عصر خودرو

پالایشگاه‌های هند نفت کشورهای دیگر را جایگزین ایران نمی‌کنند

عصر بازار- پالایشگاه‌های هندی اعلام کردند: هنوز سه کشور اروپایی با تصمیم ترامپ برای خروج از برجام مخالف هستند و آنها تصمیم ترامپ را مایه شرمساری و نگرانی خواندند، بنابراین لزومی ندارد که به دنبال جایگزینی نفت ایران با دیگر کشورها باشیم.

پالایشگاه‌های هند نفت کشورهای دیگر را جایگزین ایران نمی‌کنند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، پالایشگاه‌های هندی اعلام کردند که آنها هیچ عجله‌ای برای جایگزینی نفت ایران ندارند. دلایل آنها این بود که کشورهای غربی همچنان از پیوستن به آمریکا که خود را از توافق هسته‌ای کنار کشیده است، امتناع می‌کنند.

    رئیس‌جمهور آمریکا دو روز پیش اعلام کرد که توافق برجام را قبول ندارد و آمریکا پای خود را از این ماجرا بیرون کشید، اما در این میان رهبرهای کشورهای آلمان،‌ انگلیس و فرانسه که در کنار چین و روسیه جزو امضاکنندگان توافق برجام هستند در بیانیه مشترکی اعلام کردند تصمیم ترامپ مایه شرمساری و نگرانی است و آنها دنبال نجات دوباره برجام هستند.

    شارما، رئیس مالی شرکت نفتی IOC هند اعلام کرد: «ما کاملاً از این تصمیم ترامپ بی‌تأثیر هستیم،‌ اکنون زمان متفاوت‌تر از گذشته است، ما امیدواریم که تأثیر واقعی تحریم‌ها طی 10 تا 15 روز مشخص خواهد شد.»

    IOC بزرگ‌ترین پالایشگاه هند امیدوار است که همچنان خرید 180 هزار بشکه نفت در روز از ایران را در سال 2018 و 2019 ادامه دهد. این میزان نسبت به دوره مالی گذشته تقریباً دو برابر شده است.

    وی همچنین گفت: با توجه به شرایط ویژه‌ اقتصادی که خرید نفت ایران دارد، بسیار سخت خواهد بود که ما نفت دیگری را جایگزین ایران کنیم.

    هند که قراردادهای طولانی‌مدتی را با ایران دارد، اما روابط سیاسی نزدیکی هم با آمریکا دارد و در حال حاضر بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران پس از چین محسوب می‌شود.

    برخی پالایشگاه‌های هندی هستند که به دنبال خرید از ایران هستند. در حال حاضر این کشور جنوب آسیایی مشتری نفت ایران باقی می‌ماند.

    از سوی دیگر پالایشگاه‌های نفت هند قرار شده است که خرید نفت از ایران را با یورو انجام دهند.

    راماشان دران رئیس پالایشگاه‌های دولتی باهارا پترولیوم می‌گوید: مسئله دیگر این است که سه کشور اروپایی هنوز پای این قرارداد برجام هستند و معاملات تأثیر زیادی از عقب‌نشینی برجام نداشته است و حداقل در مدت کوتاهی تأثیر نخواهد داشت.

    راماشان دران گفت: در هر موردی تحریم‌های نفتی اگر اتفاق بیفتد در 6 ماه آینده خواهد افتاد که تا آن موقع پالایشگاه‌های هندی می‌توانند بسیاری از نفت خام موردنیاز خود را خریداری کنند.

    همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است که تحریم‌ها بلافاصله اتفاق نخواهد افتاد و 6 ماه زمان خواهد برد تا مشتریانی که در ایران فعالیت می‌کنند بتوانند مبادلات خود را انجام دهند.

    فورانا، رئیس شرکت نفتی هندوستان اعلام کرد: تا آن زمان پالایشگاه‌ها می‌توانند نفت زیادی را از ایران خریداری کنند.

    وزیر نفت هند تاکنون در مورد خروج آمریکا از برجام اظهارنظری نکرده است اما وزیر امور خارجه این کشور، کشورها را برای رفع مشاجرات برجامی به راه‌حل دیپلماسی فراخواند.

    کره جنوبی هم روز گذشته اعلام کرد که برای خرید نفت ایران تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا از معافیت‌های تحریمی استفاده کند، البته این مسیری است که خیلی از کشورهای دیگر هم پیش خواهند برد.

    برچسب ها