عصر خودرو

گردهمایی مقامات ترک برای چاره‌اندیشی در خصوص وضعیت لیر و اقتصاد

عصر بازار- پس از نشست اردوغان با مقامات ارشد اقتصادی ترکیه، رئیس بانک مرکزی این کشور نیز دیداری با قانون گذاران و مقامات خزانه داری این کشور خواهد داشت.

گردهمایی مقامات ترک برای چاره‌اندیشی در خصوص وضعیت لیر و اقتصاد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا, یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود اطلاع داد مقامات ترک در خصوص وضعیت بازار ارز و نرخ بهره با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

    رئیس بانک مرکزی در کنار  علی فواد تاشکشن اوغلو- رئیس سازمان بورس و عثمان چلیک- خزانه دار این کشور به بررسی وضعیت اقتصادی خواهند پرداخت. انتشار این اخبار باعث تزریق روحی تازه به لیر شد و پول این کشور 1.8 درصد افزایش یافت. 

    در این اجلاس قرار است مباحث فنی و مباحث ارزی مورد بررسی قرار گیرد. هم چنین طبق بیانیه کاخ ریاست جمهوری ترکیه، در جلسه اردوغان با مقامات اقتصادی در خصوص مقابله با تورم و برداشتن فشار از لیر بحث شده است. این بیانیه همچنین افزوده است ترکیه کماکان متعهد به حفظ رشد اقتصادی خود است.

    پیش تر بلومبرگ به نقل از "دانسکه بانک" گزارش داده بود لیر ترکیه می تواند با اعمال دوباره تحریم ها بر ضد ایران توسط ترامپ، به سطوح پایین جدیدی برسد.

    ینس پدرسون- تحلیلگر دانسکه بانک- گفت به دنبال این اتفاق احتمالا فرانک سوئیس و ین تضعیف می شوند و نفت برنت به بالای 80 تا 85 دلار در هر بشکه خواهد رسید. نفت خام اکنون به بالاترین سطوح خود از سال 2014 رسیده است.

    هفته گذشته لیر ترکیه 5 درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داد و هر دلار به 4.29 لیر رسید که این میزان برای بازارهای نوظهور دیگر 1.8 درصد بود. این کاهش در ادامه کاهش 10 درصدی ارزش لیر در سال میلادی کنونی بوده است و همراه با تورمی شده است که در ماه آوریل به 10.9 درصد رسید که 3 برابر بیشتر از متوسط بازارهای نوظهور است.

    پدرسن گفت انتظار ندارد اعمال مجدد تحریم ها روی نرخ تبادل یورو- دلار که حساسیت اندکی به بهای نفت دارد اثر بگذارد. از سوی دیگر رویترز گزارش داده است نهاد زیبک چی- وزیر اقتصاد ترکیه- در واکنش به خروج آمریکا از برجام گفت ترکیه تا جای ممکن به تجارت با ایران ادامه خواهد داد و به هیچ کس دیگری پاسخگو نخواهد بود. وی که در مصاحبه با شبکه سی ان ان ترک سخن می گفت افزود: از الان به بعد ما با چارچوب ممکن، تجارت خود با ایران را پیش خواهیم برد و برای این کار به کسی حساب پس نخواهیم داد.

    برچسب ها