عصر خودرو

کارشناسان اقتصادی :

تحریم ایران فرصتی برای فروش نفت ایران با قراردادهای یوآن

عصر بازار- کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تحریم جدید آمریکا علیه ایران می تواند فرصتی برای فروش نفت ایران به یوآن به جای دلار باشد؛ ضمن اینکه به تثبیت جایگاه معیار جدید معاملات نفتی به یوآن کمک می کند.

تحریم ایران فرصتی برای فروش نفت ایران با قراردادهای یوآن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، به گفته تحلیل گران اقتصادی تحریم های دوباره واشتگتن بر روی تهران می تواند به قراردادهای آتی نفتی بر پایه یوآن کمک بیشتری کند؛ ضمن اینکه این تحریم می توانند یوآن را به ارز قابل ترجیح تری نسبت به دلار در بازار نفت تبدیل کند. 

    از ماه می سال جاری میلادی به بعد معاملات آتی نفت بر پایه یوآن روند افزایشی به خود گرفته و حجم معاملات روزانه در چهارشنبه هفته گذشته بر اساس یوآن به رکورد 250 هزار قرارداد رسید و سهم قرار دادهای یوآن در تجارت جهانی به 12 درصد رسیده؛ این در حالی است که رقم ثبت شده برای قراردادها به یوآن در ماه قبل از آن یعنی مارس 8 درصد است.

    همچنین «استفن اینیز» مدیر قرار دادهای آتی آسیا - آقیانوسیه در کارگزاری OANDA در سنگاپور در مصاحبه ای با رویترز گفت: قراردادها به یوآن رو به افزایش است و این برای ایران معنی دارد و می تواند نفت خود را به جای قراردادهایی که بر پایه دلار هستند به یوآن بفروشد.

    چین بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان است؛ ضمن اینکه بزرگترین خریدار نفتی ایران هم محسوب می شود. پکن 25 درصد از صادرات نفت ایران را به خود اختصاص می دهد که این یعنی 8 درصد از مجموع نفت چین از طریق ایران تامین می شود.

    از سویی «باری وایت» معاون ارشد خدمات مالی شرکت INTL FCStone در سنگاپور هم گفت: تحریم ها علیه ایران می توانند به ایجاد سومین معیار در قراردادهای آتی نفتی بر پایه یوآن تسریع ببخشند.

    بر پایه این گزارش، تحلیل گران بر این باورند که استفاده بیشتر از یوآن در معاملات نفتی باعث می شود که پکن در هزینه های تبدیل ارز به دلار صرفه جویی کند و از طرفی هم یوآن را به ارز جهانی تبدیل کند.

    معاملات آتی شانگهای بر پایه یوآن با تبدیل به دلار به رکورد تقریبا 75.40 دلار در هر بشکه رسید که رشد بیشتری را نسبت به معیار نفت برنت و وست تگزاس اینترمیدیت نشان می دهد.

    برچسب ها