عصر خودرو

یک استاد دانشگاه و کارشناس ارز

دولت تمایلی به متوقف کردن روند صعودی نرخ دلار ندارد

عصر بازار: یک کارشناس ارز گفت: دولت در حال حاضر با کسری بودجه مواجه است و تمایلی برای متوقف کردن سیر صعودی نرخ دلار ندارد.

دولت تمایلی به متوقف کردن روند صعودی نرخ دلار ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر بازار ، میثم رادپور با بیان اینکه عوامل بلند مدت در نهایت بر افزایش قیمت دلار تاثیر گذاشت و نرخ آن را در بازار به 3670 تومان رساند، اضافه کرد: در حال حاضر دولت تمایل یا توانایی متوقف کردن روند صعودی نرخ دلار را ندارد. این در حالی است که در حال حاضر دولت با مشکلات جدی در رابطه با کاهش منابع ارزی به دلیل کاهش قیمت نفت، مواجه است و افزایش قیمت این ارز کمک به کاهش کسری بودجه دولت می‌کند.
    وی افزود: در سه سال گذشته افزایش قیمت دلار در بازارهای جهانی و نرخ برابری آن در برابر دیگر ارزها به ویژه یورو در بازار داخلی اعمال نشده و در واقع قیمت دلار متناسب با تورم در ایران افزایش نیافته است. در نتیجه قیمت کنونی دلار گران نیست. همچنین افزایش نرخ دلار در ایران طرف تقاضا را تحریک می‌کند. به نحوی که این امر، سبب به صرفه شدن واردات اجناسی می‌شود که پیش از این صرفه اقتصادی برای ورود به کشور نداشت.
    این استاد دانشگاه به تقویت دلار در سطح بین‌المللی اشاره و بیان کرد: در حالی که ایران سالانه 15 درصد تورم دارد و دلار در بازارهای جهانی تقویت شده است. بازار داخلی کشور شاهد افزایش این نرخ نبوده است و در نتیجه زمان افزایش قیمت آن فرا رسیده بود.
    رادپور این عدم افزایش قیمت دلار در سه سال گذشته را سبب بالا رفتن نرخ دیگر ارزها دانست و اضافه کرد: در حالی که  دلار در بازار جهانی با 25 درصد رشد همراه بوده، قیمت آن در کشور ثابت مانده است و این امر سبب می شود که تقاضا برای دیگر ارزها افزایش یابد.
    وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش پیش بینی کرد: با رفع تحریم‌ها تقاضا برای دلار افزایش می‌یابد و در واقع نیاز ارزی که به صورت بالقوه بوده، بالفعل می‌شود. این در حالی است که ایران به عنوان یک کشور عمدتا وارد کننده با ترازنامه تجاری منفی پتانسیل این تقاضا را دارد و با افزایش تقاضا، قیمت دلار نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین جای تعجب نیست که با رفع تحریم‌ها تقاضای پنهان برای دلار آشکار شود.
    این کارشناس ارز معاملات ارز را در شرایط کنونی تنها بر اساس نیاز دانست و تشریح کرد: به دلیل اینکه عرضه پاسخگوی تقاضا نیست، قطعا انتظار کاهش قیمت دلار را نخواهیم داشت و اگر بازار ارز با همین روند ادامه پیش برود و عرضه عمده دلار به بازار رخ ندهد، قیمت دلار کاهش نخواهد یافت.
    به گفته وی، تنش‌های شدید در بازار ارز وجود ندارد و دولت در صورت تمایل می‌تواند این بازار را به راحتی کنترل کند. در نهایت اینکه نرخ 4 هزار تومان رقم بزرگی برای دلار نیست.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو