عصر خودرو

رغبتی برای کاهش سود سپرده نیست

بازار کم حجم متاثر از عدم وجود محرک‌های تقاضا

عصر بازار- در بازار سرمایه محرک های کافی برای افزایش سطح تقاضا برای افزایش سرمایه گذاری وجود ندارد.

بازار کم حجم متاثر از عدم وجود محرک‌های تقاضا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار»  به نقل از اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها کاهش ارزش اغلب سهام های فعال در بورس روندی تکراری و عادی بازار سرمایه شده است و اهالی بازار سرمایه را در ناامیدی نگه داشته است.

    شاخص کل بورس و اوراق بهادار در هفته ای که گذشت اولین روز هفته را با کاهش 99 واحدی آغاز کرد. این درحالی بود که در روز یکشنبه تنها 3 واحد افزایش را به خود دید و در روز دوشنبه کماکان با رشد لاک پشتی 8.5 واحدی به عدد 62 هزار و 647 واحد رسید.

    دماسنج مستطیل شیشه ای در آخرین روز معاملاتی نیز با افت 98 واحدی به کار خود پایان داد و به استقبال هفته آینده رفت.

    براساس این گزارش معاملات تالار بورس در هفته گذشته کم حجم و کم ارزش انجام شد، به گونه ای که عمدتا در 4 روز کاری اهالی بازار  نوسان چشم گیری را شاهد نبودند.

    گفتنی است در حال حاضر وضعیت بازار به گونه ای است که هیچ اخبار خوشی که بتواند موجب تحرک مثبت بازار شود وجو ندارد.

    به گفته برخی از کارشناسان ضعف نقدینگی در مجموعه بازار به شدت احساس می شود زیرا منابع همچنان در بانک ها سرازیر می شود و این امر موجب عدم جذابیت بازار سرمایه برای سرمایه گذاری شده است.

    از مسائلی که همچنان گریبان گیر بازار سرمایه است همین سود جذاب سپرده بانکی است که به نظر می رسد دولت برای کنترل نقدینگی چندان رغبتی به کاهش سود سپرده نشان نمی دهد و با این وجود در چنین شرایط نمی توان انتظار رونق فضای کسب و کار و بازار سرمایه را داشت.

    از طرفی روند نزولی شاخص بیانگر عدم نقدینگی و عدم اعتماد در بازار سرمایه است.

    این گزارش می‌افزاید ارزش 100 میلیارد تومانی معاملات در تالار بورس در مقایسه با زمانی که ارزش معاملات به 800 میلیارد می رسید بسیار ناچیز است که همین میزان 100 میلیارد تومانی نیز به لطف معاملات بلوکی بوده است و معاملات خرد کمتر انجام می شود.

    براساس تحلیل صاحبنظران بازار سرمایه در حال حاضر هیچ گروه صنعتی در این روزها از حجم مبادلات قابل قبولی برخوردار نیست، حتی شرکت‌های بانکی هم علی رغم این که در مقایسه با برخی شرکت ها به دلیل حجم بالای سهام، معاملات پر دامنه تری داشتند اما با شرایط رضایت بخشی مواجه نیستند و دورنمای صنعت در کوتاه مدت به گونه‌ای نیست که سرمایه‌گذاری در آن امیدوارکننده باشد.

    در این بین صنعت خودرویی نیز بعد از این که با یک مرحله کاهش قیمت مواجه شد، در یکی دوماه گذشته به دلیل ضعف تقاضای خودرو در حال حاضر با قیمت‌های فعلی معامله می‌شود، اما با این وجود دورنمای این صنعت در کوتاه مدت چندان امیدوارکننده نیست.

    گفتنی است گروه پتروشیمی نیز اگرچه توانسته به واسطه مزیت‌هایی که در فعالیت‌های این صنعت وجود دارد سود 6 ماهه را بهتر از سایر صنایع پوشش دهد اما سایه کاهش قیمت‌های جهانی بر سر این صنعت سایه افکنده است.

    اما در مقابل در چنین شرایطی نمی‌توان اظهار کرد که صنعت پتروشیمی وضعیت بدی را به لحاظ سوددهی دارد.

    این گزارش می‌افزاید در بازار سرمایه محرک‌های کافی برای افزایش سطح تقاضا در صنایع بورسی و به خصوص پتروشیمی وجود ندارد و این صنعت در صورتی حرکت جدی خواهد داشت که قیمت جهانی نفت تغییر اساسی کند و یا شرکت‌های صادر کننده به واسطه افزایش قیمت دلار با سود بیشتری مواجه شوند.

    به نظر می‌رسد با افزایش 10 درصدی قیمت دلار در ماه گذشته اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند می‌توان این انتظار را داشت که صنعت پتروشیمی با اقبال بیشتری مواجه شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها