عصر خودرو

روسیه به دنبال ثبت نخستین مازاد بودجه خود از سال ۲۰۱۱

عصر بازار- پیش نویس لایحه بودجه روسیه نشان می دهد به لطف افزایش غیر منتظره بهای نفت، روسیه در مسیر ثبت نخستین مازاد بودجه خود از سال ۲۰۱۱ است.

روسیه به دنبال ثبت نخستین مازاد بودجه خود از سال ۲۰۱۱
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، طبق پیش نویس وزارت دارایی روسیه، مازاد بودجه این کشور می‌تواند در سال 2018 به 0.45 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور برسد که معادل 440.6 ملیارد روبل ( 7.14 میلیارد دلار) است. این در حالی است که بودجه قبلی با در نظر گرفتن قیمت حدود 40 دلار در هر بشکه برای نفت اورال، کسری بودجه 1.4 درصدی را پیش بینی کرده بود. 

    در چهار ماه نخست امسال بهای نفت به طور متوسط 66.15 دلار در هر بشکه بوده است. نفت و گاز 40 درصد از درآمدهای بودجه ای را تشکیل می دهند. تحلیلگران " وی تی بی کپیتال" در یادداشتی اعلام کردند: از این رو افزایش در درآمدهای قابل پیش بینی خواهیم داشت، در حالی که مخارج به نسبت لایحه اصلی بودجه خیلی تغییر نخواهند کرد. 

    این مازاد بودجه به معنای نیاز کمتر به استقراض دولتی است و به دولت کمک می کند در شش سال آینده به دست کم 8 میلیارد روبل اضافه برای تحقق اهداف اقتصادی امضا شده توسط ولادیمیر پوتین- رئیس جمهور روسیه- دسترسی داشته باشد.

    ایوان چکاروف- کارشناس اقتصادی ارشد موسسه " سیتی" گفت: در صورت وجود شوک های کلان منفی و یا ژئوپلیتیکی، مازاد بودجه به معنی داشتن یک تکیه گاه بسیار مفید است. در عین حال فضای مالی بیشتری را برای جبران هزینه های افزایش یافته مطابق با دستورات جدید ایجاد می کند.

    پوتین که هفته گذشته به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد کرد، برنامه های جاه طلبانه ای نظیر تقویت رشد اقتصادی و بهبود استانداردهای زندگی را در نظر دارد.

    برچسب ها