عصر خودرو

چهارمین صعود متوالی شاخص فرابورس

عصر بازار- دیروز فرابورس ایران چهارمین روز صعودی متوالی خود را پشت سر گذاشت. معاملات روز گذشته فرابورس ایران درحالی پایان یافت که شاخص کل این بازار با رشد ۳ واحدی (۳/ ۰ درصدی) مواجه شد و به رقم ۱۰۹۳ واحد رسید. در این بین، گروه‌های کالایی (نمادهای گروه‌های پالایشی و محصولات شیمیایی) بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه آیفکس داشتند.

چهارمین صعود متوالی شاخص فرابورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این دو گروه بزرگ صنعتی، مهم‌ترین صنایع - به لحاظ ارزش بازاری - محسوب می‌شوند به‌طوری‌که حدود 48 درصد ارزش بازاری کل صنایع 24گانه فرابورس (در بازار اول و دوم) را شامل می‌شوند.

    طی روز گذشته، نمادهای گروه محصولات شیمیایی بیشترین تاثیر مثبت را بر نماگر بازار داشتند. هرچند بررسی‌ها حاکی از نزول قیمتی بیشتر نمادهای این گروه است، به دلیل رشد نمادهای بزرگ این صنعت (که تاثیر بسزایی در شاخص قیمتی این گروه دارند) درمجموع شاخص این گروه با رشد 5/ 0 درصدی روبه‌رو‌ شد و توانست بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه بر آیفکس داشته باشد. پتروشیمی مارون که از بزرگ‌ترین شرکت‌های فرابورس ایران (با 26 درصد ارزش بازار اول و دوم) است و درنتیجه با کوچک‌ترین تغییرات قیمتی آن، شاخص کل دستخوش تغییر می‌شود، با صعود قیمتی اندک خود (52/ 0 درصدی) توانست تاثیر یک و نیم واحدی بر رشد نماگر بازار داشته باشد. همچنین پتروشیمی خراسان در ادامه روند صعودی چند روز اخیر خود، با رشد 3 درصدی قیمت خود توانست تاثیر مثبت 65/ 0 واحدی بر شاخص کل فرابورس داشته باشد.
    همگام با صنایع فرابورسی

    بررسی قیمت سهام در مقیاس صنایع فرابورسی نیز حاکی از فضای مثبت بازار در روز گذشته است. به بیان دقیق‌تر، شاخص 14 صنعت از صنایع 24گانه فرابورس در پایان معاملات دیروز سبزپوش شد که در بین آنها، عنوان بیشترین رشد شاخص در گروه‌های استخراج زغال سنگ، محصولات دارویی و پیمانکاری صنعتی به ثبت رسید که هر کدام به ترتیب رشد 9/ 4، 6/ 2 و 3/ 2 درصد را رقم زدند. همچنین در بین گروه‌های بزرگ بازار نیز شاخص صنعت پتروشیمی فرابورس و پالایشی افزایش نشان داد. معاملات گروه پتروشیمی در روز گذشته در غیاب نماد «زاگرس» پرمعامله دنبال شد. در گروه فلزات نیز به‌رغم معاملات منفی در نماد بزرگ این گروه، یعنی نماد ذوب‌آهن اصفهان، شاهد برآیند صفر شاخص آن بودیم. همچنین شاخص گروه هتل و رستوران نیز در روز گذشته به دلیل توقف معاملات در دو نماد گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و هتل پارسیان کوثر اصفهان بدون تغییر ماند.

    اما در مقابل، شاخص 8 گروه دیگر فرابورسی در پایان معاملات دیروز با افت مواجه شد. در میان این صنایع، عنوان بیشترین افت شاخص به گروه‌های سرمایه‌گذاری، رایانه و خودرو تعلق گرفت که هر کدام به ترتیب کاهش 8/ 1، 6/ 1 و 5/ 1 درصد را به ثبت رساند. گروه انبوه‌سازی و مستغلات نیز که در نیمه نخست هفته رشد 8 درصدی را به نمایش گذاشته بود در روز گذشته از صعود بازماند و در پایان معاملات کاهش نزدیک به یک درصد را ثبت کرد.بررسی ارزش معاملات صنایع فرابورسی از گردش قابل‌توجه نقدینگی در بین گروه‌های فلزات اساسی، انبوه‌سازی و محصولات غذایی حکایت دارد. بیش از نیمی از ارزش معاملات دیروز در سه صنعت مزبور گردش داشت. گروه صنایع کاغذی پارس نیز حدود 9 درصد از ارزش معاملات خرد بازارهای اول و دوم را به خود اختصاص داد. به این ترتیب، 40 درصد باقیمانده نیز در سهام 20 گروه دیگر به گردش درآمد که به خوبی ترکیب ناهمگن نقدینگی در بین صنایع فرابورس را نشان می‌دهد.
    پیشتازی حقوقی‌ها در خرید

    در معاملات دیروز بازار فرابورس ایران، شاهد تغییر خالص مالکیت سهام به نفع خریداران حقوقی بودیم. حقوقی‌ها با خالص خرید 8 میلیون و 613 هزار سهم به ارزش حدود 17 میلیارد تومان توانستند بر خریداران حقیقی پیشی بگیرند. سهامداران حقیقی بازارهای اول و دوم بیشترین خالص خرید را به ترتیب در سهام شرکت‌های پتروشیمی خراسان، مبین‌وان کیش و معدنی کیمیای زنجان گستران به ثبت رساندند؛ در مقابل بیشترین خالص خرید از سوی سهامداران حقوقی در نماد شرکت‌های شرکت آهن و فولاد ارفع، فرآوری زغال‌سنگ پرورده طبس و کشت و صنعت شهدای ناب خراسان به ثبت رسید.

    معاملات روز گذشته اوراق با درآمد ثابت بدون تغییر خاصی در قیمت پایانی نمادهای این بازار پایان یافت و معاملات در آن با ثبات نسبی دنبال شدند. ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت طی دیروز به رقم 112 میلیارد تومان رسید. برآیند معاملات این بازار از جابه‌جایی حدود یک میلیون و 300 هزار ورقه از اوراق مشارکت، اجاره و اوراق خزانه در 724 نوبت معاملاتی به ارزش تقریبی 112 ‌میلیارد تومان حکایت دارد. در این بین ارزش جریان نقدینگی در بازار اوراق خزانه به سطح 59 میلیارد و 700‌میلیون تومان رسید. روز گذشته بازار اسناد اوراق خزانه اسلامی نیز، روند کم‌نوسانی را طی کرد به‌گونه‌ای که تمام نمادهای آن تغییرات زیر یک درصد را تجربه کردند.

    دیروز حدود 732 هزار ورقه اوراق اسناد خزانه اسلامی در 596 نوبت معاملاتی به ارزش حدود 60 میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین میانگین نرخ سود موثر 16مرحله از اسناد خزانه اسلامی، با رشد 1/ 0 درصدی نسبت به روز دوشنبه، به سطح 3/ 22 درصدی رسید. روز گذشته حدود 82 هزار و 500 ورقه امتیاز تسهیلات مسکن در 4 هزار و 500 نوبت معاملاتی به ارزش حدود 5 میلیارد و 500 میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت. طبق بررسی‌ها، روز گذشته در این بازار نیز با نوسانات اندک قیمتی مواجه بودیم.

    برچسب ها