عصر خودرو

شرکت های آلمانی به تداوم فعالیت در ایران می اندیشند

عصر بازار- اشپیگل انلاین در گزارشی تحلیلی از وضعیت کنونی شرکت های آلمانی در ایران نوشت : این شرکت های فعال در ایران اکثرا به دور زدن تحریم های جدید امریکا و ادامه فعالیت می اندیشند.

شرکت های آلمانی به تداوم فعالیت در ایران می اندیشند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، این نشریه روز سه شنبه افزود: برغم تهدید های دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا به مجازات شرکت های تجاری فعال در ایران بسیاری از شرکت های آلمانی به دنبال راهکارهایی برای ادامه فعالیت خود در ایران هستند.
    'دینا وگشتاین و گرالد تراوفنر' دو نویسنده این گزارش با اشاره به سفرهای پی در پی 'زیگمار گابریل 'به ایران همراه با نمایندگان بزرگترین شرکت های آلمانی در سال ٢۰١٦ میلادی نوشت: آن زمان قرار بود سقف مبادلات تجاری با ایران ظرف پنج سال به رقم ١۰ میلیارد یورو برسد.
    این گزارش می افزاید: اما بحران های خارجی ومشکلات بانکی این سقف را هم اکنون به ٣ میلیارد یورو رسانده است.
    اشپیگل با درج اینکه در دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران انتظار نمی رود که خدشه چندانی به این میزان حجم تجاری بین ایران و آلمان وارد شود،افزود: کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا در صدد است به شرکت های اروپایی وآلمانی تضمین های لازم برای ادامه همکاری با ایران را بدهد.
    این گزارش نحوه تنظیم معاملات وپرداخت های دو جانبه در قالب یورو و به دور از قوانین تحریمی آمریکا را یکی از این راهکارهایی حمایتی بر شمرد.
    اشپیگل با بیان اینکه بیمه هرمس نیز در ایران إز سال ٢۰١٦ میلادی تاکنون ٥٧ مرور ضمانت های بیمه تا سقف ٩۰۰میلیون یورو صادر کرده است، افزود: طبعا شرکت های بزرگتری که در عین همکاری با ایران با آمریکا نیز تجارت می کنند بیشتر در معرض آسیب از تحریم های جدید آمریکا هستند. این گزارش دو شرکت زیمنس و ایرباس را نمونه هایی از اینگونه شرکت ها إعلام کرد.
    اشپیگل درپایان تاکید کرد طبعا اینگونه شرکت های آلمانی که در ایران فعال هستند بسیار کم شمار بوده ومشمول دور جدید تحریم ها نخواهد شد.
     ترامپ سه شنبه گذشته (18 اردیبهشت - 8 مه) خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد.
    فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در مخالفت با این اقدام ترامپ بر همکاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافق هسته ای تاکید کرد و انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه هم اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند.
    حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با پنج کشور باقیمانده در توافق هسته ای ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، نظام تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.
    در همین راستا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از روز شنبه دور تازه رایزنی های خود درباره توافق هسته ای که به دستور رئیس جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد را از چین آغاز کرد.
    رئیس دستگاه دیپلماسی ایران روز گذشته وارد مسکو پایتخت روسیه شد و پس از رایزنی با همتای روس خود، مسکو را به مقصد بروکسل برای دیدار با وزیران امورخارجه فرانسه، آلمان، انگلستان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ترک کرد.
    همزمان با سفر ظریف به بروکسل برای انجام مذاکراتی سرنوشت ساز با مقام های اروپایی درخصوص برجام، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز سه شنبه به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا، از ادامه همکاری های این اتحادیه با ایران در بخش انرژی به رغم احتمال اعمال مجدد تحریم های آمریکا خبر داد.
    این روزنامه بدون ذکر نام مقام ارشد اتحادیه اروپا به نقل از وی نوشت: سران اتحادیه اروپا که برای شرکت درنشست غیررسمی با سران کشورهای غرب بالکان به صوفیه بلغارستان رفته اند، تصمیم گرفتند مادامی که ایران به توافق هسته ای پایبند است، کشورهای عضو اتحادیه اروپا به اجرای برجام ادامه دهند.

    برچسب ها