عصر خودرو

واشنگتن تایمز منتشر کرد:

اقتصاد ایران، آتشفشانی در حال فوران است

عصر بازار: واشنگتن پست در گزارشی مفصل از ایران پس از تحریم، منتقدان این تحریم را به چالش کشیده است و معتقد است پس از برداشته شدن تحریم ها، دنیا، شاهد شریک تجاری جدیدی خواهد بود، شریکی که در زمینه صادرات و واردات کالاهای گرانبها و نفت می تواند در میان دیگر رقبا قد علم کند.

اقتصاد ایران، آتشفشانی در حال فوران است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، منتقدان توافق هسته ای ایران معتقدند که عواقب توافق و برداشته شدن تحریم ها، ایران را تا چند ماه آینده به مرحله هشدار می رساند . ایران پس از تحریم، چهره ای متفاوت با هم اکنون خواهد داشت و اقتصاد این کشور به مثابه یک آتشفشان، می تواند دنیا را زیر و رو کند.

    ایران کشوری است که پس از مصر، در واقع دومین بازار مصرف را در خاورمیانه دارد با نسلی جوان و آشنا به مسائل مالی و بین المللی و تحصیل کرده، که می توانند معادلات بین المللی و اقتصادی را تغییر دهند.

    طبق آخرین آمار موسسات معتبر، نسل جوان ایران، نسلی آگاه، تحصیل کرده، دانشمند، خلاق و آگاه به مسائل سیاسی هستند که شرکای بسیار باهوش و زبده ای در معاملات اقتصادی محسوب می شوند.

    به نظر می رسد با داشتن منابع طبیعی گاز و نفت در این کشور، ایران حتی بتواند حتی با فرض برداشته نشدن تحریم ها، شرکای خوبی برای خود به دست آورد.

    همین که ایران چندی است به یکی از اخبار مهم خبرگزاری های جهانی تبدیل شده است موجب می شود که نام این کشور در مقایسه با دیگر کشورها بیشتر شنیده شود.

    اگر شما به عنوان یک سرمایه گذار نام یک کشور را در یک روز چند بار بشنوید نسبت به نام کشور حساس شده و در خصوص این کشور، شرایط جغرافیایی، مردم، منابع طبیعی، اقتصاد و سیاست آن به صورت ناخودآگاه جستجو می کنید.

    همین امر موجب می شود که به عنوان مثال در مقایسه با دوبی، نسبت به نام ایران کنجکاو تر شوید. این حساسیت همراه با اخبار مثبتی که از خبرگزاری ها منتشر می شود و اهمیتی که 6 قدرت بزرگ جهانی برای اشن کشور قائل بوده و حاضر هستند برای توافق با آن، هفته ها به مذاکره بنشینند، می تواند شما را به عنوان یک تاجر نسبت به ورود به این کشور ترغیب کند.

    بیژن خواجه پور، مدیر شعبه اتریشی شرکت مشاوره آتیه بین الملل در این خصوص اظهار داشت: اقتصاد ایران حتی بدون توافق هم در حال رشد است و این رشد ارتباطی با برداشته شدن تحریم ها ندارد و اقتصاد ایران به تدریج و با ثبات به پیش می رود.

    تولید نفت و درآمدهای حاصل از صادرات گاز و نفت دراین کشور در حال افزایش است و تورم و نرخ بیکاری در حال کاهش، و این روند بدون هیج توافقی حاصل شده است. حال فرض بگیرید با این روند، توافقی نیز حاصل شود، آیا میتوان جلوی فوران اقتصادی ایران را گرفت؟

    افزایش 7 درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور تا سال 2018 میلادی، امری واضح است و با برداشته شدن تحریم ها، 120 میلیارد دلار از دارایی این کشور که در بانک های خارجی بلوکه شده است نیز آزاد خواهد شد .

    به نظر می رسد با برداشته شدن تحریم، ایران قادر خواهد بود روزانه 400 هزار بشکه نفت تولید کند و به روزهای خوش سال 2012 خود باز گردد.

    در دولت حسن روحانی  اقتصاد این کشور رشد 3 درصدی را در سال 2014 میلادی داشت و نسبت به سال گذشته رشد 1.4 درصدی داشته است. تحریم های سازمان ملل بر ایران از سال 2006 میلادی وضع شد پس از این که نگرانی های بین المللی در خصوص ساخت سلاح هسته ای این کشور اوج گرفت.

    اقتصاد این کشور در پی برنامه های نامنظم دولت قبل به هم ریخته بود و وقتی حسن روحانی دولت را تحویل گرفت، اقتصاد ویران شده ای همراه با تورم شدید، کاهش ارزش پول در کشور حکمران بود.

    خواجه پور معتقد است تنها 20 درصد از رشد اقتصاد ایران منوط به برداشته شدن تحریم ها است البته برداشته شدن تحریم ها کمک موثری به رشد اقتصاد ایران است و به نظر می رسد با رسیدن به توافق، زیرساخت های ایران با سرعت بیشتری هموار شود و بنگاه های اقتصادی نیز به رونق نسبی برسند.

    منتقدان به برداشته شدن تحریم ها معتقدند با این کار، ایران از لحاظ سیاسی و اقتصادی به یک قدرت در منطقه و جهان تبدیل می شود و می تواند به راحتی میلیون ها دلار سرمایه را به سمت خود واریز کند.

    ایوان بایه، دموکرات هندی در این خصوص معتقد است: این توافق می تواند ایران را به یک بازوی قدرتمند اقتصادی در برابر دشمنان آمریکا تبدیل کند.

    برچسب ها