عصر خودرو

در بررسی بازدهی و دارایی های نقد صندوق های سرمایه گذاری مشترک:

برترین صندوق های سرمایه گذاری را بشناسید

عصر بازار- رسالت اصلی صندوق های سرمایه گذاری مشترک در سهام، اختصاص به بخش عمده ای از نقدینگی در اختیار صندوق به سرمایه گذاری در سهام شرکت های فعال در بازار سرمایه دارد تا این صندوق ها با استفاده از سرمایه خود نقش مهمی را در ایجاد رونق در این بازار ایفا کنند و همپای سهامداران حقوقی در روند معاملات بازار سرمایه سهم بزرگی داشته باشند.

برترین صندوق های سرمایه گذاری را بشناسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، بازار سرمایه طی ماه های اخیر شرایط نا بسامانی را پشت سر گذاشت و متأثر از این موضوع بسیاری از سرمایه گذاران اعم از سهامداران حقیقی و حقوقی زیان شناسایی کردند و در این وضعیت صندوق های سرمایه گذاری مشترک در سهام نیز از این شرایط مصون نماندند. به طوریکه حتی بازدهی برخی از صندوق ها طی یک ماهه اخیر به مراتب بدتر از سرمایه گذاران معمولی که تجربه کافی ندارند، بوده است و بررسی میزان بازدهی صندوق ها بیانگر این موضوع است که صندوق های سرمایه گذاری علیرغم برخورداری از کارشناسان حرفه ای و با تجربه از یک سو بازدهی های قابل قبولی را به سرمایه گذاران خود اعطا نکردند و از سوی دیگر بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری مشترک در سهام بخش عمده ای از سرمایه در اختیار خود را در اوراق با درآمد ثابت تزریق کردند تا بازدهی مثبت حداقلی را بدست آوردند.

    چرا که از میان بیش از 80 صندوق سرمایه گذاری مشترک در سهام که طی یک ماه اخیر در بازار سرمایه فعالیت داشتند تنها 11 صندوق یعنی حدود 10 درصد از صندوق ها بازدهی مثبت برای سرمایه گذاران خود به ارمغان آوردند که از میان آنها دارایی نقد پنج صندوق بیش از 50 درصد محاسبه می شود که این امر بیانگر این موضوع است که صندوق ها با سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت توانستند به بازدهی مثبت اندک دست یابند.
    بر اساس اطلاعات موجود، صندوق های سرمایه گذاری نیکوکاری دانشگاه تهران، راهنما، بازار گردانی توسعه ملی، مهر شریعه، نیکوکاری نیک اندیشان هنر، مبین سرمایه، کاریزما، یکم دانا، آسمان یکم، رشد سامان و ارزش کاوان آینده از جمله صندوق هایی هستند که دستاورد فعالیت یک ماهه اخیر آنها در بازار سرمایه بازدهی مثبت بوده که از میان آنها صندوق نیکوکاری دانشگاه تهران بازدهی 3.6 درصدی را به ثبت رسانده که بیشترین میزان بازدهی مثبت به شمار می رود و بعد از آن بازدهی مثبت دو درصدی صندوق راهنما و بازدهی 1.6 صندوق بازار گردان توسعه ملی موجب شد تا دو صندوق مذکور رتبه های دوم و سوم را از لحاظ کسب بیشترین بازدهی مثبت به خود اختصاص دهند. همچنین مابقی صندوق ها نیز بازدهی کمتر از یک درصدی را به ثبت رساندند.

    این در حالی است که از میان 11 صندوق مذکور دارایی نقد صندوق نیکوکاری نیک اندیشان هنر حدود 96 درصد و بازدهی آن 1.3 درصد محاسبه می شود. به عبارت دیگر این صندوق با سرمایه گذاری 96 درصدی در اوراق با درآمد ثابت بازدهی کمتر از دو درصدی را بدست آورده است. پس از آن دارایی نقد صندوق نیکوکاری دانشگاه تهران 83.5 درصدی اعلام شده و سه صندوق مبین سرمایه، کاریزما و رهنما در ردیف های دیگر قرار می گیرند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها