عصر خودرو

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

عصر بازار- در خبر پیش‌رو، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت می پردازیم.

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا, استراتژی بازار سرمایه در صورت خروج احتمالی آمریکا از برجام

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به توان بالای سودآوری بازار سرمایه، درباره پیامدهای خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته ای برجام نگرانی خاصی نداریم. دبیر شورای عالی بورس گفت: اگر در پی تصمیم آمریکا برای خروج از برجام تاثیر محدودی نیز اتفاق بیفتد، با تحلیل منطقی به مصاف آن می رویم و فراموش نمی کنیم نظیر چنین مسائلی در گذشته نیز اتفاق افتاده و کشور توانسته است روابط بین المللی خود را حفظ کند. دکتر شاپور محمدی امیدواری کرد در هر شرایط مرتبط با برجام، بازار سرمایه مسیر بلندمدت خود را دنبال کند و شاهد تنوع بخشی در فعالیت های بورس باشیم.

    رشد شرکت‌ها ادامه دارد/ بازی بی تاثیر ترامپ در بازار سرمایه ایران

    رئیس سازمان بورس از بهبود وضعیت سود آوری و فروش شرکت‌ها با توجه به نرخ ارز برآوردی در بودجه آن‌ها خبر داد و گفت:اصلاح دستورالعمل معاملات اعتباری به نحوی انجام خواهد شد که تاثیری بر روی بازار سهام فعلی نداشته باشد. دکتر شاپور محمدی با بیان اینکه جای هیچ نگرانی برای حمایت از سهامداران در بازار سهام نیست ،عنوان کرد:سهامداران حرفه‌ای بازار سهام با اشراف به آثار روانی اخبار پیرامونی برجام بر عدم اثرات بلند مدت چنین اقدام‌هایی واقف بوده و هم اکنون با توجه به استراتژی بلند مدت خود و سودآوری شرکت‌ها تمایلی به فروش سهام ندارند.

    افزایش سقف پروازی معاملات بورس

    نخستین مرکز مشاوره سرمایه گذاری در بورس، با حضور رئیس و معاونان سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از فعالان بازار سرمایه در کارگزاری مفید رونمایی شد. در این مراسم دکتر شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، فرهنگ سازی و آموزش روش های صحیح سرمایه گذاری را از کارکردهای اصلی اولین مرکز مشاوره سرمایه گذاری در بورس دانست و گفت: دفاع از حقوق سرمایه گذاران و کارگزاران وظیفه ماست و لازمه این کار نیز شفاف بودن کارگزاری ها در مواردی چون ثبت دفاتر، گردش حساب و دیگر امور است. حسین عبده تبریزی، عضو شورای عالی بورس همچنین با اشاره به اینکه سرمایه گذاری مستقیم توسط عامه مردم خطرناک است، گفت: هم اکنون در دیگر کشورهای دنیا نیز سرمایه گذاری مستقیم توصیه نمی شود و بخش اعظم سرمایه گذاری از طریق افراد متخصص و مشاورین و کارگزاری ها انجام می شود.

    اعتمادسازی همچنان مهمترین نیاز بازار سرمایه است

    عضو شورای عالی بورس، اعتمادسازی و تقویت آن را مهمترین نیاز فعلی بازارهای کشور از جمله بازار سرمایه دانست. حسین عبده تبریزی در گفت و گو با "سنا" با اشاره به برخی احتمالات در خصوص خروج آمریکا از برجام گفت: حرکت های ایذایی امریکا تاثیر خود را بر بازارها گذاشته است، در این شرایط بازار سرمایه فرصت دارد در شرایط عدم اطمینان، خود را به عنوان محلی مطمئن، مستقر کرده و ضمن شناساندن پتانسیل های بازار، از حرکت هایی که اعتماد را نسبت به بازار سلب می کند، پرهیز کند.

    تامین مالی نخستین اولویت بازار سرمایه است

    معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار، اولین مساله بازار سرمایه را تامین مالی و تامین سرمایه دانست و گفت: توسعه نقش آحاد مردم و جمع آوری سرمایه های خرد آنها و فراهم کردن شرایطی که در اقتصاد مشارکت داشته باشند، بسیار مهم است که سازمان بورس در این زمینه موفق عمل کرده است. سید مصطفی رضوی با بیان اینکه هیچ کشوری در شرایط فعلی نه ظرفیت آن را دارد و نه اقتصادی است که خودش به همه نیازهای خودش بپردازد، گفت: امروزه تقریبا هیچ کشوری در دنیا حتی کشورهایی که از نظر اقتصادی، کاملا پیشرفته تلقی می شوند، توجه خود را به توسعه بدون تبعیض همه محصولات و کالاهای مورد نیاز خود معطوف نمی کنند.

    شعار حمایت از تولید در بازار سرمایه رنگ واقعیت می گیرد
    مدیرعامل بورس انرژی، استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه را بهترین راهکار برای چالش‌های اقتصاد ملی ارزیابی کرد و گفت: پتانسیل بازار سرمایه ابزاری توانمند برای جهت‌دهی سرمایه‌ها به سوی گزینه‌های بهتر است. سید علی حسینی در بازدید از بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تاکید کرد: به عنوان مثال، در حوزه بازار ارز، می‌توان با بهره‌گیری از سازوکارهای بورسی به متعادل شدن بازار یاری رساند. در کنار آن، یکی از مهمترین کارهایی که بازار سرمایه می‌تواند در اقتصاد امروز ایران انجام دهد، سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولیدکنندگان داخلی است. یعنی با بهره‌گیری از چنین ابزار مفیدی می‌توان به شعار«حمایت از تولید داخلی» امسال، رنگی واقعی بخشید.

    مشاهده کل خبر

    بورس ایران توئیت های رئیس جمهور امریکا را تحویل نمی گیرد

    عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران عملکرد صنایع بزرگ بازار سرمایه را در سال گذشته نسبت به سال های قبل بسیار مناسب دانست و گفت: وضعیت سودآوری و بهبود شاخص های عملکردی به خصوص در حوزه معادن و فلزات اساسی در سال گذشته بسیار قابل قبول بود. محمدعلی احمدزاده اصل اظهار داشت: به طور قطع اگر آمریکا هم از برجام خارج شود بازار سرمایه دچار التهاب شدیدی نمی شود ؛ چرا که بخشی از اثرات این خبر را پیشخور کرده است و دیگر توئیت ها و تهدیدهای رئیس جمهور امریکا را جدی نمی گیرد. به همین دلیل نهایتا دو الی سه روز شاهد نوسان منفی در بازار خواهیم بود و پس از آن متغیرهای بازار سرمایه در مسیر تعادلی قرار می گیرند.

    کارنامه موفق بورس در تامین مالی شرکت ها

    به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، هم اکنون می توان از ظرفیت‌های مختلف بازار سرمایه مانند استفاده از قراردادهای سلف و اوراق مشتقه، منابع را برای توسعه بخش هایی همچون صنعت نفت جذب کرد. محمدرضا پورابراهیمی بیان اینکه در این مسیر، برد با بازاری است که بهتر بتواند از روش ها و ابزارهای نوین بهره برداری کند، اظهار داشت: بازار سرمایه در سال های اخیر گام های بلندی در زمینه توسعه ابزارها و تامین مالی شرکت ها برداشته است و شرکت ها امروز می توانند با اطمینان برای تامین مالی، توسعه فعالیت ها و پیشبرد اهداف تخصصی خود به بازار سرمایه مراجعه کنند.

    مدیریت ریسک کارگزاران با اصلاح دستورالعمل قراردادهای اعتباری

    میرصانعی با بیان اینکه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در حال بررسی و اصلاح دستورالعمل قراردادهای اعتباری کارگزاران است، گفت: اصلاح دستورالعمل قراردادهای اعتباری کارگزاران باعث می شود تا ریسک اعتباری این صنعت به خوبی کنترل شود و اختیارات کارگزاران را برای وصول مطالبات افزایش دهد. دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار درباره زمان اجرای این دستورالعمل گفت: با بررسی بیشتر و تصویب در سازمان بورس، اجرایی خواهد شد. ضمن اینکه کمیته فقهی نیز درباره این اصلاحات نظراتی را مطرح کرده است که باید انجام شود و پس از اعمال تغییرات لازم می توان به اجرای آن در ماه های ابتدایی سال جاری امیدوار بود.

