو