عصر خودرو

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد

کاهش ۷ درصدی تولید فولاد نسبت به سال گذشته

عصر بازار- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به تشریح مهمترین دلایل کاهش تولید فولاد در سال جاری پرداخت و از کاهش ۷ درصدی تولید صنایع فولاد نسبت به سال گذشته خبر داد.

کاهش ۷ درصدی تولید فولاد نسبت به سال گذشته
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بهادر احرامیان درباره وضعیت تولیدات صنایع فولاد در نیمه سال جاری و دلایل کاهش تولید در این صنعت گفت: در شش ماهه ابتدایی امسال نرخ رشد تولیدات صنعتی منفی بوده است که بخشی از منفی شدن این شاخص به کاهش تولید در صنایع فولاد بر می‌گردد چرا که صنعت فولاد سهم قابل توجهی درمیان صنایع مختلف دارد.

    وی با اشاره به برخی دلایل کاهش تولید در صنایع فولاد ادامه داد: کاهش تولید در صنایع فولاد به افت تقاضا و کاهش فعالیت‌های ساختمانی و عمرانی بر‌می‌گردد. از حدود 3 سال پیش کاهش بودجه‌های عمرانی دولتی شروع شد و ظرف یک‌ سال گذشته این مسئله به ساخت و ساز‌های بخش خصوصی هم کشیده شد. طبیعتا اثر آن در کاهش صنعت فولاد مشخص شد و به دنبالش تولیدات فولاد کاهش یافت.

    این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی درباره اینکه بسته خروج از رکود تا چه میزان در بهبود تولیدات فولاد تاثیر‌گذار خواهد بود گفت: بسته خروج از رکود اثر مستقیمی در صنعت فولاد نخواهد داشت، اما می‌تواند از طریق کاهش ذخیره مسکن به فروش نرفته در مصرف فولاد اثرگذار باشد تا سرمایه‌گذاری برای واحد‌های تولید کمی تغییر کند. اما سیاست‌های خروج از رکود اثر مستقیم قابل لمسی در مصرف صنایع فولاد نخواهد داشت.

    احرامیان درباره وضعیت تولیدات صنایع فولاد درمقایسه با سال گذشته گفت: برآورد‌ها از تولیدات فولاد متفاوت است، اما براساس آمارها تولید فولاد در شش ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه 7 درصد کاهش داشته است و به نظر می‌سد در سه ماهه پایانی سال تولید در صنایع فولاد کاهش بیشتری پیدا کند.

    وی ادامه داد: نکته حائزاهمیت این است که پیش از کاهش تولید فولاد کارخانه‌ها با انباشت بی‌سابقه محصول مواجه شدند و بعد ازآن وارد مرحله کاهش تولید شدند البته بسیاری ازکارخانه‌ها به ویژه کارخانه‌های نیمه دولتی به راحتی حاضرنشدند تولید خود را کاهش دهند اما زمانی که موجودی افزایش قابل توجهی پیدا کرد به کاهش تولید روی آورند.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: اکنون با بزرگترین مازاد فولاد درسطح جهانی مواجه هستیم و تمام تولیدکنندگان فولاد در نقاط مختلف دنیا تحت فشار هستند. به دنبال این اتفاق بازار‌های داخلی تحت تاثیر قرار گرفت. اما آنچه این بحران را برای ما شدید‌تر کرد این بود که برای اولین بار در تاریخ کشور با مازاد تولید روبرو شدیم.

    وی اضافه کرد: هیچ زمان در تاریخ ایران وجود نداشته است که ایران در مصرف فولاد به طور کامل خودکفا باشد. اما برای اولین بار است که از ظرفیت تولید فولاد از نیاز داخل پیشی گرفته است. به همین دلیل است در زمینه فولاد به یک صادرکننده خالص تبدیل شده‌ایم. این‌ها از جمله دلایلی است که باعث شده تولیدات صنایع فولاد کاهش یابد و در چنین وضعیتی بسته خروج از رکود چندان موثر نخواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها