عصر خودرو

معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد

جذب تنها ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در پتروشیمی طی ۳۷ سال

عصر بازار- معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تنهاحدود ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صنعت پتروشیمی صورت‌گرفته‌ گفت: تنها از سرمایه‌گذارانی که در بخش میان دستی و صنایع تبدیلی سرمایه‌گذاری کنند استقبال می‌کنیم.

جذب تنها ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در پتروشیمی طی ۳۷ سال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، محمد حسن پیوندی با اشاره به اینکه مهمترین چالش‌های صنعت پتروشیمی کشور رقابت تولید ذغال سنگ در چین با تولید متانول در ایران، تأثیرگذاری شل‌گس بر روی اتان و امنیت منطقه است، اظهار داشت: هفته آینده کنفرانس IPF با حضور 308 شرکت ایرانی و 97 شرکت خارجی برگزار خواهد شد. در این کنفرانس 793 نفر از مدیران ارشد صنعت پتروشیمی و 165 مدیر ارشد خارجی حضور خواهد یافت. همچنین از 29 سخنران 22 نفر از مدیران سطح بالای شرکت‌های معتبر خارجی خواهد بود.

    وی با اشاره به اینکه شرکت خارجی از 25 کشور در کنفرانس مورد نظر شرکت خواهند کرد، گفت: استرالیا، آذربایجان، بلژیک، کانادا، چین، انگلیس، آلمان، هند، ایتالیا، ژاپن، لیتوانی، قطر، روسیه، سنگاپور، کره جنوبی، اسپانیا، تایوان، فرانسه، ترکیه، آمریکا و امارات از جمله این کشورها هستند.شرکت آمریکایی از کشور اسپانیا شرکت خواهد کرد و تعداد زیادی از شرکت‌ها نیز از دبی در این کنفرانس حاضر خواهند شد.

    قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود حدود 1500 نفر در این کنفرانس گردهم آیند از معاون اول رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به عنوان مهمان‌های ویژه یاد کرد.

    به گفته پیوندی تعداد شرکت‌کنندگان در کنفرانس امسال نسبت به گذشته 120 درصد رشد داشته است همچنین از نظر کیفی نیز در سطح بالاتری برگزار خواهد شد.

    وی با اظهار اینکه یکی از علت‌های برگزاری باتأخیر کنفرانس IPF انتظار برای نتایج مذاکرات 1+5 بود، گفت: در پایان این کنفرانس نیز 35 نفر از مدیران ارشد شرکت‌های پتروشیمی جهان از منطقه ویژه پارس (عسلویه) دیدن خواهند کرد.

    *تنها 500 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنعت پتروشیمی داشتیم

    قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنعت پتروشیمی گفت: با توجه به اینکه صنعت پتروشیمی متعلق به بعد از انقلاب اسلامی ایران است، در قبل از انقلاب به صورت محدود سرمایه گذاری‌های محدودی توسط خارجی‌ها در این صنعت صورت گرفت. در بعد از انقلاب نیز علی‌رغم توسعه چشم‌گیر صنعت پتروشیمی تنها سرمایه گذاری مستقیم خارجی مربوط می‌شود به طرح مشترک آریاساسول که در آن 500 میلیون دلار سرمایه گذاری صورت گرفت. البته در طرح‌های کوچکی نیز شاهد سرمایه گذاری خارجی‌ها بودیم که به طور کلی این رقم به یک میلیارد دلار نمی‌رسد.

    پیوندی با اظهار اینکه فاینانس نیز یک نوع سرمایه گذاری خارجی محسوب می‌شود، گفت: تمام سرمایه گذاری‌های بزرگ در طرح‌های پتروشیمی از طریق فاینانس خارجی انجام شد که در حال حاضر نیز در حال پرداخت آخرین قسط‌های آنها هستیم.