    بازار بدهی، مسیر تامین مالی بخش مولد اقتصادی

    نخستین مدیر عامل شرکت فرابورس ایران عملکرد بازار بدهی را با عمر کمتر از یک دهه را قابل تقدیر دانست و اظهار داشت: در 7 الی 8 سال اخیر نزدیک به 14 درصد نقدینگی کل کشور جذب بازار بدهی شده است. مصطفی امیدقائمی اکید کرد: جایگاه بازار سرمایه کشور در تامین مالی اقتصاد با وجود این محدودیت ها در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته  و در دوره زمانی کوتاه کمتر از یک دهه بازار سرمایه از طریق بازار بدهی توانسته است 14 درصد ز نقدینگی مردم را جذب کند که نشان دهنده عملکرد خوب این بازار با وجود عمر کم و جوان بودن آن است.

    رشد 57 درصدی تأمین مالی بازار اولیه و ثانویه

    مدیر گروه بازارها و ابزارهای مالی مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه موفقیت بازار در تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی همچنین در انتشار انواع اوراق بدهی نهفته است، گفت: ابتدا قبل از اینکه برشی از آمار انتشار انواع اوراق بدهی ارائه دهیم، باید خاطر نشان کرد که تأمین مالی، براساس نیاز بنگاه اقتصادی و همچنین امکانات موجود آن صورت می‌پذیرد. لذا صرفاً گره زدن موفقیت یا عدم موفقیت بازار در عرصۀ تأمین مالی بنگاه اقتصادی به اوراق مشارکت اشتباه است. میثم حامدی در بخش دیگر گفتگوی خود با "سنا" افزود: در مجموع سال 1396، تأمین مالی بازار اولیه و ثانویه در بازار سرمایه به مبلغی حدود 829 هزار میلیارد رسید که نسبت به زمان مشابه در سال 1395، رشدی 57 درصدی را از خود نشان داده است و آمارهای موجود در مجموع عملکرد موفق بازار سرمایه در عرصۀ تأمین مالی را نشان می‌دهد.

    بازگشایی مثبت بازار، پیام محکم به شوآف ترامپ

    مدیرعامل تامین سرمایه تمدن بازگشایی مثبت بازار سرمایه در روز جاری را تاکیدی بر بی اهمیتی سخنان شب گذشته ترامپ دانست و گفت: بازگشایی مثبت روز جاری بازار سرمایه بخش مهمی از نگرانی ها را با یک سیگنال مثبت در روز چهارشنبه کاهش داد. به گفته محمودرضا خواجه نصیری، فاکتورهای تاثیر گذار بر بازار سرمایه در میان مدت و بلندمدت مثبت است و اتفاق های اخیر منجر به کاهش بیشتر ارزش پول ملی در آینده نمیشود. ترس از بد عهدی آمریکا در چند ماه گذشته باعث اتفاق های منفی در بازارها شده که این واکنش ها به قدری زیاد بوده که حتی پیش خور هم شده است و از این به بعد بازارها به ثبات و تعادل باز می گردند.

    بی تفاوتی بورس به حضور یا عدم حضور امریکا در برجام

    مدیرعامل کارگزاری بانک سامان با اشاره به اینکه صنایع بورسی در شرایط خوبی قرار دارند، گفت: بررسی گزارش ها و عملکردهای شرکت های بورسی نشان می دهد صنایع بازار سرمایه سودآوری خوبی در سال گذشته داشتند و افزایش سود قابل توجهی را نیز برای سال جاری پیش بینی کرده اند. به گفته حمیدرضا مهرآور، در صورتی که گمانه زنی ها برای خروج آمریکا از برجام تحقق یابد احتمالا دلار باز هم نوسان داشته باشد، که این افزایش نرخ برای بازار سرمایه اتفاق بدی نیست؛ چراکه بخش قابل توجهی از شرکت های حاضر در بازار سرمایه صنایع صادرات محور هستند که از افزایش نرخ ارز منتفع می شوند.

