عصر خودرو

کورسوی امید در چشم‌انداز تاریک بازار جهانی

آیا هند می‌تواند بازار سنگ‌آهن را نجات دهد؟

عصر بازار- در حالی‌که هند اقدام به یک حرکت تهاجمی برای تبدیل شدن به یک نیروگاه تولید و ترمیم زیرساخت‌های بیمار خود کرده است، سومین اقتصاد بزرگ آسیا، ممکن است نقشی مهم و امیدوارکننده به‌عنوان منبع تقاضای سنگ‌آهن پیدا کند.

آیا هند می‌تواند بازار سنگ‌آهن را نجات دهد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، آنالیزا جفریز، سردبیر بخش فلزات پلاتز در گفت‌وگو با CNBC اعلام کرد‌: «هند به‌عنوان یک خریدار جایگزین مطرح است. این کشور در زمینه‌های تقاضای سنگ‌آهن و فولاد در حال رشد است و تمام منطقه فعالیت‌های این کشور را رصد می‌کنند.»

    رشد بالقوه هند می‌تواند به‌عنوان یک کاتالیزور، بازار نزولی سنگ‌آهن را تکان دهد. با وجود قیمت‌های پایین، موسسه رتبه‌بندی فیچ پیش‌بینی کرده که بیش از 145 میلیون تن سنگ‌آهن در سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. با این وجود، جفریز هشدار داد که در سال آینده با توجه به نگاه بدبینانه نسبت به کارخانه‌های فولاد چین، قیمت‌ها به زیر 40 دلار در هر تن سقوط کند.
    در حالی که شرکت ودانتا ریسورس بریتانیا یکی از معدنکاران خارجی اصلی در هند است، جفریز بر این باور است که دیگر شرکت‌های بزرگ نیز به تدریج روی هند متمرکز شوند. جفریز افزود: «پیش‌بینی می‌شود که هند روندی مشابه با سال‌های 2008 تا 2010 را در پیش بگیرد. هند سابقا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان سنگ‌آهن به شمار می‌رفت و هم‌اکنون اوضاع در حال معکوس شدن است.»

    در واقع، میزان واردات هم‌اکنون در حال افزایش است، در سال مالی 2015-2014 واردات رکورد بیش از 15 میلیون تن را به ثبت رسانده است. ممنوعیت سال 2011 معادن داخلی در مناطق معدن‌خیز کارانتاکا، ادیشا و گوآ باعث کمبود عرضه و روی‌آوردن به واردات شده بود. برداشته شدن ممنوعیت، منجر به اعمال سقف تولید شده و موجب رشد بیشتر واردات شد. در گوآ، برای مثال، تولید سنگ‌آهن نمی‌تواند بیش از 20 میلیون تن در سال شود و به هر شرکت معدنکار مقدار خاصی اختصاص داده شده است. برای مثال سقف تولید شرکت ودانتا 5/ 5 میلیون تن در سال خواهد بود. با این وجود، بعید است که هند بتواند به این زودی‌ها جایگاه چین را در مصرف سنگ‌آهن از آن خود کند. تنها اگر سرعت رشد در چین در دو دهه گذشته در هند تکرار شود،‌ شاید بتوان شاهد این رویداد بود.


    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو