عصر خودرو

مدیران یک شرکت ایتالیایی:

اروپا در پی سیاست جدید همکاری با ایران است

عصر بازار- مدیران یک شرکت ایتالیایی تامین کننده تجهیزات برش برای صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی تاکید کردند طرف های اروپایی بویژه آنها که با آمریکا روابط تجاری دارند، برای همکاری با ایران سیاست های جدیدی را ترسیم می کنند.

اروپا در پی سیاست جدید همکاری با ایران است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا, توافق هسته ‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست و سوم تیرماه سال 1394 (چهاردهم ژوئیه 2015) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شد.

    با اجرای برجام از دی ماه 1394، مقام های ایرانی بارها به کارشکنی های طرف مقابل بویژه آمریکا برای اموری مانند ارتباط های مالی و تجاری اعتراض کرده اند.
    «دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از این توافق بین المللی را اعلام کرد.
    «پائولو جنتیلونی» نخست وزیر ایتالیا، همان شب در یک پیام توییتری تاکید کرد «برجام باید حفظ شود».
    مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پیش از این وزیر امورخارجه ایتالیا بود، نیز یادآوری کرد: توافق هسته‌ای با ایران نتیجه 12 سال دیپلماسی و متعلق به همه جهان است.
    «فدریکا موگرینی» گفت: اتحادیه اروپا همچنان به برجام پایبند و مصمم به حفظ آن است.

    ** اروپا علاقه مند به حفظ توافق با ایران است
    مدیر تجاری شرکت ایتالیایی «جی.بی.آ» که این هفته برای شرکت در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به تهران آمده بود، درباره خروج ترامپ از برجام گفت: اروپا به حفظ توافق با ایران علاقه مند است و مطمئنم این همکاری ها تداوم می یابد.
    «ماسیمو اورینی»* کمبود منابع مالی در ایران را مانعی در شتاب بخشی به پروژه ها در سال های گذشته عنوان کرد و ادامه داد پس از توافق هسته ای و با ورود اروپایی ها به بازار ایران تا حدودی سرمایه های لازم برای اجرای پروژه ها تامین شده است.
    اورینی حضور شرکت های ایتالیایی در بازار نفت و گاز ایران را رو به رشد دانست و افزود: امید است مسائل بانکی موجود در تبادلات تجاری و اقتصادی ایران با اروپا حل شود که در این ارتباط سیگنال های مثبتی دیده می شود.
    به گفته وی، شرکت جی.بی.ای با بیش از 20سال سابقه فعالیت در تامین تجهیزات مشعل های نفتی از پروژه های نفتی و گازی ایران حمایت و نیازمندی های موجود پروژه ها را تامین کرده است.
    این هفته بیست‌ و سومین نمایشگاه بین‎المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور 1053 شرکت ایرانی و 600 شرکت خارجی از 37 کشور دیگر برگزار شد.
    نمایندگان جمهوری آذربایجان، اتریش، اسپانیا، آلمان ، امارات، انگلیس، ایتالیا، بلژیک، ترکیه، جمهوری چک، چین، روسیه، ژاپن، سوئد، سوئیس، فرانسه، کرواسی، کره جنوبی، لهستان، هلند، هند، فنلاند، هنگ کنگ، بحرین، قزاقستان، موناکو، کانادا، لیختن اشتاین، عمان، دانمارک، تایوان، آمریکا، نروژ، استرالیا، برزیل، مالزی و سنگاپور در این نمایشگاه شرکت داشتند.

    **جایگاه خوب شرکت های ایتالیایی در بازار ایران
    ایتالیا همواره یکی از مشتریان خوب نفت ایران بوده است که در سال های گذشته، سومین شریک نفتی این کشور محسوب می شد.
    مدیر پروژه های شرکت جی.بی.ای نیز گفت: روابط سیاسی کشورها همواره بر روابط اقتصادی آنها تاثیرگذار بوده است اما نکته منفی در روابط ایران و اروپا وجود ندارد که مانع از ادامه همکاری ها شود.
    «ریکاردو بنلی»** ادامه داد: اروپا در همکاری با ایران موقعیت و جایگاهی جدا از آمریکا دارد و هیچ کشوری حق دخالت در امور دیگر کشورها را ندارد.
    وی افزود: ماندن در برجام منافع اروپا و ایران را تضمین می کند.
    بنلی گفت: به دنبال برداشته شدن تحریم ها در سه سال اخیر این شرکت جایگاه خوبی در پروژه های نفت و گاز ایران به دست آورده و سرمایه گذاری های خود را وارد این کشور کرده است.
    اکنون ایتالیا به عنوان یکی از هشت قدرت صنعتی دنیا، وابستگی زیادی به انرژی دارد که ایران می تواند سهمی قابل توجه در تامین آن داشته باشد.
    در زمستان سال 1395، ایران و شرکت «انی» به عنوان بزرگ ترین شرکت نفتی ایتالیا، قرارداد یک ساله‌ ای به منظور فروش روزانه 60 هزار تا 100 هزار بشکه نفت خام برای سال 2017 امضا کردند که بزرگ ترین قرارداد فروش نفت به ایتالیایی‌ها به شمار می رود.
    این قرارداد، پس از قرارداد ایران با شرکت «ساراس» ایتالیا برای فروش روزانه 35 هزار تا 60 هزار بشکه نفت خام، دومین قرارداد بلندمدت فروش نفت خام ایران با بزرگ ترین شرکت نفتی ایتالیا محسوب می شود.
    همچنین تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت «آنسالدو» ایتالیا و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، شرکت نفت و گاز پارس، شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با هدف جمع آوری گازهای ارسالی به مشعل (Flare) برای تولید برق و نوسازی تجهیزات نفت و گاز مهر ماه پارسال امضا شد.
    روزنامه ایتالیایی «لاستمپا» نوزدهم اردیبهشت ماه نوشت: ایتالیایی ها که نخستین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا محسوب می شوند در پی تصمیم آمریکا برای خروج از برجام، نگران از دست دادن قراردادها و مبادلات اقتصادی خود با تهرانند.
    در گزارش این روزنامه آمده است: بدترین ضربه به منافع ایتالیا وارد می شود. پس از امضا برجام ایتالیا نخستین شریک تجاری اتحادیه اروپا در تهران شد. در سال 2011 مبادلات تجاری 2کشور به هفت میلیارد دلار رسیده بود اما 2سال پس از تحریم های بین المللی، به یک میلیارد و 300 میلیون دلار کاهش یافت. اکنون پس از امضای برجام مبادلات سه برابر شده است؛ به طوری که در 9 ماه نخست سال گذشته میلادی به بیش از سه میلیارد دلار رسید.

    برچسب ها