عصر خودرو

مدیر اداره نظارت بر کارگزاران سازمان بورس:

سهام کارگزاری ها به فرابورس می رود

عصر بازار- یک مقام مسئول در سازمان بورس گفت: شرکت های کارگزاری حتی با فرض کاهش نرخ سود معاملات اعتباری تنها با تکیه بر دستور العمل کفایت سرمایه و حد بهینه ریسک معاملات می تواند به مشتریان اعتبار با سود کم اعطا کند.

سهام کارگزاری ها به فرابورس می رود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، محمد عطایی درباره بررسی موضوع کاهش نرخ سود معاملات اعتباری شرکت های کارگزاری گفت: اینکه در شرایط فعلی، نرخ سود معاملات اعتباری شرکت های کارگزاری به منظور افزایش شادابی و تداوم حضور سرمایه گذاران به سمت کاهش هدایت شود، مورد قبول متولیان بازار سهام است، اما باید قبل از آن با سنجش کفایت سرمایه شرکت های کارگزاری از پذیرش ریسک بالاتر پرهیز کنند.

    مدیر اداره نظارت بر کارگزاران سازمان بورس با اشاره به سامانه سکنا ، گفت: سازمان بورس با طراحی این سامانه کنترلی این امکان را برای کارگزاری ها فراهم کرد تا ضمن بررسی اعتبار مشتریان خود و اخذ تضامین مورد نیاز ، حتی امکان استعلام از آخرین وضعیت اعتباری مشتریان در سایر کارگزاری ها وجود داشته باشد. به عبارتی بهتر سکنا سامانه ای برای کنترل و نظارت حساب های اعتباری مشتریان شرکت های کارگزاری است.

    وی با بیان اینکه سامانه سکنا برا اساس دستورالعمل خرید اعتباری کارگزاری ها طراحی شده است، گفت: پیش از این دستور العمل قرار داد حقوقی معاملات اعتباری شرکت های کارکزاری به خوبی مناسبات میان مشتری و کارگزار را تبیین و مشخص کرده به طوری که مطابق با مفادی که مشتری هنگام تنظیم قرار داد، با کارگزار منعقد می کند، روند تسویه معاملات دنبال می شود.

    عطایی افزود: سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر معتقد است کارگزارها تا حد مشخصی می توانند به مشتریان خود اعتبار تخصیص دهند، به طوری که مطابق با ماده 10 دستور العمل معاملات اعتباری چنانچه بدهی تجاری مشتری از مانده تضامین وی فراتر رود، باید از ادامه خرید های اعتباری جلوگیری و شرکت کارگزاری با اقدام هایی اصلاحی زمینه خروج مشتری از بدهی را فراهم آورد.

    این مقام مسئول در برابر این پرسش که آیا کاهش نرخ سود معاملات اعتباری شرکت های کارگزاری می تواند به پویایی آنها و در عین حال افزایش شادابی بازار با ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران بینجامد ؛ پاسخ داد: قدر مسلم هر چه نرخ سود شرکت های کارگزاری ها کاهش یابد و هرینه معاملات در بازار سرمایه برای مشتریان کارگزاری ها با نرخ پایین تری روبرو باشد، با اقبال متولیان بازار سرمایه همراه بوده و قابل بررسی است، اما باید توجه داشت در این فرآیند ریسک شرکت های کارگزاری نیز مورد توجه قرار گیرد.

    وی بر این باور است حتی با وجود تصویب شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود تسهیلات اعطایی به شرکت های کارگزاری به منظور بکارگیری در معاملات اعتباری بازار سهام ، شرکت های کارگزاری تا حد مشخصی می توانند ریسک این گونه معاملات را قبول کنند .

    عطایی افزود: بانک ها براساس اعتبار شرکت کارگزاری اقدام به تخصیص تسهیلات می کند و در این بین چنانچه مشتری نتواند مطالبات کارگزاری را تسویه کند ، بانک به کارگزاری برای بازگرداندن تسهیلات فشار می آورد، بنابراین باید برای این موضوع با احتیاط ورود کرد.

    مدیر اداره نظارت بر کارگزاران سازمان بورس با اشاره به دستور العمل کفایت سرمایه شرکت های کارگزاری عنوان کرد: شرکت های کارگزاری باید قبل از هر اقدامی با سنجش کفایت سرمایه از پدیرش ریسک بالاتر پرهیز کنند.

    شرکت های کارگزاری در زمینه کفایت سرمایه دو نسبت مهم از جمله نسبت جاری تعدیل شده در کوتاه مدت و نسبت بدهی و تعهدات تعدیل شده در بلند مدت را همواره مورد سنجش قرار می دهند.

    بر همین اساس شرکت کارگزاری در نسبت جاری تعدیل شده مجموع دارایی های جاری تعدیل شده را بر بدهی های جاری تعدیل شده تقسیم می کند تا در جریان آخرین وضعیت سرمایه ای خود را کوتاه مدت قرار گیرد.

    وی ادامه داد: این نسبت همواره می بایست از عدد یک بزرگتر باشد و معنای آن عدم نگرانی از کفایت سرمایه شرکت کارگزاری در کوتاه مدت است.

    موضوع سنجش کفایت سرمایه نه تنها برای شرکت های کارگزاری بلکه برای تمامی نهاد های مالی از جمله تامین سرمایه ها می بایست قبل از ارایه تسهیلات مورد توجه قرار گیرد و روزانه  با بررسی اعتبارات و تعهدات محاسبه شود.

    عطایی از عدم لزوم صدورمجوز فعالیت شرکت های کارگزاری جدید نیز سخن گفت و افزود: هم اکنون پیشنهادی در سازمان بورس در حال بررسی است که بر اساس آن درصدی از سهام شرکت های کارگزاری پس از تبدیل به سهامی عام از طریق فرابورس قابلیت عرضه داشته باشد، به طوری که ترکیب مدیریت شرکت کارگزاری نیز دچار تغییر و تعدیل نشود.

    این مقام مسئول رفت و آمد پر ترافیک هیات های سرمایه گذاری خارجی به بازار سرمایه را یادآور شد و گفت: با توجه به تشکیل کارگروه های مختلف سرمایه گذاری در بازار سرمایه هم اکنون جلسات مستمری با سرمایه گذاران خارجی در حال برگزاری است و بنابه موضوع های مختلف ارایه شده که قابلیت فعالیت در ایران دارد به کارگروه ها ارایه می شود .

    حضور این تعداد سرمایه گذار خارجی برای مذاکره با بورس ایران بی سابقه بوده و نوید بخش آینده روشن برای بازار سرمایه کشور است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها