عصر خودرو

رئیس اتاق ایران:

سایه سنگین غیرمولدها بر اقتصاد ایران سنگینی می‌کند

عصر بازار- رئیس اتاق ایران بیان کرد: سایه سنگین غیرمولدها بر اقتصاد ایران سنگینی می کند. تا از این راه رهایی نیابیم، ریشه های تولید در کشور پا نمی گیرد چراکه سود فعالیت های تولیدی قادر به رقابت با این نوع فعالیت ها نیست و شاهد فرار سرمایه از بخش مولد به بخش غیرمولد خواهیم بود.

سایه سنگین غیرمولدها بر اقتصاد ایران سنگینی می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، غلامحسین شافعی صبح امروز در اجلاس هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در هتل خورشید تابان اظهار کرد: پیش از این همیشه نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از مسایل مهم مورد توجه کشور ما بود. آمریکا با خروج از برجام ثابت کرد که نمی توان در اقتصاد جهانی به این دولت و دولت های دیگر اعتماد داشت. اعتماد ما بایستی بر ملت، جوانان و تولیدکنندگان خودمان باشد.

    وی با بیان اینکه برجام تنها توافق درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران نبود بلکه مسیری در حال آزمون بود برای اثربخشی در راستای صلح و امنیت جهانی، ادامه داد: این آزمونی بود که با رویکرد نابخردانه امریکا به نتایج خوبی نرسید. این امر در جامعه جهانی و تصمیمات آن بازتابی منفی داشته و عواقب سویی در پی خواهد داشت.

    شافعی خاطرنشان کرد: بسته شدن باب گفت و گو و مذاکره یعنی نقش بر آب شدن نقشه سازمان‌های بین‌المللی، برجام از اجماع نظر همه کشورها برخوردار بود و شایسته نبود دولت امریکا این همه را به بازی گیرد. خوشبختانه پس از خروج امریکا از برجام موضع جمهوری اسلامی به درستی توسط دولت بیان شد و بخش خصوصی نیز با تمام توان از این موضع پشتیبانی می کند. برای گذار از این شرایط باید راهکارهای منطقی دیگری درنظر گرفت.

    وی با تاکید بر اینکه تحریم ها کاغذ پاره نیست و نمی توان به تولیدکنندگان گفت مشکلی به وجود نمی آید، گفت: باید به گفت و گو نشست و انسجام ملی را دوچندان کرد. گسترش روابط بین المللی به خصوص با کشورهای همسایه می تواند ما را از اثرات تصمیم سو دولت امریکا باز دارد. حضور موثر در مجامع بین المللی و تقویت دیپلماسی اقتصادی از مواردی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد که کشور ما از نقاط قوت بالایی برخوردار است.

    وی با بیان اینکه اگر عقلانیت اساس تصمیم گیری ها باشد، قطع به یقین بر مشکلات فائق آمده و راه تعالی اقتصاد را ادامه می دهیم، تصریح کرد: نباید مانند سال های گذشته اقتصاد کشور را در اختیار اشتهای سیری ناپذیر دلالان و واسطه گران قرار داد.

    شافعی اضافه کرد: در حال حاضر براساس آمارها 60 میلیون نفر از جمعیت کشور در شهرها ساکن بوده و نرخ بیکاری 12 و تورم 10 درصد است. با همه این‌ها کشور در طول سال های گذشته در بخش های مولد دچار ضعف بوده است، این در صورتی است که قرار بر افزایش سهم بخش تولید در اقتصاد کشور تا افق 1404 بود.

    وی با اشاره به تمهیدات دولت در حوزه نوسانات ارزی عنوان کرد: طی ماه های اخیر تحولات تکراری دیگری نیز در حال شکل گیری است که می تواند تمام داشته های سال های اخیر را بر باد دهد. یکی از مهم ترین مسایلی که باید به آن توجه کرد، این است که نقدینگی اقتصاد ایران در پایان دی ماه سال گذشته 1463 هزار میلیارد تومان بوده است. این انباشت نقدینگی در غیاب رشد تولید و عدم اصلاح نظام بانکی پیامدهای زیادی خواهد داشت.

    رئیس اتاق ایران تصریح کرد: رئیس جمهور به درستی اشاره داشت که زمان آن است که سیاست به اقتصاد یارانه دهد. در این موقعیت نباید اقتصاد مکلف به پرداخت یارانه زیان بار به سیاست گردد.

    شافعی تاکید کرد: اقتصاد بدون تعامل با جهان قبال رشد نیست. شرایط به طور ناگفته ای ما را با این موضوع مواجه می کند که باید در تقسیم کار بین المللی وارد شده و جایگاه شایسته و بایسته خود را به دست آوریم. اقتصاد ما دچار ضعف های عمیقی است. اگر از درون قادر به حل مسایل اقتصاد نباشیم، نمی توانیم مشکلات خود را حل کنیم. در واقع ما باید بدانیم ضعف های درونی ما چه بوده است.

    وی بیان کرد: در چنین شرایطی باید در یک حرکت هم راستا محور تصمیمات حاکمیت تصمیم سازی برای خروج پایدار از بحران های کشور باشد. تعامل سازنده با دنیا و ایجاد توان هر چه بیشتر برای حرکت به سوی افزایش توان صادراتی کشور باید سیاست ما در برابر ترامپ باشد. با این راه حل است که می توان کشور را از تنش های داخلی و خارجی نجات داد. این همان سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

    شافعی افزود: اقتصاد مقاومتی به مفهوم مشارکت مردم در انتخاب سیاست ها و رویکرد اقتصادی کشور است که کاملا فراموش شده است. تمرکز این سیاست باید بر نقاطی باشد که گلوی اقتصاد کشور را می فشارد. موضع گیری رئیس جمهور در برابر امریکا نشان می دهد صحنه بدیلی برای همدلی در کشور در برابر این کشور پدیدار شده است. البته اگر بپذیریم که باید طرحی نو در اندازیم و روش های کهنه پوسیده گذشته هیچگاه جواب گو نیست.

    وی بیان کرد: آنچه که امروز به عنوان یک بار کاذبی در حال ایجاد است این است که در جلسات تصمیم گیری مسئولان دولتی خود افراد را انتخاب کرده و به عنوان نماینده بخش خصوصی از آن نام می برند. در واقع از اتاق بازرگانی نظری خواسته نمی شود. این افراد محترم هستند ولی نماینده اتاق بازرگانی نیستند. متاسفانه در بسیاری از این تصمیم گیری ها نظرات شخصی و گروهی منعکس می شود. سپس اینگونه مطرح می شود که بدون نظر بخش خصوصی کاری انجام نداده‌ایم. باید توجه داشت هر نماینده ای که رسما از اتاق معرفی نشود، نماینده شخص خود است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو