عصر خودرو

کدام شرکت ها در صف ورود به فرابورس هستند؟

عصر بازار- مدیر عامل فرابورس ایران، از تشکیل صف شرکت های «کوچک، متوسط، دانش بنیان و های تک» خانوادگی برای ورود به فرابورس و راه اندازی یک تابلوی ویژه برای آنها در آینده نزدیک خبر داد.

کدام شرکت ها در صف ورود به فرابورس هستند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، امیر هامونی با بیان اینکه این شرکت ها به لحاظ سهم، تقریبا 16 درصد «جی دی پی» - GDP - (تولید ناخالص داخلی ) را تشکیل می دهند و 45 درصد اشتغال کشور نیز در شرکت های «کوچک، متوسط، دانش بنیان و های تک» استف افزود: این آمار و ارقام، فرابورس را بر آن داشت که در خصوص این موضوع بی تفاوت نباشیم.

    وی، سهم کنونی شرکت های «کوچک، متوسط، دانش بنیان و های تک» را در بازار سرمایه بسیار ناچیز دانست و گفت: این در حالیست که تعداد آنها به چند 10 هزار شرکت می رسد.

    مدیرعامل فرابورس ایران ادامه داد: یکی از مهمترین کارهایی که شخصا پیگیر آن هستم و دیگر همکاران فرابورس هم آن را پیگیری می کنند، راه اندازی یک تابلوی ویژه برای شرکت های «کوچک، متوسط، دانش بنیان و های تک» است زیرا این اقدام، فرآیند پذیرش این شرکت ها را کاملا تسهیل و تقاضای بسیار بالای آنها را برای ورود به فرابورس آسان می کند.

    وی افزود: مطالعاتی را در کشورهای مختلف از جمله در بورس های اروپا، آمریکا و آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی انجام دادیم و مشخص شد که این مساله امروز برای همه بورس های مطرح جهان نیز مساله جدیدی است و در کنفرانس های بین المللی، بحث روز آنهاست، از این رو برای آن به شکل جدی در حال برنامه ریزی هستند.

    هامونی با بیان اینکه آنچه برای این شرکت ها اهمیت دارد حضور فعال و برند آنها در بازار سرمایه است، گفت: شرکت های «کوچک، متوسط، دانش بنیان و های تک» متقاضی ورود به فرابورس اند، اما اینکه وارد چه بازاری(اول یا دوم) بشوند، شاید برای آنها تفاوت چندانی نداشته باشد و تعیین کننده این مساله، هیات پذیرش و کمیته عرضه است.

    مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه اکنون علی رغم وجود نوسان در بازار با صف شرکت های متقاضی ورود به فرابورس مواجه هستیم، افزود: با راه اندازی بازار جدید، بطور قطع انرژی عظیمی از اقتصاد در بازار سرمایه کشور آزاد خواهد شد، ضمن آنکه ریسک چنین شرکت هایی نسبت به شرکت های موجود در بازار سرمایه بالاتر است بنابراین فقط سهامداران حرفه ای قادر به معامله در این بازار خواهند بود.

    وی، راه اندازی این بازار را نیازمند آموزش شرکت های کوچک و مدیران آنها دانست و گفت: بسیاری از این شرکت ها واقعا صورت های مالی شفافی ندارند به همین منظور با هماهنگی مرکز مالی ایران قرار است مدیران این شرکت ها، اعضای هیات مدیره، مدیر مالی و مسئول امور سهام، قبل از ورود به بازار دوره های آموزش بنیادی را دریافت کنند تا با آگاهی بیشتر وارد این بازار شوند.

    مدیر عامل فرابورس ایران تصریح کرد: ایران در فدراسیون بورس های اروپایی و آسیایی(فیاس) کارگروهی را تحت عنوان «اس ام ای پلات فورم» - SME platform - (چهارچوب شرکت های کوچک و متوسط) ایجاد کرده که البته پیشنهاد آن از سوی ترکیه ارائه شده بود و در آن کارگروه قرار شد، بازار سرمایه، ترکیه و قزاقستان بررسی هایی را انجام و یک پلت فرم بین المللی برای «اس ام ای مارکت» - SME market - (بازار شرکت های کوچک و متوسط) ایجاد شود.

    به گفته هامونی، متقاضیان سرمایه گذاری خارجی که وارد بازار می شوند، بیشتر مایلند با شرکت هایی که واقعا خصوصی هستند سرمایه گذاری و شراکت کنند به دلیل اینکه ساختار تصمیم گیری و تصمیم سازی آنها در بخش خصوصی بسیار چابک تر است و راحت تر می توانند با یکدیگر کنار بیایند.

    وی اطمینان داد، با توجه به اینکه پیشنهاد پلت فرم بین المللی آن را داریم، اگر این بازار راه بیافتد، طرح کسب و کار آن هم آماده خواهد شد، هرچند که بین المللی شدن آن زمان می برد.

    هامونی گفت: اکنون دستورالعمل پذیرش، معاملات، انضباطی و افشا در خصوص شرکت های «کوچک، متوسط، دانش بنیان و های تک» طراحی و به سازمان ارسال شده و قرار است طبق جلساتی که با مسئولان سازمان بورس برگزار می شود، این بازار راه اندازی شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها