عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که «کشف پریمیوم» ابزاری جذاب برای فولادی ها و سنگ آهنی ها، ورود زعفران به قراردادهای آتی بورس کالا، آغاز معاملات بزرگ زعفران در رینگ صادراتی بورس کالا، تابلوی بورس کالا مرجع تعیین قیمت زعفران، پسته و خرما می شود و همچنین آغاز دوره های آموزشی آنلاین معاملات آتی زعفران در بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالا خبر,«کشف پریمیوم» ابزاری جذاب برای فولادی ها و سنگ آهنی ها

    در هفته گذشته مدیرعامل بورس کالای ایران گفت:کشف پریمیوم یک ابزار کاربردی و منعطف به خصوص برای صنایعی مانند سنگ آهن و فولاد که مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بلندمدت دارد، است.

    حامد سلطانی نژاد در پنجمین همایش بین المللی سنگ آهن ایران از امکان بهره گیری از قراردادهای بلندمدت برای صنعت سنگ آهن سخن گفت و اظهار کرد: قراردادهای آتی خاص و کشف پریمیوم ابزارهای پوشش ریسک برای رفع نگرانی عرضه کنندگان و خریداران در خصوص امکان فروش محصول خود یا امکان تامین کالای مورد نیاز خود برای چند مقطع زمانی مشخص در آینده هستند که بر مبنای آنها می توان قراردادهای بلندمدت منعقد کرد.

    وی گفت: مکانیسم معاملات بورس کالا از جمله قرارداد کشف پریمیوم، آغازی برای حل دغدغه صنایع بالادست و پایین دست زنجیره فولاد است تا از این طریق بتوان به رونق تجارت و توسعه بازار سنگ آهن کمک کرد.

    عرضه گندم در بورس کالا هزینه‌ها را کاهش می‌دهد

    مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: عرضه گندم در بورس کالا می‌تواند هزینه‌ها را به شدت کاهش دهد، چرا که عرضه این محصول، فرآیند تخصیص را تسریع می‌کند.

    حامد سلطانی‌نژاد تصریح کرد: زمانی که یک محصول در یک بازار متمرکز و منسجم مورد معامله قرار می‌گیرد، نظارت بر کشف و تخصیص آن قابل تصمیم‌گیری و اجرا خواهد بود.

    به گفته وی، دولت توجه ویژه‌ای به عرضه این محصول در بورس کالا دارد، چرا که مصوبه دولت هم ناظر براین است که گندم مورد نیاز صنف و صنعت می‌تواند مجوز خود را از طریق بورس مورد عرضه و معامله قرار دهد.

    آغاز معاملات بزرگ زعفران در رینگ صادراتی بورس کالا

    معاون وزیر جهاد کشاورزی افزایش قیمت پایه زعفران و واقعی شدن آن به نفع کشاورزان در داخل به کمک عرضه در بورس کالا را از دستاوردهای ورود این محصول به این بازار اعلام کرد.

    علی اوسط هاشمی افزایش قیمت پایه زعفران در داخل به نفع کشاورزان، تثبیت و جلوگیری از کاهش نرخ محصول در بازار را از دستاوردهای ورود به بازار بورس کالا اعلام کرد.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی از آغاز معاملات بزرگ در بورس کالا خبر داد و افزود: محقق شدن قیمت پایه اولیه و ورود به بورس، اشتیاق افراد صادرکننده برای معامله با تعاون روستایی را به همراه داشت که براساس شرایط اعلام شده صادرات زعفران در بورس، معاملات بزرگ برای قرار گرفتن در رینگ صادراتی آغاز شده است.

    از معاملات آتی زعفران حمایت می کنیم

    مدیر کل بازرگانی محصولات کشاورزی سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران گفت: مادامی که عرضه زعفران در بورس کالا انجام می شود، این اطمینان خاطر وجود دارد که در حق تولیدکننده و مصرف کننده واقعی اجحاف نمی شود. یعنی هدف تمام سیاست های تنظیم بازاری مدنظر در بستر این بازار به نتیجه می رسد.

    مرتضی معتمد اظهار کرد: مکانیسم بورس کالا به کمک راه اندازی معاملات قراردادهای آتی طلای سرخ، قابلیت پیش بینی قیمت ها در ماه های پیش رو را نیز به فعالان این حوزه ارایه می کند. افزون بر اینکه، راه اندازی قراردادهای آتی زعفران سرمایه های راکد زیادی را به سمت بورس روانه کرده و وارد میدان می کند و این یکی دیگر از ویژگی های مهم این نوع معاملات است.

    به گفته وی، راه اندازی معاملات آتی زعفران در بورس می تواند آرامش توأم با تعیین قیمت مطابق با ارزش ذاتی زعفران را به ارمغان خواهد آورد. ضمن اینکه، به کمک مکانیسم حاکم بر این معاملات تجار نیز به سود شفاف و منطقی خود دست می یابند و در مجموع استفاده از این ساختار هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف کننده است.

    زعفران وارد قراردادهای آتی بورس کالا می‌شود

    معاون دفتر تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی گفت: راه اندازی قراردادهای آتی زعفران در بورس کالای ایران، اتفاقی مثبت در بخش کشاورزی است و مزایای فراوانی برای زعفرانکاران و ارزآوری کشور به همراه دارد.

    مجید حسنی مقدم اظهار داشت: قرارداد آتی زعفران، ابزار بسیاری مناسبی از لحاظ شفافیت، کشف قیمت و تامین منابع مالی بخش کشاورزی است ضمن اینکه باعث حرکت کردن به سمت استاندارد سازی محصول، تنظیم بازار و پیش بینی پذیر کردن آن می شود.

    وی افزود: یکی از مزایای راه اندازی قرارداد آتی زعفران، پیش بینی پذیر کردن بازار است به طوریکه فعالان این عرصه وارد بازار آتی شده و با تجزیه و تحلیل، زعفران را برای ماه های آینده معامله می کنند که این امر علاوه بر پوشش نوسانات قیمتی در آینده، چشم انداز مناسبی از آینده بازار برای زعفرانکاران و فعالان بازار ارائه می دهد.

    ریسک نوسانات قیمت زعفران با معاملات آتی بورس کالا بیمه می شود

    استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ورود زعفران در بورس کالای ایران در کنار کشف قیمت واقعی این محصول باعث وصل شدن آن به بازارهای جهانی شده و ارزش افزوده بالایی را نصیب کشور می کند.

    خلیل حیدری افزود: عرضه زعفران در بورس کالا اقدام مثبتی است و با استقبال مواجه می شود زیرا باعث منتفع شدن تولید کننده و مصرف کننده شده و کشف قیمت واقعی این محصول را به همراه دارد در نتیجه زمانیکه قیمت ها به صورت واقعی مشخص شود، معاملات شفاف تر شده و حداکثر منافع را برای هر دو طرف خواهد داشت.

    وی گفت: راه اندازی قرارداد آتی زعفران ابزار مناسبی است که امکان برنامه ریزی برای آینده را فراهم می کند علاوه بر این افرادی که می خواهند ریسک خود را پوشش دهند می تواند وارد این بازار شده و با قیمت قطعی برای آینده خرید کرده و در نتیجه ریسک خود را به حداقل برسانند.

    تابلوی بورس کالا مرجع تعیین قیمت زعفران، پسته و خرما می شود

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: زعفران، پسته و خرمای ایران قابلیت تبدیل شدن به مرجع قیمتی و برند اصلی در سطح جهان را دارند که در این زمینه نیاز به یک بازار کشف روزانه قیمت و تضمین کیفیت احساس می شود که بورس کالا بهترین مکان برای این تحقق این موارد است.

    احمد انارکی محمدی افزود: بورس کالا یک ابزار کارآمد است که به بازارهای ما در راستای به‌روز شدن همگام با استانداردهای روز کمک می کند. همچنین تقویت هر چه بیشتر بورس کالا به سود خود دولت نیز در صرف جویی هزینه ها و تنظیم بازارها است که از این رو دولت نیز نگاه ویژه ای به این بازار دارد.

    به گفته وی، شفاف سازی خرید و فروش ها، میزان عرضه و تقاضا و پیش بینی امکان ایجاد التهاب در بازارها، انعقاد قراردادهای بلندمدت و وجود ابزارهای مالی از ویژگی های بورس کالاست که صنایع مختلف می توانند از آنها بهره مند شوند.

    زعفران در اتاق انتظار ورود به بازار آتی

    مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران گفت: با توجه به نیاز فعالان بازار زعفران برای پوشش ریسک و همین طور ابزاری برای تبدیل ایران به مرجع قیمت جهانی، راه‌اندازی قراردادهای آتی زعفران در دستور کار قرار گرفت.

    علیرضا ناصرپور، زمان راه‌اندازی قراردادهای آتی زعفران را اواخر اردیبهشت‌ ماه اعلام کرد و گفت: امیدواریم با راه‌اندازی قرارداد آتی در این کالا با توجه به کارکرد مثبت ابزارهای مشتقه، ایران تبدیل به مرجع کشف قیمت زعفران دنیا شود.

    وی افزود: راه‌اندازی این قراردادها، کمک شایانی به کشاورزان برای فروش محصولات خود به قیمت عادلانه در بازار می کند و ضمن آنکه با پوشش ریسک معاملات، کشاورز با آینده‌نگری به کشت محصول می پردازد.

