عصر خودرو

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ابن‌سینا :

صنایع پتروشیمی، فلزات و فولاد لیدرهای امسال بورس هستند

"نیما" شکست می‌خورد

عصر بازار- طرح نظام یکپارچه معاملات ارزی که از سوی دولت برای کنترل نوسانات ارز راه‌اندازی شد، هنوز نتوانسته در میان بسیاری از صادرکنندگان، صرافی‌ها، فعالان بازار ارز و عموم مردم جا باز کند.

صنایع پتروشیمی، فلزات و فولاد لیدرهای امسال بورس هستند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، محسن عباسی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ابن‌سینا در این خصوص می‌گوید: به طور حتم طرح "نیما" با شکل فعلی شکست خواهد خورد و انگیزه‌ای برای تسعیر ارز با قیمت‌های اعلام شده برای عموم صادرکنندگان وجود نخواهد داشت؛ به همین دلیل، مقاومت‌های بسیاری برای عرضه ارز در این سیستم شکل خواهد گرفت. در ادامه متن کامل این گفت‌وگو را بخوانید.
    سهم صنعت نفت در بازار سرمایه و اقتصاد ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    اصولا نفت به دو شکل بر بازار سرمایه تاثیرگذار است؛ اولین تاثیر آن را می‌توان بر وضعیت عمومی اقتصاد دانست که در حقیقت با تزریق دلا‌رهای ناشی از فروش آن به بازار، نقش کنترل بخشی از بازار ارز را بر عهده دارد. افزایش قیمت نفت می‌تواند دست دولت را در اعطای اعتبارات عمرانی بازتر کند و در عین حال دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و صندوق‌های بازنشستگی و دولتی را در معرض فشار فروش کمتری برای تامین کسری بودجه قرار دهد و در نتیجه فشار عمومی فروش بر بازار سرمایه برای جبران کسری را کمتر می‌کند. 
    از سوی دیگر، می‌توان به تاثیر بازار نفت و مشتقات نفتی بر پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و صنایع پایین دستی این صنعت اشاره کرد که از جایگاه ویژه‌ای در بازار سرمایه و اقتصاد ایران برخوردار هستند. از این‌رو، نفت نه تنها تاثیر گسترده‌ای در بازار سرمایه به واسطه حضور پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در بازار سرمایه دارد، بلکه از جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد و بودجه کشور برخوردار است.
    افزایش قیمت نفت چه تاثیری در سودآوری شرکت‌های این حوزه دارد؟ آینده این صنعت در سال جاری را چگونه می‌بینید؟
    افزایش قیمت نفت اگرچه با یک فرمول یک به یکی و مشخص بر پالایشگاهی‌ها و پتروشیمی تاثیر نمی‌گذارد (این مهم به دلیل اعلام نرخ‌های محصولات توسط شرکت پالایش و پخش، گاز محور بودن برخی پتروشیمی‌ها و نبود وابستگی به نفت و ... است)، اما در مجموع افزایش قیمت نفت نسبت به کاهش قیمت آن، تاثیر بهتری بر صنایع مرتبط با این حوزه خواهد داشت؛ بنابراین افزایش قیمت نفت، برای کل بازار مناسب‌تر است. همچنین با توجه به افزایش نرخ دلار در ماه‌های اخیر، باید منتظر رشد سودآوری شرکت‌های نفتی و پتروشیمی باشیم.
    افزایش قیمت دلار چه تاثیری بر شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی دارد و صورت‌های مالی آنها را دچار چه تغییراتی می‌کند؟
    اگرچه افزایش قیمت دلار به معنای تسعیر بهتر ارز و افزایش ریالی سود شرکت‌های پتروشیمی، پالایشی و فلزاتی‌ها است، اما ابهام در نرخ تسعیر( به قیمت بازار آزاد یا دلار 4200 تومانی) کمی بازار را در هفته‌های اخیر سردرگم کرده است. باید توجه داشت که با توجه به رشد ارز، رشد بازار سرمایه به عنون بازار هم‌تراز و رقیب به طور حتم اتفاق می‌افتد و تا کنون تنها فشار روانی مانع این رشد شده است. از این ‌رو، به زودی شاهد رشد قابل توجه در عموم بازار سرمایه خواهیم بود که بخشی از آن هم مربوط به موازنه قیمت دلار با  ارزش جایگزینی شرکت‌ها است.
    با نگاهی به تاریخچه بازار سرمایه، مشخص می‌شود که عمده رشدهای بازار بعد از جهش نرخ ارز اتفاق افتاده است که به دلیل صادرات محور بودن شرکت‌های بزرگ و موازنه قیمت‌های بازار با ارزش جایگزینی شرکت‌ها بوده است.
    شرکت‌های نفتی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکننده‌ها، چه نگرشی نسبت به نظام یکپارچه معاملات ارزی( نیما) دارند؟ و آیا این شرکت‌ها از این طرح و آوردن ارز به دست آمده در این سامانه، استقبال می‌کنند؟
    قطعا طرح نیما با شکل فعلی شکست خواهد خورد و انگیزه‌ای برای تسعیر ارز با قیمت‌های اعلام شده برای عموم صادرکنندگان وجود نخواهد داشت؛ به همین دلیل مقاومت‌های بسیاری برای عرضه ارز در این سیستم شکل خواهد گرفت. افزون بر این، این طرح نواقص زیادی دارد و نیاز به بازنگری اساسی در آن احساس می‌شود.
    با توجه به وضعیت کنونی بازار ارز و سکه و افزایش قیمت شدید در این بازارها، آینده بازار سرمایه را در سال جاری چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
    با توجه به محدودیت شدید فعالیت در بازار ارز و قاچاق خوانده شدن نگهداری و خریدوفروش ارز، به نظر می‌رسد این بازار کم کم جای خود را به عنوان یک بازار سرمایه‌گذاری در کشور از دست خواهد داد و منابع آن آماده ورود به بازار دیگری می‌شوند؛ بنابراین، یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری که احتمالا با حمایت دولت همراه خواهد شد، بازار سرمایه است که بخش قابل توجهی از نقدینگی بازار ارز و بازار سکه و طلا را به سمت خود جذب خواهد کرد.
    در واقع، با ثبات قیمت ارز، جذابیت بازار طلا که بر اساس نوسانات ارز تغییر می‌کند، کاهش خواهد یافت. بنابراین، به نظر می‌رسد که بازار سرمایه در سال 97 جذابیت بیشتری داشته باشد و گردش نقدینگی قابل توجهی در این بازار ایجاد شود. همچنین عملکرد قابل قبولی از شرکت‌های بورسی در سال 97 مورد انتظار است و بر این اساس، با ورود نقدینگی، کل بازار سرمایه با رشد قابل توجهی روبه‌رو خواهد شد؛ اما در این بین، گروه‌هایی هستند که با سرعت بیشتری رشد خواهند کرد.
    این گروه‌ها کدام هستند؟ و به نظر شما کدام صنایع توانایی پیشرو شدن در بورس را دارند؟
    با توجه به سودآوری با ثبات صنایع پتروشیمی، فلزات و فولادی در سال 96، پیش‌بینی می‌شود که این صنایع امسال نیز با کمی تغییر سودآوری بیشتری نسبت به سایر گروه‌ها داشته باشند. این صنایع جزو بزرگ‌ترین گروه‌های سرمایه‌گذاری هستند و امکان ورود پول‌های بزرگ و رشد قیمتی در آنها وجود دارد؛ بنابراین، گروه‌های یاد شده جزو گزینه‌های رشد در امسال هستند.
    یکی دیگر از گروه‌هایی که در سال جاری باید به آن توجه داشت، گروه مسکن است؛ چرا که امکان دارد نقدینگی سرگردان بازار ارز و طلا امسال این بخش را با رونق مواجه کند و نمادهای این گروه را که چند سالی است در کما به سر می برند، با رونق مواجه کند.
    از سوی دیگر، باید به گروه خودرویی و قطعه سازها نیز اشاره کرد؛ خودرویی‌های بزرگ به دلیل افزایش نرخ ارز و در صورتی که نتوانند قیمت‌ خودروهای تولیدی خود را بالا ببرند، با کاهش سود مواجه و به دلیل واردات خودرو، شرایط رقابتی سختی را تجربه می‌کنند. قطعه‌سازان اما شرایط بهتری خواهند داشت و با افزایش قیمت واردات قطعات، به دلیل افزایش قیمت ارز، وضعیت رقابتی بهتری را تجربه خواهند کرد.
    گروه قندوشکر را باید به خوبی زیر نظر داشت؛ با توجه به کم‌آبی در سال 96 و کاهش ذخایر آب، شاهد کاهش کشت چغندر و به تبع آن، کاهش عرضه قند و شکر در سال 97 خواهیم بود. از این رو، با افزایش قیمت ارز مبادله‌ای، قیمت شکر وارداتی نیز افزایش خواهد یافت و قیمت شکر داخلی نیز بالا می‌رود. بنابراین، عمده نمادهای گروه قندو شکر در شرایط خوبی از نظر تکنیکالی قرار دارند.
    شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ابن سینا در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه چهره جدیدی از خود به نمایش گذاشت؛ در خصوص این تغییرات توضیح دهید و بگویید چه برنامه‌هایی برای آینده دارید؟
    شرکت اماکو در سال 96 اقدام به تجدید ساختار داخلی خود کرد و همراه با کارگزاری راهبرد و همچنین شرکت اندیشه‌پردازان مبتکر در صدد تشکیل هلدینگ خدمات مالی بازار سرمایه، ایجاد زیرساخت‌های مبتنی بر آی‌تی و رسانه مرتبط  با بازار سرمایه است.
    از سوی دیگر، اماکو در این سال اقدام به افزایش سرمایه خود تا 5 میلیارد تومان کرد که در حال حاضر مراحل اداری ثبت این افزایش سرمایه رو به پایان است. همچنین این شرکت در خواست مجوز سبدگردانی و پردازش اطلاعات مالی را به سازمان بورس ارائه کرده است و امیدواریم در سال 97 طرح‌های مبتنی بر راه حل‌های فن‌آوری اطلاعات در حوزه سبدگردانی، معاملات الگوریتیمی و مدیریت هوشمند صندوق‌های سرمایه‌گذاری را رونمایی کنیم

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو