عصر خودرو

شایان آرانی طرح کرد؛

بورس آتی ارز، انگیزه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران را افزایش می‌یابد

عصر بازار-یک کارشناس ارشد بازارهای مالی عنوان کرد: راه‌اندازی بازاری متمرکز برای معاملات آتی ارز برای انجام مبادلات خرد و کلان ارز در بورس کالای ایران و زیرنظر بانک مرکزی، اتفاقی مثبت و مفید برای اقتصاد ایران است و می‌تواند انگیزه سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازارهای ایران را افزایش دهد. ‌

بورس آتی ارز، انگیزه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران را افزایش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، شاهین شایان آرانی با بیان مطلب فوق گفت: اینکه یک ساختار متمرکز و مشخصی برای معامله ارز به وجود بیاید و معاملات به صورت تک نرخی در این ساختار انجام شود، اثرات مثبتی برای اقتصاد دارد.

    وی با بیان اینکه معاملات آتی ارز در ساختار قانونمند بورس کالای ایران زمانی می تواند اثرات موثری از خود به جای بگذارد که زیرنظر و با حمایت همه جانبه بانک مرکزی راه‌اندازی شود، افزود:از آنجا که آتی ارز می تواند اثرات مهم و موثری بر قیمت حال و آینده ارز بگذارد، در نتیجه باید برای راه اندازی آن تمام جوانب احتیاط را در نظر گرفت.

    وی با اشاره به اینکه بازار آتی ارز، بازار حساسی است تاکید کرد: با توجه به حساسیت معاملات آتی ارز و تاثیرگذاری مستقیم آن بر فعالیت‌های اقتصادی، وجود بانک مرکزی به عنوان ناظر و کنترل کننده این بازار لازم و ضروری است. البته بورس کالا با توجه به تجربه های پیشین خود در زمینه معاملات آتی، مکان مناسبی برای راه اندازی این معاملات است، اما نباید فراموش کرد که حساسیت بازار ارز به مراتب بیشتر از آتی سکه طلاست و از این رو باید دقت و نظارت بیشتری بر معاملات ارزی داشت.

    این کارشناس ارشد بازارهای مالی درباره مزیت های اصلی راه‌اندازی بازار آتی ارز گفت: این معاملات علاوه بر این که به بازیگران اقتصادی، قدرت پیش بینی و برنامه ریزی می دهد، موجب پوشش ریسک واردکنندگان و صادر کنندگان نیز می شود که البته این روند برای سرمایه گذاران خارجی نیز به همین منوال خواهد بود. آنها می توانند به وسیله این ابزار معاملاتی انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاری‌های خود در داخل کشور پیدا کنند که این رویداد در نهایت بر سرعت رشد و توسعه اقتصادی کشور می افزاید.

    شایان آرانی در پایان اظهار کرد: دراکثر کشورهای دنیابانک مرکزی به عنوان متولی ارز مسئولیت مدیریت نظام ارزی را بر عهده دارد، بنابراین اگر معاملات آتی ارز در بورس کالای ایران با نظارت بانک مرکزی در کشور ما نیز راه‌اندازی شود، قطعا شاهد جذب معامله گران و سرمایه‌گذاران خارجی زیادی به داخل کشور خواهیم بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها