عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه :

دلایل بی توجهی بورس به خروج آمریکا از برجام

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این که بورس نسبت به خروج آمریکا از برجام واکنش خاصی نشان نداد، گفت: «پیش خور» شدن تلاطم ها و اخبار منفی برجامی توسط سرمایه گذاران، چشم انداز مثبت بازار سرمایه به دلیل رشد نرخ دلار و تورم انتظاری در سال ۹۷ و پیش بینی عدم تغییر مقاصد صادراتی کالا ها از دلایل عمده بی توجهی بازار سرمایه نسبت به خروج ترامپ از برجام بود.

دلایل بی توجهی بورس به خروج آمریکا از برجام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، بر خلاف دغدغه هایی که در بورس نسبت به تاثیر منفی تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام، وجود داشت و حتی برخی نگران سقوط شاخص بورس بودند، اما در عمل، هیچ اتفاق منفی رخ نداد و حتی شاخص بورس، روندی مثبت یافت.
    ترامپ در شامگاه سه شنبه (18 اردیبهشت) اعلام کرد که دیگر نسبت به توافق برجام پایبند نخواهد ماند و قصد دارد برخی تحریم ها را دوباره علیه ایران اعمال کند، پس از انتشار این خبر، برخی گمانه زنی ها از تاثیر مخرب این تصمیم بر بازار سرمایه حکایت داشت، اما آغاز معاملات تالار بورس در روز چهارشنبه (19اردیبهشت) نشان داد که بورس نسبت به تصمیم ترامپ، واکنشی خنثی نشان داده است.
    هر چند بازار سرمایه در روزهای پس از خروج ترامپ از برجام، تحت حمایت حقوقی ها قرار داشت، اما بررسی نشان می دهد که سهامداران حقیقی نیز نسبت به این واقعه، واکنشی محافظه کارانه داشته و نگاهی خوش بینانه نسبت به بازار سرمایه دارند.
    بر این اساس، شاخص بورس در نخستین روز خروج آمریکا از برجام چهارشنبه (19اردیبهشت) با رشد 85 پله ای، در جایگاه 93 هزار و 691 واحدی قرار گرفت.
    شاخص بورس در دومین روز معاملاتی نیز پس از خروج ترامپ از برجام شنبه (22 اردیبهشت) با رشد 199 واحدی به رقم 93 هزار و 891 واحدی رسید.
    بورس در سومین روز معاملاتی نیز پس از خروج ترامپ از برجام یکشنبه (23 اردیبهشت) نیز با رشد 274 پله ای به کانال 94 هزار واحدی صعود کرد و در جایگاه 94 هزار و 165 واحدی تثبیت شد.

    **بررسی تاثیر خروج آمریکا از برجام بر بورس
    حمیدرضا مهرآور، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره وضعیت بورس و تاثیر خروج آمریکا از برجام بر بازار سرمایه، اظهار داشت: با وجود این که آمریکا سه شنبه شب ( 18 اردیبهشت)، به صورت یکجانبه از برجام کنار کشید، اما بورس به این موضوع واکنش خاصی نشان نداد.
    وی با بیان این که برای این رفتار بازار سرمایه سه دلیل می توان متصور بود، گفت: دلیل نخست این که بورس در هفته های نخست سال 97، حدود 2 درصد ریزش داشت. این افت نشان می دهد تلاطم های برجامی توسط سرمایه گذاران، پیش تر پیش بینی شده و به اصلاح «پیش خور» شده بود.
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دلیل دوم نیز به کاهش اهمیت برجام در بورس باز می گردد، افزود: بورس به توافق ژنو در آذر ماه سال 92 ، عدم توافق بر روی متن مشترک هسته ای در آذر ماه 93 و توافق لوزان در فروردین ماه 94 واکنش نوسانی شدید نشان داده اما توافق نهایی برجام که 23 تیر ماه 94 بود، همانند معاملات روز چهارشنبه تاثیر زیادی بر بازار سرمایه نداشت که نشان می دهد اهمیت برجام بر روی بورس کم رنگ شده است.
    مهرآور اضافه کرد: نکته بعدی این که از نظر تحلیل بنیادی، وضعیت عمده شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه با توجه به رشد نرخ دلار و تورم انتظاری در سال 97 و رشد قیمت نفت و کالاهای اساسی، مثبت ارزیابی می شود.
    وی ادامه داد: همچنین در گروه ها و صنایعی که صادرات محور هستند، مقصد صادراتی کالاها، در دوران تحریم و برجام تفاوتی نداشته و مشکل صادراتی خاصی، حداقل برای این شرکت ها، نخواهد بود.
    این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: از نظر تحلیل تکنیکال (فنی) نیز ارزش کل شرکت های بورس اوراق بهادار تهران و بازار اول و دوم فرابورس ایران اکنون در حدود 65 میلیارد دلار هست که با توجه به رشد نرخ دلار و افت شاخص عملا این رقم از نظر تکنیکالی در کف (حداقل قیمتی) قرار دارد.
    مهرآور گفت: در دوره هایی این رقم 100 الی 120 میلیارد دلار بوده که نشان می دهد فرصت رشد بورس، فراهم است.
    وی اظهار داشت: به نظر می رسد در صورتی که ﻗﺎﻧﻮن «رﻓﻊ ﻣﻮاﻧﻊ ﺗﻮﻟﯿﺪ رﻗﺎﺑﺖ ﭘﺬﯾﺮ» و «ارﺗﻘﺎی ﻧﻈﺎم ﻣﺎﻟﯽ ﮐﺸﻮر» و حمایت از تولید داخلی به درستی اجرا شود، ارتباط با کشورهای اروپایی هم به نحو مناسب در قالب برجام یا هر قالب دیگری ادامه دار باشد، این بازار در دوره زمانی میان مدت و بلند مدت، روند صعودی سال گذشته خود را ادامه دهد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو