عصر خودرو

صنعت مخابراتی؛ راهگشای بازارهای جهانی

عصر بازار- صنعت مخابرات ایران با افزون بر ۳۰۰ هزارمیلیارد ریال گردش مالی سالیانه، در همسنجی با صنایع دیگر از سرمایه گذاری اولیه کمتر، توانایی اشتغالزایی بیشتر و عبور راحت تر از سدها و فشارهای خارجی برای ورود به بازارهای بین المللی برخوردار است.

صنعت مخابراتی؛ راهگشای بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، صنعت مخابرات با وجود تحریم های اعمال شده، هیچگاه از تلاش برای روزآمدی و کسب دانش های نوین جهانی فرونگذاشت.

    این تلاش ها به آن انجامید که با وجود همه مشکلات، این صنعت بتواند محصول های فناورانه داخلی بسیاری را روانه بازار کرده و بر توانمندی این صنعت برای گذر از تنگناهای سخت مهر تایید دیگری بزند.

    ** توانمندی های صنعت مخابرات
    صنعت مخابرات با گردش مالی بیش از 30 هزارمیلیارد تومانی در سال، بازار یکصد هزار میلیارد تومانی منطقه را پیش رو دارد و می تواند با رونق اقتصادی کشور در سایه کمترین وابستگی و بیشترین اشتغال آفرینی، چرخ دیگر صنایع را نیز به حرکت درآورد.
    الف- بخش تلفن ثابت
    یک استاد علوم ارتباطات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، صنعت مخابرات را به سه بخش تلفن ثابت، تلفن سیار (همراه) و بخش دیتا تقسیم کرد و گفت: کشور ما در بخش تلفن ثابت جزو معدود کشورهای با سابقه در تولید تجهیزات، اجرای طرح های مختلف و نگهداری شبکه ها و زیرساخت هاست.
    «امیررضا داودی» ادامه داد: همچنین در 15 سال از معدود کشورهای با افزایش تقاضای تلفن ثابت بوده؛ زیرا این روند در بسیاری از کشورها حتی اروپا کاهش یافته است. بنابراین بخش تلفن ثابت قدرت ایستادگی در برابر هر فشار، سرعت بخشی به روند توسعه کشور و صادرات خدمات فنی و مهندسی را دارد که قدرت مانور آن را دوچندان می کند.
    ب- بخش تلفن سیار (همراه)
    داودی بخش تلفن سیار را به 2بخش تجهیزات پسیو (با دانش بومی) و اکتیو (نیازمند به روزرسانی جهانی) تقسیم کرد و گفت: وضعیت کشور در بخش تجهیزات پسیو بسیار عالی است و حتی در منطقه نظیر ندارد.
    به گفته وی، تنها نقطه آسیب پذیر صنعت مخابرات بخش اکتیو تجهیزات تلفن سیار است که به برنامه ریزی جدی برای فائق آمدن بر مشکلات این بخش و تلاش برای رسیدن به دانش روزجهانی نیاز دارد و باید کارشناسان و مسوولان دست به دست هم داده و اتکای این بخش به خارج را کم کنند.
    دبیر و عضو هیات مدیره‌ سندیکای صنعت مخابرات ایران نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امسال صنعت مخابرات 40 محصول فناورانه برآمده از تلاش متخصصان داخلی را تا پایان سال به فعالان این صنعت معرفی می کند تا تولید ملی در عمل به بار بنشیند.
    «فرامرز رستگار» که از مدیران صنعت مخابرات است، از تلاش برای معرفی هشت محصول از آن 40 محصول همزمان با روز جهانی مخابرات خبر داد که امسال به دلیل تقارن با آغاز ماه رمضان در روز بیست و ششم اردیبهشت برگزار می شود.
    به گفته رستگار، بهره برداری از این محصول های جدید و به روز رسانی محصول های موجود، صنعت مخابرات ایران را به گونه ای توانمند می سازد که براحتی در مقابل هر فشار خارجی ایستادگی کند.
    ج- بخش داده (دیتا)
    داودی که سابقه تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی (ره) را دارد، اعلام کرد وضعیت بخش سوم صنعت مخابرات یعنی داده (دیتا)، بهتر از بخش تلفن سیار است اما به پای بخش تلفن ثابت نمی رسد.
    وی افزود: بخش دیتای صنعت مخابرات هم از توان تولید داخلی و هم کارشناسان ماهر بهره مند است که می تواند صنعت مخابرات را با کمی توجه بیشتر به اوج برساند.

    ** تامین 50درصدی نیازهای داخلی در صنعت مخابرات
    شرکت کارخانه های مخابراتی ایران، نخستین و بزرگ ترین تولیدکننده مراکز تلفن ثابت و سیار کشور در سال 1345 با مشارکت وزارت پست و تلگراف و تلفن، بانک توسعه صنعتی و شرکت زیمنس آلمان در شیراز ساخته شد تا تجهیزات مورد نیاز شبکه مخابراتی کشور را تولید کند.
    صنایع مخابراتی راه دور ایران نیز شرکت مادرتخصصی در زمینه تولید زیرساخت های مخابراتی است که در سال 1350 شروع به فعالیت کرد و بیشتر مراکز مخابراتی با نصب رادیوهای تولیدی این شرکت، ارتباطات مخابراتی بین شهری را تسهیل کردند.
    البته این شرکت از سال 1382 به دلیل مشکلاتی مانند واردات بی رویه با مشکل مالی روبرو شد و با وجود تلاش مدیران و سهامداران برای تقسیم شرکت به 11 بخش فرعی، مشکلات آن باقی مانده است.
    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از سیزدهم شهریورماه پارسال پیگیری مشکلات این شرکت های مخابراتی و ارائه پیشنهاد برای برون رفت از وضع موجود را در دستور کار قرار داده است.
    در چنین شرایطی، دبیر سندیکای صنعت مخابرات وضعیت کنونی کسب و کارهای مرتبط را تا اندازه ای نامطلوب توصیف کرد و در عین حال گفت این صنعت با وجود مشکلات توانسته است نسبت به تامین 50درصدی نیازهای داخلی اقدام کند و مصمم است این سهم را به 80درصد افزایش دهد.

    ** شکوفایی صنعت مخابرات با افزایش فشارها
    «محمود خسروی» مدیرعامل پیشین شرکت ارتباطات زیرساخت ایران که در سال 1395 پس از 35 سال فعالیت مخابراتی بازنشسته شد، در آیین تودیع خود به تلاش های زمان جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: با وجود همه مشکلات و کمبودها این صنعت هیچگاه دست از تلاش برنداشت و به کمک کشور آمد تا آن شرایط را پشت سربگذارد.
    به گفته دبیر سندیکای صنعت مخابرات، اکنون نیز فعالان صنعت مخابرات با تلاش دوچندان اجازه نمی دهند هیچ فشاری ارتباطات کشور را با اختلال روبرو سازد؛ همچنانکه این صنعت در زمان تحریم ها نیز با قوت به کار خود ادامه داد.
    رستگار گفت: صنعت مخابرات با ناملایمات رشد می کند، همچنانکه در زمان تحریم ها این صنعت هیچ تاخیری نداشت و همواره برای بهتر شدن، تلاش می کرد.
    وی تاکید کرد هر چه صنعت مخابرات در بستر فشارهای بیشتر بین المللی قرار گیرد، شکوفاتر می شود.

    ** لزوم تدوین و پیگیری برنامه های حمایتی
    بر اساس نظامنامه پیوست فناوری که پارسال ابلاغ شد، دستگاه های اجرایی مسوول شامل صنایع انرژی، آب، الکترونیک، پتروشیمی، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، حمل و نقل جاده ای و خودرو، ریلی، دریایی و هوایی، سلامت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، فضایی، معدن و کشاورزی می شود.
    این دستگاه ها موظف شدند حداکثر ظرف 6 ماه پس از تصویب نظامنامه به تدوین برنامه توسعه توانمندی های فناورانه و مهندسی خود (شامل ماده 43 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور) و ارایه آن به دبیرخانه شورای اقتصاد اقدام کنند.
    این برنامه مشتمل بر اهداف توسعه فناوری، احصای توانمندی های فناورانه، شفاف سازی و تجمیع تقاضا، برنامه انتقال دانش فنی و فناوری، برنامه یادگیری فناورانه و ایجاد بانک اطلاعاتی ظرفیت های داخلی به همراه مدل سرمایه گذاری حسب موضوع و شیوه همکاری خارجی است.
    در همین پیوند، دبیر سندیکای صنعت مخابرات اجرای پیوست فناوری در زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای رشد صنعت مخابرات ارزشمند دانست و اعلام کرد: مقرر شده است سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی علاوه بر معرفی شرکت هایی که در بکارگیری تولید داخلی اهتمام دارند، شرکت های کم کار در این زمینه را جریمه کند که راهکار خوبی برای افزایش توانمندی صنعت مخابرات است.
    رستگار، همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه وضع تعرفه های بیشتر برای کالاهای وارداتی صنعت مخابرات را سبب رشد توان داخلی ها دانست.
    ارائه پیوست فناوری سبب شد صنعت مخابرات ایران بتواند با تکیه بر متخصصان داخلی به توانایی دست یابد که ارائه 40 محصول فناورانه جدید نشاندهنده اتخاذ تصمیمی درست برای حمایت از تولیدات داخلی است.

    برچسب ها