    بازار سرمایه با هر شرایطی منطبق می شود

    به گفته مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه، تغییرات قیمت ارز و تک نرخی شدن آن مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل بر بازار سرمایه هستند و به این شرط که دولت هم در خصوص تعیین نرخ ارز سیاست گذاری منطقی داشته باشد، اتفاق خوبی برای بازار سرمایه به وقوع می پیوندد. مهدی طحانی، تغییرات نرخ ارز، مسایل کلان اقتصادی، قیمت جهانی کامودیتی ها و رویداد های بین المللی سیاسی را از مهمترین عوامل موثر بر بازار سرمایه در فصل بهار خواند و گفت: طی دو یا سه ماه اخیر، عملکرد بازار سرمایه ناشی از این عوامل خواهد بود.

    واکنش های بازار سرمایه به ریسک های سیاسی کوتاه مدت است

    مدیرعامل کارگزاری بانک دی، اثرگذارترین عامل برای بازدهی قابل قبول بازار سرمایه در سال گذشته را رشد قیمت کامودیتی ها، نوسان قیمت نفت و نرخ ارزها در بازار داخل دانست. فردین آقابزرگی با تاکید بر اینکه پیش بینی های بودجه سال 96 شرکت‌ها محتاطانه بود، گفت: شرکت ها در پیش بینی عملکرد سال گذشته جانب احتیاط را رعایت کردند و پیش بینی های محافظه‌کارانه‌ای داشتند؛ به همین دلیل در پایان سال اکثر شرکت ها به خصوص در گروه های فلزات اساسی، پالایشی و پتروشیمی ها با تعدیل های خوبی مواجه شدند که مهمترین دلیل آن گزارش‌های محتاطانه بود.

    بازار سرمایه؛ با برجام، بی برجام

    مدیر صندوق های سرمایه گذاری کارگزاری بانک آینده با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص خروج احتمالی امریکا از برجام گفت: برجام نتیجه همکاری 5+1برای نزدیک به سه سال مذاکره فشرده آشکار و پنهان بود؛ بنابراین به بن بست کشاندن این توافق نامه آن هم به صورت یک طرفه و بدون همراهی دیگر کشورها ضربه اعتباری برای آمریکا خواهد داشت. همایون دارابی در پاسخ به این سوال که بازار سرمایه کشور، ریسک سیاسی برجام را تا چه حد در معادلات خود لحاظ کرده است، گفت: این ویژگی بورس اوراق بهادار را در سال‌های قبل نیز شاهد بودیم که قبل از وقوع یک مساله نظیر تحریم ها به قدری واکنش معامله گران شدید بوده که بعد از رخداد آن مساله بازار عملا متوجه شده که بیش از اندازه واکنش نشان داده و بازار حتی بعد از اتفاق مثبت شده است.

    اول مردادماه، زمان ثبت نام آزمون های حرفه ای بازار سرمایه

    رییس مرکز آموزش سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ثبت‌نام از متقاضیان شرکت در آزمون‌های حرفه‌ای بازار سرمایه برای شش ماهۀ دوم سال 1397 از ساعت 24 روز سی و یکم تیرماه سال جاری از طریق سایت اینترنتی icmc.seo.ir آغاز و تا زمان تکمیل هر دوره از آزمون‌ها فعال خواهد بود. شاهین احمدی با بیان این مطلب که تعداد پذیرش در هر دورۀ آزمون محدود است، به داوطلبین توصیه کرد در همان ساعات ابتدایی ثبت نام خود را تکمیل نمایند (بدیهی است رزرو آزمون به منزلۀ ثبت نام نیست و در صورتی که داوطلب هزینۀ آزمون را پرداخت کند و عبارت "در انتظار آزمون" در پروفایل فرد نمایش داده شود، ثبت نام قطعی خواهد بود).

    برچسب ها