عصر خودرو

زمان افزایش نرخ بهره وجوه فدرال رسیده است؟

روزشماری برای اتفاق سال

عصر بازار- بازارهای جهان حالا بیش از هر زمانی منتظر افزایش نرخ بهره وجوه فدرال توسط بانک مرکزی آمریکا هستند. ادامه احیای اقتصاد ایالات‌متحده، باعث شده احتمال انقباضی شدن سیاست پولی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به‌شدت افزایش یابد. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو که نهاد تصمیم‌گیر در این مورد است، حدود ۱۰ روز دیگر،‌ آخرین نشست خود را در سال ۲۰۱۵ میلادی برگزار خواهد کرد.

روزشماری برای اتفاق سال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با این همه با توجه به محافظه‌کار بودن این نهاد و رئیس فعلی آن، هنوز نمی‌توان این افزایش را حتمی دانست و در ضمن نباید فراموش کرد که هر افزایش احتمالی نرخ بهره وجوه فدرال پس از حدود 10 سال، اندک خواهد بود و با روندی تدریجی پیگیری خواهد شد. آخرین داده‌ای که احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال را بیش از پیش کرده، آمار تازه منتشر شده از وضعیت کار آمریکا است. جمعه بعدازظهر اعلام شد که اقتصاد آمریکا در ماه نوامبر، 211‌هزار شغل ایجاد کرده است. رقم مورد انتظار 200 هزار مورد بود و از این رو داده‌های گزارش روز جمعه، بهتر از انتظارات بود. نرخ بیکاری آمریکا نیز بر اساس همین گزارش روی 5 درصد ماه اکتبر مانده است. از آنجا که وضعیت بازار کار یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مورد بررسی هنگام تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های پولی است اکنون می‌توان انتظار داشت که اعضای کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو در نشست روزهای 15 و 16 دسامبر، رأی به رشد نرخ‌های بهره بدهند.

    بازارهای جهانی که هفته‌ها است به تشدید احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا واکنش نشان می‌دهند از روز چهارشنبه که رئیس فدرال‌رزرو گفت منتظر افزایش نرخ‌های بهره است، واکنش‌های تازه‌ای به این روند نشان داده‌اند. این احتمال، ماه هاست دلار را تقویت کرده است، اما دلار که می‌توانست پس از سخنان روز چهارشنبه جنت یلن، با رشد بیشتری مواجه شود، روز پنج‌شنبه تحت‌تاثیر رشد یورو قرار گرفت. یورو در این روز به‌دلیل تصویب سیاست‌های تحریکی کمتر از انتظار با رشد روبه‌رو شد، در حالی که شاخص‌های سهام اروپا تحت فشار قرار گرفتند. رشد یورو و در نتیجه تضعیف شاخص دلار باعث شد که طلای جهانی نیز از میانه کانال 1000 دلار بالاتر بایستد، اما چشم‌انداز فلز زرد همچنان به‌شدت تحت فشار سیاست‌های پولی آمریکا است. هر اونس فلز زرد که روز چهارشنبه تحت‌فشار سخنان جنت یلن، روی قیمت 1053 دلار ایستاده بود، روز پنج‌شنبه روی قیمت 1061 دلار ایستاد.

    رئیس فدرال رزرو آمریکا روز چهارشنبه در سخنان مهمی گفت: «من مشتاقانه منتظر افزایش نرخ بهره هستم؛ زیرا این مساله نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا از وضعیت رکود به سوی رونق گام برداشته است.» البته او که پیش از انتشار گزارش روز جمعه سخن می‌گفت تاکید کرد:‌ «رشد اشتغال در ماه اکتبر نشانگر بهبود وضعیت بازار کار آمریکا بوده ولی بازار اشتغال هنوز به قدرت کامل دست‌نیافته است. ریسک‌های ناشی از اقتصادهای خارجی علیه آمریکا از تابستان تاکنون کاهش یافته و به‌نظر من چشم‌انداز نرخ تورم در آمریکا مثبت خواهد بود.» این در حالی بود که بانک مرکزی اروپا روز پنج‌شنبه، نرخ سپرده را تنها 1/ 0 درصد کاهش داد. ناظران بازار این اقدام را کمتر از وعده‌های تسهیلی ماریو دراگی، رئیس این نهاد برآورد کردند. به این ترتیب روند بازارهای جهانی ارز که تحت‌تاثیر اخبار دو بانک مرکزی مهم جهان شکل گرفته بود، بازار فلزهای گرانبها را نیز تحت‌تاثیر قرار داد تا اونس طلا روز جمعه را با نوسان پیرامون مرز 1060 دلار آغاز کند.

    اونس طلا روز جمعه تا ساعت 5 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1070 رسید و در این ساعت بود که گزارش بازار کار آمریکا منتشر شد. فلز زرد پس از انتشار این گزارش رو به افت گذاشت. با این همه «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» معامله‌گران باعث جهش بهای اونس شد. روز گذشته، اونس تا ساعت 8 بعدازظهر به قیمت 1085 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته گذشته رقم خورده باشد.  با آنکه اونس در هفته گذشته پس از 6 هفته افت پیاپی در آستانه رشد هفتگی قرار گرفت، موسسه مالی «سوسیته جنرال» فرانسه در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده که میانگین قیمت جهانی هر اونس طلا در سال 2016 میلادی به کمتر از 1000 دلار خواهد رسید. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، این موسسه اعلام کرده که میانگین قیمت هر اونس طلا در سه ماه پایانی 2015 میلادی به 1100 دلار خواهد رسید و این رقم تا سه ماه پایانی 2016 میلادی به کمتر از 955 دلار می‌رسد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها