عصر خودرو

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه ‌طباطبایی:

معاملات آتی ارز می تواند به کاهش و کنترل تورم کمک کند

عصر بازار- عضو هیأت علمی دانشگاه علامه ‌طباطبایی با اشاره به اینکه بازار ارز با آشفتگی فراوانی روبه رو است، گفت: معاملات آتی ارز علاوه بر اینکه می تواند به نوسانات کاذب ارز پایان دهد، می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم تورم را نیز کنترل کند.

معاملات آتی ارز می تواند به کاهش و کنترل تورم کمک کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، دکتر ابوالقاسم حکیمی پور، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس مسائل اقتصادی افزود: بازار ارز همیشه با کش و قوس های فراوانی روبه رو بوده و این موضوع افزایش ریسک فعالیت های اقتصادی را به همراه داشته است، از این رو شورای عالی بورس تصمیم گرفت تا با راه اندازی معاملات آتی ارز در بورس کالای ایران، بازار ارز را کنترل کرده و به حواشی و نوسانات کاذب این بازار خاتمه دهد.

    این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه خاطر نشان کرد: دولت تدبیر و امید اقدامات موثر و موفقیت آمیزی در موضوع تورم داشته است که در همین زمینه راه اندازی بورس ارز نیز می تواند به کاهش و کنترل تورم کمک کند.

    وی همچنین با اشاره به اینکه معاملات آتی ارز می تواند آشفتگی و چندگانگی قیمت ها را به حداقل برساند، تاکید کرد: در سال های گذشته تلاش های بسیاری برای آرامش در بازار ارز انجام شد، اما متاسفانه به نتیجه نرسید ولی در حال حاضر امیدواریم با اقدام موثر شورای عالی بورس و بورس کالای ایران برای راه اندازی معاملات آتی ارز این تلاش به ثمر برسد و نوسانات فعلی بازار ارز که در هفته های اخیر به اوج خود رسید، کاهش یابد.

    این استاد دانشگاه در مورد تاثیر نرخ ارز بر تورم گفت: نرخ ارز جزء مهمترین عامل تعیین کنندة قیمت مواد اولیه، کالاهای واسطه ای، تجهیزات سرمایه ای و کالاهای نهایی است و با توجه به وابستگی بالای تولید و مصرف به واردات، نوسانات نرخ ارز در شکل گیری فشارهای تورمی مؤثر است.

    حکیمی پور افزود: به این ترتیب افزایش نرخ ارز موجب افزایش قیمت کالاهای وارداتی می شود که این کالاها یا کالاهای مصرفی هستند که افزایش قیمت آنها به طور مستقیم تورم را افزایش می دهد، یا کالاهای واسطه ای و سرمایه ای هستند که افزایش قیمت آنها از طریق افزایش هزینه های تولید بر تورم اثر می گذارند؛ با این تفاسیر راه اندازی معاملات آتی ارز که به فعالان اقتصادی چشم اندازی از نرخ ارز طی ماه های آینده را می دهد می تواند در کنترل تورم اثر گذار باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها