عصر خودرو

تلاش اروپا برای حفاظت از منافع تجاری خود در ایران

عصر بازار- بزرگترین اقتصادهای اروپا به منظور حفاظت از سرمایه گذاری های شرکت های خود در ایران دست به کار شده اند و به دنبال زنده نگه داشتن برجام بعد از خروج آمریکا از این توافق و تهدید این کشور به وضع مجدد تحریم های اقتصادی هستند.

تلاش اروپا برای حفاظت از منافع تجاری خود در ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، بزرگترین اقتصادهای اروپا به منظور حفاظت از سرمایه گذاری های شرکت های خود در ایران دست به کار شده اند و به دنبال زنده نگه داشتن برجام بعد از خروج آمریکا از این توافق و تهدید این کشور به وضع مجدد تحریم های اقتصادی هستند.

    آلمان و فرانسه دارای ارتباطات تجاری قابل توجهی با ایران هستند و همچنان متعهد به اجرای توافق برجام اند. انگلیس هم قصد دارد برجام را ادامه دهد. اکنون وزرای امور خارجه این 3 کشور اورپایی قصد دارند روز سه شنبه در خصوص نحوه تداوم اجرای برجام با یکدیگر به گفت وگو بنشینند.

    این بخشی از فعالیت های دیپلماتیکی است که پس از تصمیم سه شنبه شب ترامپ مبنی بر خروج از برجام شکل گرفته است. آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته، راه های حفظ برجام بدون حضور واشنگتن باید با تهران مورد بحث قرار گیرد. برونو له مایر، وزیر دارایی فرانسه هم گفته، دولت های عضو اتحادیه اورپا اقدامات منع کننده تحریم ها را به کمیسیون اروپا پیشناهد خواهند داد.

    له مایر افزود: «آیا ما تحریم های فراسرزمینی را می پذیریم؟ پاسخ منفی است... آیا ما می پذیریم که آمریکا ژاندارم اقتصادی کره زمین باشد؟» پاسخ نه است. «آیا ما بندگی اروپا در مسائل تجاری را می پذیریم؟ پاسخ نه است.»

    ترزا می، نخست وزیر انگلیس و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در گفت وگوی تلفنی خود توافق کردند که برای بحث در مورد چگونگی تاثیرپذیری شرکت های خارجی فعال در ایران از تحریم های آمریکا باید مذاکراتی صورت گیرد.

    سخنگوی ترزا می گفته، وی به ترامپ گفته که انگلیس و شرکای اروپایی اش همچنان «به طور قاطع متعهد» به اجرای برجام هستند.

    وزرای دارایی فرانسه و آلمان نیز در گفت وگو با استیون منوچین، وزیر خزانه داری امریکا از وی خواسته اند تا معافیت ها یا تعویق هایی را برای اجرای تحریم ها علیه شرکت های فعال در ایران در نظر بگیرد.

    له مایر افزود، وی به دنبال معافیت هایی واقعی برای شرکت هایی نظبر رنو، توتال، سانوفی، دانون و پژو است که در ایران حضور دارند. وزیر دارایی آلمان همخواستار اقدامات قاطع برای کمک به شرکت های آلمانی فعال در ایران شده است.

    ایران گفته، از شرکت اروپایی ایرباس خواسته تا اعلام کند که آیا به قرارداد فروش هواپیما که بعد از برجام منعقد شده پایبند خواهد ماند یا نه. پس از اظهارات هفته گذشته وزیر خزانه داری امریکا مبنی بر لغو مجوزهای صادر شده برای شرکت های بوئینگ و ایرباس جهت فروش هواپیما به ایران بعید به نظر می رسد که ایباس به قرارداد با ایران پایبند باقی بماند.

    له مایر افزود، پاریس به دنبال تقویت توانایی اروپا جهت ممانعت از تحریم ها و ارائه تامین مالی جهت سرمایه گذاری شرکت ها در ایران است. وی خواستار تشکیل نهادی برای نظارت بر اجرای مقررات تحریمی اتحادیه اروپا شد.

    برخی نگران اند که اروپا فضای مانور چندانی در زمینه مخالفت با تحریم ها نداشته باشد. پیتر بیر، کمیسیونر روابط فراآتلانتیکی آلمان در این باره گفت: «ارپایی ها در موضع ضعیف تری قرار دارند، زیرا متحد نیستند.» وی افزود، نقطه قوت ترامپ این است که وی برای اقدامات خود به اتحاد نیاز ندارد.

    پیتر آلتمایر، وزیر امور اقتصادی و انرژی آلمان گفت: «ما آماده گفت وگو با تمام شرکت های مربوطه در مورد این مسئله هستیم که برای به حداقل رساندن تبعات منفی اقدام آمریکا چه کاری می توانیم انجام دهیم.»

    برچسب ها