عصر خودرو

از سقوط قیمت نفت خام آمریکا تا واکنش تند زنگنه به درخواست اوپک

بازار نفت در آستانه اجلاس اوپک چه وضعی دارد؟

عصر بازار- صد و شصت و هشتمین نشست عادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، فردا در شهر وین آغاز خواهد شد که حاضران در این اجلاس در مورد سیاست‌های آینده تولید نفت به بحث و گفت‌وگو خواهند پرداخت.

بازار نفت در آستانه اجلاس اوپک چه وضعی دارد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در آستانه برگزاری نشست روز جمعه اوپک، قیمت نفت خام آمریکا به زیر 40 دلار در هر بشکه سقوط کرده است.

    به‌گزارش روزنامه اینکوایرر، قیمت نفت پایه وست‌تگزاس اینترمیدیت تحویل ژانویه با یک دلار و 91 سنت کاهش، به حدود 39 دلار و 94 سنت در هر بشکه رسید که این نخستین بار است که از اواخر ماه آگوست به این طرف، قیمت نفت خام به کمتر از 40 دلار در هر بشکه افت می‌کند.

    در لندن نیز، قیمت نفت برنت دریای شمال تحویل ماه ژانویه با یک دلار و 95 سنت کاهش، به بشکه‌ای 42 دلار و 49 سنت رسید.

    «علی النعیمی»، وزیر نفت عربستان سعودی روز سه‌شنبه در وین گفت: در اجلاس جمعه هم مذاکره می‌کنیم و هم تصمیم‌گیری خواهیم کرد. این درحالیست که اوپک در اجلاس پیشین خود یعنی در ماه ژوئن، به‌رغم افت جدی قیمتها، در مقابل کاهش تولید مقاومت کرده بود. این تصمیم اوپک به کشورهای فقیرتری چون ونزوئلا خسارات جدی وارد کرد و درآمد این کشور را به شدت کاهش داد.

    واکنش تند زنگنه به درخواست اوپک
    به‌گزارش بی‌بی‌سی، «بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت ایران از ارسال نامه ای به اعضای اوپک برای متعهد ماندن به سقف تولید 30 میلیون بشکه‌ای نفت در روز خبر داده و گفته ایران هم برای افزایش تولید نفت خود به مجوز هیچ کشوری نیاز ندارد.

    زنگنه تاکید کرده که این نامه را برای تصویب اعضای اوپک ننوشته بلکه هدف از آن اطلاع و پایبندی اعضای اوپک به سقف تولید و همچنین منظور کردن نفت ایران در برنامه های تولید این سازمان است.

    به دنبال تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، صادرات نفت ایران به شدت کاهش یافته و جایگاه سنتی این کشور در رده بندی صادر کنندگان نفت از دست رفته است.

    به گزارش اقتصادنیوز، زنگنه در ادامه گفته خروج نفت ایران از بازار رفتار ستمگرانه و غیرقانونی است و بازگشت ما به بازار به مجوز هیچکس نیاز ندارد.تداوم کاهش قیمت نفت، رفع تحریم های نفتی و بازگشت ایران به بازار صادراتی، پذیرش اندونزی به عنوان عضو تازه و درخواست وزیر نفت ایران برای احیای نظام سهمیه بندی از مهمترین موضوعات مطرح در اجلاس روز جمعه اوپک است.

    در اجلاس روز جمعه قرار است اعضای اوپک ضمن بررسی وضعیت بازار، تصمیم های لازم برای مدیریت بازار در سال 2016 را اتخاذ کنند. هم اکنون کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا و ونزوئلا از اعضای اوپک هستند.

    استراتژی بعدی عربستان؛ افزایش قیمت نفت
    به‌گزارش مارکت‌واچ، درحالی که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند ارزانی قیمت نفت همچنان ادامه داشته باشد، اما ممکن است عربستان سعودی به حمایت از افزایش قیمت‌ها نزدیک شده باشد، چرا که هدف اصلی و نهایی عربستان سعودی که همان حفظ سهم خود در بازار بود محقق شده و هم‌اکنون این کشور به دنبال افزایش درآمد نفتی خود است.

    عربستان با حفظ میزان تولید خود در بالاترین سطح ممکن، به‌رغم اشباع بازارهای جهانی از نفت، سهم خود در بازار را حفظ کرد و بدین‌ترتیب، با استراتژی تولید بالا و نفت ارزان توانست تولیدکنندگان پرهزینه نفت در آمریکا نظیر کمپانی شیل را از رقابت خارج و وادار به تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های اکتشافی و استخراجی خود کند.

    حال، عربستان سعودی که با کسری بودجه قابل‌توجهی مواجه است، پس از اطمینان از حفظ سهم خود در بازار نفت، درصدد است تا با بالابردن قیمت‌ها، درآمدهای نفتی خود را نیز افزایش دهد. جنگ‌افروزی در یمن و هزینه‌های ناشی از آن در کنار کاهش قیمت نفت، بودجه این کشور را که 90 درصد آن از درآمدهای نفتی تامین می‌شود، به شدت کاهش داده و این کشور را تا آستانه ورشکستگی پیش برده است. حال باید منتظر ماند و دید که عربستان سعودی در اجلاس فردای اوپک چه استراتژی جدید را مطرح می‌کند. ناگفته نماند که حضور دوباره ایران که در صدد بازپس‌گیری سهم خود در بازار نفتی جهان است، می‌تواند یکی از چالش‌های مهم اجلاس فردای اوپک باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها