عصر خودرو

ماشین‌سازی تبریز را با وجود مخالفت وزیر صنعت واگذار می‌کنیم

عصر بازار- در حالی که وزیر صنعت برای واگذاری ماشین‌سازی تبریز مهلتی ۵ ساله از سازمان خصوصی‌سازی طلب کرده اما پوری‌حسینی از آگهی واگذاری این دارایی در ۷ دی ماه امسال خبر داده است.

ماشین‌سازی تبریز را با وجود مخالفت وزیر صنعت واگذار می‌کنیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»  به نقل از فارس، میر‌علی‌اشرف‌عبداله پوری‌حسینی از آگهی نوبت دوم واگذاری شرکت ماشین‌سازی تبریز در هفتم دی 94 خبر داد و گفت: با وجود درخواست وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر مهلت 5 ساله برای واگذرای سهام شرکت ماشین‌سازی تبریز، اما باید گفت این درخواست مطابق با سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی نیست.

    رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه شرکت‌های مشمول واگذاری گروه یک می‌‌بایست تا پایان سال 1389 واگذار می‌‌شدند عنوان کرد: از تاریخ مذکور تا به امروز 5 سال گذشته که با مهلت 5 ساله برای واگذاری شرکت‌هایی همچون ماشین‌سازی تبریز باید گفت، در عمل فرایند واگذاری‌ها در گروه یک با 10 سال تاخیر مواجه خواهد بود.

    او ادامه داد: قانون عنوان کرده که دولت ‌باید برای تاخیر و یا عدم واگذاری شرکت‌های اصل چهل‌ و چهاری ابتدا پیشنهاد داده و سپس در مجلس به تصویب نمایندگان برسد، در غیر این صورت هرگونه اقدام و یا مصوبه‌ای قابل اجرا نیست.

    متولی خصوصی‌سازی در کشور گفت: وقتی نمایندگان مجلس با تدوین و تبیین قوانین سازمان خصوصی سازی را ملزم به واگذاری شرکت‌ها در دوره زمانی مشخص می‌کنند می‌بایست برای تاخیر و یا تعویق واگذاری‌ها نیز دستور قانونی به تصویب برسند. دراین صورت سازمان خصوصی‌سازی نیز خود را ملزم به هرگونه قانون اصلاحی یا جدید خواهد دانست.

    پوری حسینی با بیان اینکه باید اجرای قانون در همه شرایط و به طور یکسان اجرا شود، عنوان کرد: اینکه ابتدا قانونی مبنی بر واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی در مجلس تصویب شود، اما در ادامه مانع اجرای آن به بهانه‌های مختلف شویم، به هیچ وجه مطلوب و پذیرفتنی نیست.

    سازمان خصوصی‌سازی اصرار بر اجرای قوانین داشته و اطلاق تعابیری مبنی بر اینکه مرغ خصوصی‌سازی یک پا دارد، برای این نهاد بی‌انصافی است.

    رئیس سازمان خصوصی‌سازی در برابر این پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه سرانجام درخواست مهلت 5 ساله وزیر صنعت برای تعویق زمان واگذاری ماشین‌سازی تبریز چه خواهد شد، پاسخ داد: این موضوع از سوی خصوصی‌سازی پاسخ داده شده و درهیات واگذاری با توجه به امانت‌داری این سازمان ‌باید مطرح شود.

    با این همه سازمان خصوصی‌سازی تا قبل از پایان سال جاری تلاش می‌کند، تمامی شرکت‌های حاضر در فهرست گروه یک مشمول واگذاری‌ها را در بهترین شرایط قیمت‌گذاری و عرضه کند.

    او ادامه داد: شرکت ماشین‌سازی تبریز در مزایده نخست با چندین متقاضی روبرو بود و مزایده دوم این شرکت نیز با توجه به آگهی منتشر شده در روز 7 دی ماه امسال روی میز فروش گذاشته می‌شود که با بررسی‌ صورت گرفته این بار نیز از متقاضی برخوردار است.

    پوری حسینی در ادامه با اشاره به نگرانی و اعتراض برخی کارکنان و پرسنل ماشین‌سازی تبریز مبنی بر معوقات حقوق و دستمزد در 8 ماه گذشته عنوان کرد: مدیریت و اعضای هیات مدیره این شرکت پیش از این با درخواست از خصوصی‌سازی اصرار کردند، واگذاری این شرکت در سال 93 به بهانه سودآور شدن این شرکت یک سال به تعویق بیفتد، اما متاسفانه طی سال جاری شرکت ماشین‌سازی تبریز با وجود برخورداری از دارایی‌های چند صد میلیارد تومانی و برند تجاری خوب با زیان 17 میلیارد تومانی مواجه شده است.

    او در پایان عنوان کرد: مشکلات ماشین‌سازی تبریز ناشی از مدیریت داخلی آن داشته و به نظر می‌رسد با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد این شرکت در صورت احیاء مجدد می‌تواند به دوران شکوفایی خود بازگردد.

    بر این اساس تلاش می‌شود، تا قیمت‌گذاری مناسب و همچنین مراقبت از بخش خصوصی به گونه‌ای این شرکت واگذار شود که ذائقه شیرینی برای مردم آذربایجان فراهم شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها