عصر خودرو

معاون وزیر خارجه مطرح کرد؛

لزوم امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی برای دستیابی به بازارهای منطقه

عصر بازار- معاون اقتصادی وزیرخارجه با اشاره به اینکه بخش تعاون می تواند پشتوانه مطمئنی برای صادرات غیر نفتی باشد، برلزوم انعقاد موافقتنامه های تجارت ترجیحی برای دستیابی به بازارهای منطقه تاکید کرد.

لزوم امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی برای دستیابی به بازارهای منطقه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، غلامرضا انصاری در نشست با رئیس اتاق تعاون ایران، اعضای هیئت رئیسه و فعالان بخش تعاون با اشاره به اینکه در کشور ما مفهوم تعاونی به خوبی معرفی نشده است، گفت: متاسفانه همیشه بخش تعاون با موضوع تعاونی های مسکن عجین بوده است که بعضاً کارمندان و اعضاء هم از آن رضایتی نداشته اند. ضمن اینکه بهترین خاطره ایرانی ها از تعاون، تعاونی های عرضه محصولات در گذشته است که قیمت اجناس و کالاها نسبت به سایر فروشگاه ها مناسب تر بود.

    وی با تاکید بر اینکه محدوده تعریف تعاونی ها در ایران بسیار بیش از آن چیزی است که در دنیا به آن توجه می شود، ادامه داد: اخیراً در ماموریتی که به 3 کشور انگلستان، هند و روسیه داشتیم، تعاونی ها ابزاری برای توسعه اقتصادی این کشورها بودند که این موضوع نشان می دهد در ایران نیز باید به بخش تعاون به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصادی توجه ویژه شود. البته این حمایتها به معنای پرداخت  یارانه غیرهدفمند که در گذشته مرسوم بوده است، نیست.

    معاون اقتصادی وزیر امور خارجه ادامه داد: در دنیای اقتصادی امروز همه دنیا به این نتیجه رسیده که روش حمایتی پرداخت یارانه برای حمایت از اقتصاد، روش مفیدی نخواهد بود.

    انصاری با بیان اینکه در کشور ما تعاونی ها باید به مردم بیش از گذشته معرفی شوند، چرا که ابزار مهمی برای بسیج مردم در بخش های مهم اقتصادی هستند، اظهارداشت: تعاون می تواند پشتوانه مطمئنی برای صادرات کشور باشد؛ البته یکی از مشکلات صادرات غیرنفتی ما عدم تداوم است. به این معنا که ما برای تسخیر یک بازار تلاش می کنیم اما در یک بازه کوتاه،  این بازار صادراتی را از دست می دهیم.

    این مقام مسئول در وزارت امور خارجه تاکید کرد: تعاونی ها به دلیل گستردگی کار و اعتماد دولت، پشتوانه خوبی برای صادرات غیر نفتی هستند.

    وی از برگزاری سمینار سفرا در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این سمینار باید صادرکنندگان نمونه در بخش تعاون به ویژه بخش صادرات پسته که از محصولات استراتژیک کشور است ، فرصت های صادراتی را به سفرا معرفی کنند.

    معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه تعاونی ها در فرآیند فعالیت های داخلی و برون مرزی خود در صورت بروز موانع باید از سوی دولت حمایت شوند، درباره احیاء معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه گفت: معاونت اقتصادی از قدیمی ترین معاونت های وزارت امور خارجه است اما در دوره آقای احمدی نژاد بنا به دلایلی تعطیل شد. اما خوشبختانه در دولت یازدهم با حمایت های آقای ظریف، این معاونت مهم برای توسعه فعالیت های دیپلماسی در عرصه اقتصادی مجدد احیاء شد.

    انصاری ادامه داد: بنا به تاکید آقای وزیر، فعالیت ها و عملکرد اقتصادی سفرا باید به عنوان یک ملاک اصلی در ارزیابی سفرای ایران در کشورهای دیگر باشد. ضمن اینکه دیپلمات های ما باید نگاه اقتصادی پیدا کنند؛ ما نمی توانیم در دنیای امروز، اقتصادی را معرفی کنیم که با اصول اقتصادی جهان فاصله زیادی دارد که بعضاً این موضوع در بین صادرکنندگان و فعالان اقتصادی مشاهده می شود.

    وی در بخش دیگری از اظهاراتش، امضای موافقتنامه های هدفمند تجارت ترجیحی و آزاد با سایر کشورها را یکی از الزامات به دست آوردن بازارهای منطقه عنوان کرد و گفت: در این نوع موافقتنامه ها باید اصول یک تجارت برد-برد مدنظر قرار گیرد. در عین حال که برخی مخالف موافقتنامه های تجارت ترجیحی و آزاد هستند، اما باید اعلام کنیم که آیا مخالفان این نوع تجارت می توانند با نظام تعرفه ای در منطقه رقابت کنند؟

    انصاری با تاکید بر اینکه اولویت های صادراتی ما متاسفانه مشخص نیست، افزود: برخی فعالان اقتصادی در نظر دارند در همه حوزه ها بهترین واردکننده و صادرکننده باشند که این با اصول تجارت در دنیا مغایرت دارد.

    معاون اقتصادی وزیر امور خارجه تاکید کرد: یکی از ابزارهایی که کمک می کند تا بازار منطقه را به دست بگیریم، انعقاد موافقتنامه های تجارت ترجیحی است، البته در این خصوص باید یک سری مسائل و مشکلات در داخل کشور برطرف شود. ما اگر می خواهیم عضو WTO (سازمان جهانی تجارت) بشویم، باید بتوانیم با اقتصادهای همجوار رقابت های سالم و در عین حال برد-برد داشته باشیم.

    برچسب ها