    *مذاکره با خارجی‌ها براساس خوراک گاز 13 سنتی

    وی با اعلام اینکه به دلیل مشخص نشدن نرخ خوراک واحدهای گازی پتروشیمی مذاکره با خارجی‌ها براساس نرخ 13 سنت انجام می‌شود، درباره علت تعیین نشدن نرخ خوراک، گفت: قیمت خوراک تحت کنترل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیست چون طبق قانون این شرکت نمی‌تواند در این طرح‌ها سرمایه‌گذاری کند و واحدهای فعلی نیز خصوصی سازی شده‌اند. در واقع وزارت نفت و مجلس باید در مورد تعیین نرخ خوراک واحد‌های گازی پتروشیمی تصمیم گیری کند قطعاً نرخ خوراک گاز سوال تعداد زیادی از مهمانان خارجی همایش بین المللی IPF خواهد بود.

    قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید در حالیکه نرخ گاز صادراتی حدود 40 تا 50 سنت است اما گاز به واحدهای پتروشیمی حدود 13 سنت داده می‌شود و این مغایر با اقتصاد مقاومتی است، گفت: هیچ ارتباطی بین صادرات گاز و خوراک صنعت پتروشیمی وجود ندارد چون کل هیدروکربنی که در اختیار صنعت پتروشیمی قرار می‌گیرد حدود 6تا7 درصد است اما با همین مقدار 45 میلیون تن در سال کالا تولید می‌کند؛ در شرایط تحریم یکی از صنایعی که توانست اقتصاد کشور را بهبود دهد پتروشیمی ها بودند چون نمی‌توان آنها را به راحتی تحریم کرد به همین دلیل هم بود که در اولین گام مذاکرات در مورد لغو تحریم‌ صنعت پتروشیمی مذاکره شد. این نشاندهنده اهمیت جهانی این صنعت و محتاج بودن دنیا به این محصولات است.

    پیوندی با بیان اینکه اقتصاد کشور نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی را تعیین می‌کند، گفت: ما تنها تصمیم گیران قیمت خوراک نیستیم بلکه عواملی دیگر مانند تورم و رشد اقتصادی نیز در این زمینه نقش دارند. ما صاحب منابعی خدادادی هستیم که باید به بهترین شکل از آنها استفاده کنیم.

    *شرط ایران برای استقبال از سرمایه گذاران خارجی

    وی با اعلام اینکه استراتژی وزارت نفت در صنعت پتروشیمی توسعه زنجیره تولید است، گفت: از سرمایه گذارانی که در بخش میان دستی و صنایع تکمیلی سرمایه گذاری کنیم استقبال می‌کنیم. آنچه که در میان دستی در بحث سرمایه گذاری مهم است علاوه بر تأمین منابع مالی دانش فنی است. طبق گفته وزیر نفت، ایران دیگر خریدار تکنولوژی صرف نخواهد بود چرا که در جریان تحریم‌ها صنایع وابسته به پتروشیمی به شدت رشد کردند.

    قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ترجمان اقتصاد مقاومتی توسعه صنایع پتروشیمی است، گفت: بی‌تردید دولت باید محکم پشت صنعت پتروشیمی بایستد تا زنجیره تولید در این صنعت کامل شود به گونه‌ای که تولید نهایی در داخل کشور انجام شود.

    *در مذاکره با خارجی‌ها وارد جزئیات نشدیم

    پیوندی با اشاره به اینکه در سفر هیئت‌های خارجی به ایران و مذاکره با وزارت نفت وارد جزئیات نشدیم، گفت: بیشتر مذاکرات در سطح کلان صورت گرفت اما اکثر توجه خارجی‌ها به بخش پتروشیمی به دلیل وضعیت منحصربه‌فرد آن بود. در واقع آنها با حضور خود در ایران بیشتر تمایل داشتند حسن نیت خود را نشان دهند. این موضوع نشان دهنده عملیاتی شدن مذاکرات برای رفع تحریم‌ها بود.

    وی یکی از جذابیت‌های صنعت پتروشیمی برای سرمایه گذاران خارجی را خصوصی شدن این صنعت عنوان کرد و گفت: البته بخش خصوصی کشور باید خود را دوباره منسجم کند و از تفکر حاکم بر آنها که دولتی است دوری کند.

    قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به این سوال که با خصوصی شدن صنعت پتروشیمی چگونه خارجی‌ها بدون ضمانت دولتی در این بخش می‌توانند سرمایه گذاری کنند، اظهار کرد: مشکلی در این زمینه پیش نخواهد آمد چرا که هلدینگ‌های ایرانی این توان را دارند که تضمین‌های مورد نیاز را به خارجی‌ها بدهند، چرا که آنها به وزارتخانه‌ها مهمی وصل هستند. البته معتقدیم اگر شرایط به گونه‌ای باشد که منجر به انتقال تکنولوژی یا دانش فنی شود، دولت می‌تواند در این زمینه‌ تضمین‌های لازم را بدهد.

    *بهره برداری از سه طرح پتروشیمی در بهار 95

    پیوندی از بهره برداری سه طرح پتروشیمی لرستان، کردستان و مهاباد در بهار 95 خبر داد، گفت: برای حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران باید دولت کمک کند تا زیرساخت‌های مورد نیاز برای این امر فراهم شود.

    وی با اعلام اینکه به طرح‌های متانولی که کمتر از 10 درصد پیشرفت داشته‌اند توصیه تغییر طرح را داده‌ایم گفت: باتوجه به افزایش حجم تولید متانول در ایران و جهان برای آنکه بازار متانول دچار مشکل نشود و ارزش افزوده بالاتری ایجاد شود، به این واحدها توصیه کردیم که واحد تبدیل متانول به پروپیلن را تکمیل کنند تا از متانول موجود در بازار برای تولید پروپیلن استفاده شود. در حال حاضر 5 میلیون تن در سال متانول در کشور تولید می‌شود که این رقم تا یک و نیم سال آینده به 7 میلیون تن خواهد رسید.

    *یک و نیم تریلیارد دلار تولیدکنندگان پتروشیمی در جیب مصرف‌کنندگان

    قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه به دلیل کاهش قیمت نفت یک و نیم تریلیارد دلار از تولید کنندگان پتروشیمی به جیب مصرف کنندگان این محصولات رفت گفت: تأثیر قیمت نفت بر محصولات پتروشیمی بیشتر روانی است.

    *واکنش پیوندی به واگذاری واحدهای پتروشیمی وزارت صنعت

    پیوندی در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی براینکه آیا در صورت ایجاد دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی، شما موافق واگذاری واحدهای پتروشیمی به وزارت صنعت جدید هستید، گفت: به عنوان یک نفتی که در این صنعت بزرگ شده است دوست ندارم اما برخی اتفاق‌ها روی می‌دهد که جدا از تعصب و خواست افراد و براساس اقتصاد و منافع ملی کشور باید تصمیم‌گیری کرد. در کشور ما دائماً اینگونه اقدام‌ها صورت می‌گیرد اما با توجه به اینکه این واحدها خصوصی‌سازی شده‌اند شرکت‌ها باید به دولت و مجلس دیکته کنند که می‌خواهند با وزارت نفت بمانند یا به وزارت صنعت بروند.البته شرکت‌های پتروشیمی هنوز به این مرحله نرسیده‌اند که چنین چیزی را دیکته کنند.

    وی در پاسخ به این سوال که واحدهای پتروشیمی را نفتی می‌دانید یا صنعتی، گفت: قطعاً این واحدها بیشتر صنعتی هستند.

    *افزایش دو میلیون تنی ظرفیت پتروشیمی در سال جاری

    قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی از افزایش دو میلیون تنی ظرفیت پتروشیمی در سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر ظرفیت این صنعت 44.5 است که این رقم تا پایان امسال با افزایش دریافت خوراک از میدان گازی پارس جنوبی به 46.5 خواهد رسید. همچنین امسال حجم فروش با دو میلیون افزایش نسبت سال 93 به 35 میلیون تن خواهد رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها