عصر خودرو

تولید ماهانه نفت ایران و اوپک افزایش یافت

عصر بازار- طبق جدیدترین گزارش ماهانه اوپک، تولید نفت ایران طی ماه میلادی گذشته ۱۰۰۰۰ بشکه در روز افزایش داشت.

تولید ماهانه نفت ایران و اوپک افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، آمار اوپک بر مبنای اطلاعات منابع ثانویه نشان داد که تولید نفت ایران در ماه آوریل به 3.823 میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با 3.813 میلیون بشکه در روز در مارس، 10000 بشکه در روز افزایش داشت.

    میانگین تولید نفت ایران در سه ماهه اول سال میلادی جاری، 3.813 میلیون بشکه در روز بود که در مقایسه با 3.822 میلیون بشکه در روز در سه ماهه چهارم سال میلادی گذشته کمتر بوده است. تولید نفت ایران در سال 2017 به طور میانگین 3.811 میلیون بشکه در روز در مقایسه با 3.515 میلیون بشکه در روز در سال 2016 بود.

    آمار تولید اوپک بر مبنای اطلاعاتی که از سوی ایران ارائه شده است، نشان می‌دهد تولید کشور در آوریل 3.804 میلیون بشکه در روز بود.

    قیمت گرید ایران هوی در آوریل به 66.56 دلار در هر بشکه رسید که در مقایسه با 62.15 دلار در مارس، 4.41 دلار یا معادل 7.1 درصد افزایش داشت.

    میانگین قیمت ایران هوی از ابتدای سال 2018 تاکنون 64.25 دلار در هر بشکه بوده که در مقایسه با میانگین 51.71 دلار در مدت مشابه سال 2017 افزایش نشان می‌دهد.

    تولید نفت اوپک

    اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرد شرکت‌های حفاری آمریکایی عامل عمده رشد تولید نفت در سال جاری خواهند بود اما هشدار داد دورنمای رشد اقتصادی جهانی به دلیل ابهامات ناشی از سیاست تجاری و تحریم‌های آمریکا، تیره شده است.

    همچنین اوپک پیش‌بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت در سال 2018 را نسبت به گزارش قبلی خود اندکی بالا برد و به رشد قوی اقتصادهای توسعه یافته و نوظهور در سه ماهه نخست اشاره کرد. این گروه اکنون انتظار دارد جهان 98.85 میلیون بشکه در روز نفت مصرف کند که 1.65 میلیون بشکه در روز بالاتر از سال گذشته خواهد بود.

    اوپک پیش‌بینی کرد تولیدکنندگان خارج از این گروه امسال 59.62 میلیون بشکه در روز تولید کنند که 1.72 میلیون بشکه در روز بالاتر از سال گذشته خواهد بود. شرکت‌های حفاری شیل آمریکا عامل حدود 89 درصد از این رشد هستند و کانادا، برزیل، انگلیس و قزاقستان نفت بیشتری تولید می کنند.

    طبق آمار هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، شرکت‌های آمریکایی 10.7 میلیون بشکه در روز تولید دارند. آمریکا به سرعت به سطح تولید روسیه که حدود 11 میلیون بشکه در روز است، نزدیک می شود.

    مجموع تولید نفت اوپک متشکل از 14 عضو در آوریل به 31.93 میلیون بشکه در روز رسید که 12 هزار بشکه در روز نسبت به مارس افزایش داشت. افزایش تولید از سوی عربستان سعودی با افت تولید در ونزوئلا جبران شد. تولید ونزوئلا به دلیل تداوم بحران اقتصادی 42 هزار بشکه در روز در ماه آوریل کاهش داشت.

    اوپک به همراه گروهی از تولیدکنندگان خارج از این سازمان شامل روسیه با هدف تقویت قیمت‌ها و حذف عرضه مازاد، از ژانویه سال 2018 تولیدشان را حدود 1.8 میلیون محدود کرده اند. این گروه بازگرداندن سطح ذخایر کشورهای صنعتی به میانگین پنج ساله را هدف گرفته‌اند.

    طبق گزارش اوپک، ذخایر نفت در کشورهای صنعتی عضو سازمان OECD در مارس به 9 میلیون بشکه بالای میانگین پنج ساله رسید که در مقایسه با 340 میلیون بشکه بالای میانگین پنج ساله در ژانویه سال 2017 افت چشمگیری نشان می‌دهد. با این حال اوپک خاطرنشان کرد این ذخایر همچنان 258 میلیون بشکه بالاتر از سطح ثبت شده در ژانویه سال 2014 هستند.

    اوپک درباره تغییرات در میزان محدودیت عرضه در نشست ماه آینده خود بحث خواهد کرد. توافق نفتی قرار است تا پایان امسال اجرا شود.

    هشدار اوپک نسبت به رشد جهانی

    اوپک اعلام کرد آمار اخیر در کشورهای صنعتی به ضعیف شدن روند رشد جهانی اشاره دارد. شاخص مدیران خرید در اقتصادهای بزرگ در آوریل عمدتا ضعیف بود. در حالی که انتظار می‌رود از سرعت رشد کاسته شود، آمار در اروپا ضعیف‌تر از حد انتظار بوده است.

    در گزارش اوپک آمده است: در شرایطی که نگرانی نسبت به تاثیر منفی افزایش نرخ‌های بهره به خصوص در آمریکا بر رشد اقتصادی وجود دارد، سیاست تجاری و تحریم‌های آمریکا به ابهامات دامن زده است. این گروه به تحریم‌های جدید علیه روسیه، تعرفه‌های آمریکا علیه کالاهای چینی و واردات فولاد و آلومینیوم، ادامه مذاکرات تجاری با چین و پیمان نفتا و تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای خروج از برجام اشاره کرد و گفت: تاکنون تاثیر این موارد بر اقتصاد جهانی اندک بوده اما نگرانی‌هایی در این خصوص افزایش یافته است.

    اوپک در گزارش اخیر به موضوع خروج آمریکا از برجام اشاره نکرد.

    برچسب ها