عصر خودرو

تغییر روش تامین مالی وزارت نفت با خروج سرمایه گذاران خارجی از ایران

عصر بازار- با خروج آمریکا از برجام برخی از شرکت های اروپایی و آسیایی نیز در حال خارج شدن از صنعت نفت ایران هستند و بر این اساس روش تامین مالی پروژه‌ها در وزارت نفت نیز تغییر خواهد کرد.

تغییر روش تامین مالی وزارت نفت با خروج سرمایه گذاران خارجی از ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس،  18 اردیبهشت بود که رسما آمریکا از برجام خارج شد و به تبع آن همانطور که انتظار می رفت کشورهایی که کمترین مبادله تجاری را نیز با آمریکا دارند از لغو قراردادهای منعقد شده و یا تفاهم نامه های تجاری با ایران صحبت می کنند.

    در جریان برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت نفت در تهران بعد از آنکه آمریکا رسما از این معاهده خارج شد شرکت‌های مطرح اروپایی و آسیایی حاضر در این نمایشگاه حاضر نشدند با این حال برخی از شرکت های کوچک نیز رسما اعلام کردند اگر فشارها افزایش یابد، مجبور به ترک ایران خواهیم بود.

    آنها متفق القول معتقد بودند باید منافع خود را در ادامه فعالیت با ایران و یا خروج از ایران بالانس و سبک سنگین کنیم و در صورتی که منافع ادامه حضور در ایران کمتر از زیان آن باشد، مجبور به ترک ایران خواهیم بود.

    در جریان برگزاری نمایشگاه صنعت نفت مهمترین موضوع بعد از خروج آمریکا از برجام مسئله فاز 11 پارس جنوبی بود که تیرماه سال گذشته قرارداد توسعه این فاز با کنسرسیومی به رهبری توتال منعقد شد مسئولان صنعت نفت معتقدبودند تاکنون توتال صحبتی از خروج فاز 11 پارس جنوبی مطرح نکرده است هرچند که پیشبینیهای  لازم برای خروج این شرکت صورت گرفته است.

    از سوی دیگر ظاهرا مسئولان توتال نیز در تلاش هستند تا بتوانند فعالیت خود را در فاز 11 ادامه دهند اما اگر شرایط برای ادامه فعالیت توتال فراهم نباشد شرکت چینی سی ان پی سی جایگزین توتال خواهد شد. همچنین در طول برگزاری نمایشگاه قراردادهایی نیز با برخی از شرکت های آلمانی و انگلیسی منعقد شد.

    با این حال بعد از نمایشگاه برخی از شرکت های اروپایی و آسیایی رسما اعلام کردند حاضر به ادامه همکاری خود را شرکتهای ایرانی نیستند.

    *پرتامینا از ادامه همکاری سربازد

    یک مقام وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی از تصمیم شرکت دولتی پرتامینا برای به تعویق انداختن موقت امضای قرارداد برای اداره میدان منصوری ایران خبر داد.سرویس بازار -دجوکو سیسوانتو اظهار کرد: پرتامینا تصمیم گرفته امضای قرارداد میدان منصوری با ایران را موقتا به تعویق بیاندازد.

    علت این تصمیم، تهدید تحریم‌های آمریکا عنوان شده است.سیامسو آلام، یکی از مدیران شرکت پرتامینا روز دوشنبه اظهار کرد این شرکت سرگرم بازبینی قرارداد است.

    پرتامینا پیش از این اعلام کرده بود که انتظار دارد قرارداد نفتی برای میدان منصوری در ماه مه امضا شود.

    دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا هشتم ماه مه اعلام کرد از برجام خارج می شود و تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را بازخواهد گرداند.

    میدان نفتی منصوری در جنوب غرب ایران و 45 کیلومتری جنوب شرق اهواز در ناحیه فروافتادگی دزفول شمالی قرار گرفته است. این میدان از سمت شمال در مجاورت میدان اهواز، از غرب در مجاورت میدان آب‌تیمور و از شمال شرق، در مجاورت میدان شادگان است. میدان منصوری با استفاده از روش‌های ژئوفیزیکی در سال ١٣42 شناسایی و در همان سال با حفر چاه شماره ١، مخازن آسماری و بنگستان آن کشف شد.

    همچنین خبرنگار فارس مطلع شد که این شرکت همکاری خود را با یکی از شرکت های سازنده تجهیزات صنایع نفت برهم زده است هرچند که این شرکت حاضر بود تسهیلات و تشویقات قابل توجهی را به این شرکت آسیایی برای این همکاری بدهد.

    * واگذاری میدان آزادگان  در ابهام

    این گزارش حاکی است بعد از تصویب مدل جدید قراردادی صنعت نفت یکی از میادینی که همواره مورد توجه مسئولان وزارت نفت قرار داد میدان نفتی آزادگان بود که تفاهم‌نامه‌های مطالعاتی محرمانه‌ای نیز برای توسعه آن با شرکت های بین المللی مطرح از جمله توتال، انی و اینپکس منعقد شد.

    مسئولان صنعت نفت  معتقد بودند توسعه این میدان در قالب کنسر سیوم بین المللی صورت خواهد گرفت اما در جریان برگزاری نمایشگاه مشخص شد که فعلا کار توسعه توسط شرکت های داخلی با همکاری چینی ها  ادامه خواهد یافت.

    ​شرکت اینپکس، بزرگترین شرکت اکتشاف انرژی ژاپن نیز اعلام کرده است، ممکن است از تلاش برای پیوستن مجدد به طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی در ایران دست بردارد هرچند که ظاهرا باید در ادامه تقاضای دیگر شرکت های اروپایی برای توسعه این میدان نیز شک و تردید کرد.

    *زیمنس آلمان هم رفت

    شرکت زیمنس آلمان هم که قراردادهای متعددی با مجموعه های پتروشیمی و صنعت گاز ایران منعقد کرده بود رسما اعلام کرد بعد از خروج آمریکا از برجام نمی تواند قرارداد جدید منعقد کند و تنها به قراردادهای گذشته خود پایبند است.

    مدیرعامل شرکت زیمنس گفت: بازگشت دوباره تحریم‌ها از سوی امریکا علیه ایران بدین معناست که زیمنس هم باید از آ‌نها تبعیت کند.

    این گزارش حاکی است مسئولان شرکت ملی نفت ایران نیز با این شرایط رویه تامین مالی را برای توسعه صنعت نفت تغییر داده اند و قصد دارند از طریق صندوق های پروژه و با سرمایه ملی و مردمی این کار صورت خواهد گرفت.

    *روش جدید تامین مالی پروژه های نفتی

    در این راستا برای نخستین بار صندوق پروژه تعریف کردیم. 6.3 میلیارد در صندوق پروژه شکل می‌گیرد. 50 درصد سرمایه صندوق از 17 میدان گرفته می‌شود و 50 درصد باقی مانده در بورس عرضه می‌شود و در روزی که عرضه می‌شود مردم می‌توانند به قیمت دلار همان روز خریداری کنند و در انتهای پروژه به آنها طبق قیمت دلار در همان روز پرداخت می‌شود. در واقع مردم مابه‌التفاوت قیمت دلار را می‌گیرند. البته موازی با آن با صندوق توسعه ملی صحبت شده و بخشی از سرمایه هم از طریق اوراق مشارکت تامین می‌شود. این نخستین بار است که منابع مالی مردم در توسعه یک پروژه به کار گرفته می‌شود.

    برچسب ها