عصر خودرو

وزیر نفت هند :

پیش‌بینی تاثیر تحریم ها روی واردات نفت ایران زود است

عصر بازار- وزیر نفت هند ضمن ابزار نگرانی نسبت به رشد قیمت نفت، گفت: هنوز خیلی زود است درباره تاثیر تحریمهای آمریکا بر واردات نفت کشورش از ایران پیش بینی کند.

پیش‌بینی تاثیر تحریم ها روی واردات نفت ایران زود است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در جریان دیدار از امارات متحده عربی گفت: این نوع تنشهای ژئوپلیتیکی بر کشورهای مصرف کننده و تولیدکننده تاثیر می گذارد. ما ناچاریم با واقعیت ژئوپلیتیک فعلی کنار بیاییم.

    دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سه شنبه گذشته از توافق هسته ای بین المللی با ایران خارج شد و تجدید تحریمها علیه ایران را اعلام کرد. توافق هسته ای در قبال محدودیت فعالیت هسته ای ایران، به تحریمها پایان داده بود.

    قیمتهای نفت نزدیک به بالاترین رکورد چند سال اخیر قرار دارد. بهای معاملات آتی نفت برنت در بازار لندن روز جمعه در 77.12 دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته حدود 3 درصد رشد داشت. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز در 70.70 دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته حدود 1.4 درصد افزایش نشان داد.

    پرادهان گفت: نسبت به تاثیر افزایش اخیر قیمتهای نفت بر کشورهای مصرف کننده اندکی نگران است اما وی تصور نمی کند که در عرضه نفت مشکلی ایجاد شود.

    وزیر نفت هند اظهار کرد: اجازه دهید ببینیم اوضاع چطور پیش می رود. هنوز زود است یک طرفه قضاوت کنیم. ما اوضاع را به دقت زیر نظر داریم.

    ایران سومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است و با افزایش تولیدش پس از رفع تحریمها در سال 2016، 3.81 میلیون بشکه در روز در مارس 2018 نفت تولید کرد.

    تحلیلگران با در نظر گرفتن میزان کاهش واردات سایر کشورها برای رعایت تحریمهای واشنگتن، اکنون انتظار دارند صادرات ایران بین 200 هزار تا یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

    در دوران تحریمهای قبلی، هند از معافیت برخوردار شده بود و نفت ایران را به میزان محدودتری وارد می کرد و به جای دلار آمریکا از روپیه برای پرداخت پول واردات استفاده می کرد.

    پس از لغو تحریمها، واردات نفت هند ازایران در اواخر سال 2016 به حدود 900 هزار بشکه در روز افزایش یافت اما امسال به حدود 500 هزار بشکه در روز تقلیل یافته بود.

    همکاری هندیها با آرامکو و ادنوک

    پرادهان همچنین گفت میان شرکت نفتی دولتی آرامکوی عربستان، ادنوک ابوظبی و شرکتهای هندی برای تحکیم یک جوینت ونچر برای پالایشگاه نفت راتناگیری هند تفاهم نظر وجود دارد.

    این پالایشگاه 44 میلیارد دلاری در غرب هند یکی از بزرگترین مجتمعهای پالایشگاهی و پتروشیمی جهان با ظرفیت 1.2 میلیون بشکه در روز است.

    آرامکو در آوریل قراردادی با هند برای 50 درصد سهم در این پروژه امضا و اعلام کرد ممکن است در مرحله بعدی یک شریک استراتژیک را برای سهیم شدن در سهم 50 درصدی خود معرفی کند.

    ادنوک خواهان گسترش سرمایه گذاریهای پایین دستی خود در بازارهایی مانند چین و هند است که تقاضا برای نفت همچنان رو به رشد است تا برای نفت خود منبع جدید تقاضا را تضمین کند.

    پرادهان در مقر ادنوک در حاشیه مراسمی به مناسبت ارسال شدن نخستین محموله نفت خام ادنوک برای ذخایر نفت استراتژیک هند صحبت می‌کرد.

    این محموله نخستین محموله تحت توافق میان ادنوک و شرکت دولتی ISPRL بود تا 5.86 میلیون بشکه نفت خام ادنوک به تاسیسات کارناتاکا در شهر مانگالور ارسال شود.

    مراسم بارگیری حدود دو میلیون بشکه نفت ادنوک با حضور وزیر نفت هند، وزیر خارجه امارات و سلطان الجابر، مدیرعامل ادونوک در ابوظبی برگزار شد.

    برچسب ها