عصر خودرو

موافقان و مخالفان بازگشت ایران به بازار نفت

عصر بازار- برخی مواضع اخیر اعضای اوپک نشان از موافقت و مخالفت‌هایی با بازگشت ایران به بازار نفت دارد.

موافقان و مخالفان بازگشت ایران به بازار نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، از زمانی که ایران مساله بازگشت خود به بازارهای جهانی نفت را مطرح کرد، برنامه‌های پساتحریم ایران نیز متمرکز بر یک برنامه افزایش تولید شد. ایران اعلام کرده بود که برای بازگشت به بازارهای جهانی قصد دارد تولید خود را با یک میلیون بشکه افزایش همراه کند.

    از سوی دیگر مساله کاهش قیمت نفت و مازاد عرضه در بازار نفت، بازگشت ایران را با اما و اگرهای بسیاری همراه کرده بود. برخی از همان زمان معتقد بودند که ایران باید برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت هم که شده، قدری دست نگه دارد.

    هرچند که موضع ایران که بارها از سوی وزیر نفت اعلام شده، بازگشت با تمام قدرت بوده است. حتی زمانی که مخالفان به صورت صریح از درخواست خود برای افزایش نیافتن تولید ایران صحبت می‌کردند، موضع بیژن زنگنه وزیر نفت ایران به صورت کاملا صریح مخالفت با آن بود.

    در این میان به نظر می‌رسد که اجلاس اوپک فرصتی برای بروز موافقت و مخالفت‌هایی بوده است که تاکنون به صورت صریح از آن صحبت نشده بود. تا جایی که در روزهای منتهی به اجلاس اوپک، نیجریه صراحتا از ایران خواست تا برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت هم که شده، قدری برنامه‌های افزایش تولید نفت خود را به تاخیر بیاندازد.

    هرچند که موضع ایران مخالفت با درخواست نیجریه بود اما این مساله موضع مخالفت این کشور را با ایران بیشتر از قبل روشن می‌کرد. در کنار مخالفان، یکی از موافقان بازگشت ایران قطر بود که شاید قبل از بیان موافقت با بازگشت ایران، تصور رقابت این کشور با ایران بیشتر بود. اما موضع صریح برخی مقامات این کشور، موافق بودن این رقیب نفت و گازی با بازگشت ایران را بیشتر از قبل روشن کرد.

    محمدبن صالح الساده وزیر انرژی و صنعت قطر در این رابطه عنوان کرده است که از بازگشت ایران به بازار نفت حمایت و استقبال می‌کند. هرچند که نمی‌توان تنها از قطر و یا نیجریه به عنوان موافق یا مخالفان بازگشت ایران یاد کرد. کما اینکه پیش از این نیز عربستان که در مقطعی نبود ایران را در بازار نفت جبران کرده بود، چندان تمایلی به بازگشت این کشور نداشت. برهمین اساس هم می‌توان این‌طور پیش‌بینی کرد که با نزدیک شدن به موعد افزایش تولید نفت ایران در پساتحریم، موافقان و مخالفان بیشتری موضع خود را برای ایران روشن کنند؛ مواضعی که می‌تواند سنگ‌هایی برای بازگشت ایران باشند و یا ورود ایران را تسهیل کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها