عصر خودرو

صندوق بین المللی پول: ­

ذخایر ارزی ایران افزایش می‌یابد

عصر بازار- طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول ذخایر ارزی ایران با افزایش نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی به ۱۰۸.۴ میلیارد دلار خواهد رسید؛ در عین حال اقتصاد ایران امسال رشد ۴ درصدی و تورم ۱۲.۱ درصدی را نیز تجربه می‌کند.

ذخایر ارزی ایران افزایش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صدا و سیما ، بررسی تازه ترین گزارش صندوق بین المللی پول از چشم انداز مثبت رشد اقتصادی ایران به روایت آمارهای بین المللی حکایت دارد.
    صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش های موسوم به چشم انداز اقتصادی خاورمیانه پیش بینی کرد رشد اقتصادی ایران در سال جاری به 4 درصد می رسد.
    این صندوق پیش از این رشد اقتصادی کشورمان در سال گذشته را 4.3 درصد پیش بینی کرده بود که محقق شد. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ رشد اقتصادی 9 ماهه اول سال 96، 4.4 درصد و بدون نفت 4.7 درصد اعلام شده است.
    کارشناسان نهادگرای اقتصاد، افزایش رشد اقتصادی از محل صادرات غیرنفتی را رشدی مناسب عنوان کرده و معتقدند در این شرایط رشد اقتصادی پایدارتر و برای عموم منافع بیشتری در پی دارد. به گفته آنها رشد اقتصادی از این محل می تواند اشتغال زایی بیشتر و پایدارتری همراه داشته باشد؛ موضوعی که اگرچه به حد مطلوب نرسیده، اما سیگنال های مثبتی برای بهبود وضعیت اشتغال و چشم انداز مثبت اوضاع اقتصادی در کشور است.
    همچنین بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، پیش بینی شده روند صادرات در سال جاری، روندی افزایشی داشته باشد. بر اساس اعلام این صندوق، صادرات ایران امسال به 130.3 میلیارد دلار و واردات به 103.3 میلیارد دلار افزایش می یابد و در واقع تراز تجاری کشورمان در سال جاری مثبت پیش بینی شده است. طبق آمارهای این صندوق، پیش از این ایران در سال 2017 بالغ بر 109.5 میلیارد دلار کالا و خدمات صادر و 91.6 میلیارد دلار کالا و خدمات وارد کرده است.
    علاوه بر این، صادرات نفتی نیز بر اساس پیش بینی های این نهاد در سال جاری روندی افزایش خواهد داشت. بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول پیش بینی شده تولید نفت ایران در سال 2018 در سطح 3.8 میلیون بشکه در روز باقی بماند، اما صادرات نفت به 2.66 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند. بر اساس این گزارش، پیش از این ایران در سال 2017 بالغ بر 3.8 میلیون بشکه در روز نفت تولید و 2.46 میلیون بشکه در روز نفت صادر کرد.
    این گزارش در شرایطی است که پیش از این نیز صندوق بین المللی پول، در نهم فروردین، اقتصاد ایران را در 40 شاخص و 7 بند، ارزیابی کرده بود و وضعیت اقتصاد کشورمان در تمام شاخص‌ها مثبت بوده است.
    صندوق بین المللی پول در بخش های دیگری از گزارش خود وضعیت نقدینگی، تورم و دیگر شاخص های کلان اقتصادی را نیز مورد بررسی قرار داده است. این نهاد پیش بینی کرده نرخ تورم در سال جاری به 12.1 درصد برسد. از سویی، صندوق بین المللی پول میزان رشد نقدینگی در ایران طی امسال را 23.8 درصد پیش بینی کرده است.
    همچنین پیش بینی شده ذخایر ارزی ایران در سال جاری با افزایش 13.3 میلیارد دلاری نسبت به سال قبل به 108.4 میلیارد دلار برسد. ذخایر ارزی ایران در پایان سال 2017 بالغ بر 95.1 میلیارد دلار گزارش شده بود. بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، تولید گاز ایران نیز در سال 2018 معادل 5.32 میلیون بشکه در روز و صادرات گاز در همین سال معادل 0.22 میلیون بشکه در روز خواهد بود.

    برچسب ها