    تحقق اهداف صنعت سنگ آهن در افق 1404 به کمک بورس کالا

    رییس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران می گوید، بورس کالا می تواند در شفاف شدن خرید و فروش های این حوزه نقش مهمی ایفا کند.

    مهرداد اکبریان افزود: متاسفانه در بازار داخلی در زمینه قیمت گذاری، نحوه پرداخت ها، زمان بندی و میزان عرضه و تقاضا با مشکل مواجه هستیم. کاری که در این رابطه انجام می شود نظم انفرادی است یعنی خریدار و فروشنده به صورت انفرادی با هم به توافق می رسند اما در افق 1404 نمی توان با نظم انفرادی این کار را انجام داد، درنتیجه کارکرد بورس کالا در این  مورد مشخص می شود.

    به گفته رییس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، بورس کالا مانند یک دیوار شیشه ای است به طوریکه این بازار با توجه به شرایط واقعی موجود در بازار، میزان مصرف سنگ آهن کشور را مشخص می‌کند و در نتیجه بورس کالا ابزار بسیار جذابی برای معامله سنگ آهن و فرآورده های آن خواهد بود.

    اجرای قیمت تضمینی در بورس کالا عصای دست گندمکاران است

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: طی چند سال اخیر عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، رضایت کشاورزان را به همراه داشته است. همچنین برآیند حاصل از تجربه اجرای سیاست قیمت تضمینی ذرت و جو کل کشور در بورس نتایج خوبی رقم زده و از موفقیت بالای این طرح حکایت داشته است.

    سید راضی نوری افزود: مزیت اصلی استفاده از بستر معاملاتی بورس کالا برای عرضه محصولات کشاورزی، شفافیت در معاملات و افزایش کیفیت تولید است. از سوی دیگر، همواره در بازار محصولات کشاورزی واسطه ها سود کلانی به دست می آورند که با افزایش عرضه محصولات در بورس کالا، تولیدکننده و مصرف کننده به صورت مستقیم و در بازاری شفاف با یکدیگر معامله می کنند که این امر گام مثبتی برای حذف واسطه ها به شمار می رود.

    وی گفت: با کمک اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا می توان رقابت بین تولیدکنندگان را برای ارتقای کیفیت محصولات جهت فروش با قیمت های بالاتر افزایش داد.

    فعالان بزرگ بازار زعفران در معاملات آتی بورس پیش قدم می شوند

    یک تولیدکننده عمده زعفران گفت: با راه‌اندازی قرارداد آتی زعفران در بورس کالا، کشاورز نسبت به قیمت محصول خود اطمینان پیدا می‌کند.

    منوچهر مالکی در خصوص استفاده از این نوع معاملات برای پیش بینی قیمت در آینده گفت: بورس کالا نهادی است که کشف قیمت و شفافیت را برای کشاورزان به همراه دارد و بر مبنای ابزارهایی همچون معاملات آتی، کشاورز می تواند برای تولید آینده خود برنامه ریزی کرده و نسبت به قیمت های احتمالی برآورد داشته باشد.

    مالکی از حذف دلالان و واسطه های غیر ضرور از طریق عرضه زعفران در بورس سخن گفت و اظهار کرد: با کمک اجرای طرح خرید توافقی زعفران، ضمن جلوگیری از تقلب، کشاورز بیش از پیش منتفع می شود.

    آموزش قراردادهای آتی زعفران در خراسان رضوی آغاز شد

    در هفته گذشته و در روز 17 اردیبهشت ماه دوره آموزشی "قراردادهای آتی زعفران" برای کشاورزان خراسان رضوی در سطح چهار شهرستان این استان برپا شد.

    سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: با توجه به برنامه امسال برای راه اندازی' قرادادهای آتی زعفران' با هدف حمایت زعفرانکاران، این دوره های آموزشی در استانهای تولیدکننده این محصول برگزار می شود و برگزاری این دوره ها پیش نیاز اجرای موثر و مفید قراردادهای آتی زعفران است.

    آغاز دوره های آموزشی آنلاین بورس کالا با "معاملات آتی زعفران"

    همچنین دوره های آموزشی آنلاین بورس کالای ایران از روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه ساعت 15 به صورت رایگان با آموزش معاملات آتی زعفران آغاز شد.

    مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران گفت: بورس کالای ایران در راستای آموزش سریع، آسان و پوشش وسیع برای علاقمندان در سراسر کشور اقدام به آغاز برگزاری دوره های آموزشی آنلاین کرده است که این دوره ها به صورت رایگان با آموزش کلیات قراردادهای آتی، نحوه معاملات قرارداد آتی زعفران، مزایای این معاملات و نحوه معاملات سامانه مجازی بازار مشتقه (ویدکس) شروع می شود.

    برچسب ها