عصر خودرو

ادامه محدودیت واردات برخی کالاها

عصر بازار- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از ادامه ممنوعیت واردات برخی کالاها و افزایش تعرفه واردات برخی دیگر در سال جاری خبر داد و گفت: این امر در راستای حمایت از تولید داخل صورت می‌گیرد.

ادامه محدودیت واردات برخی کالاها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا, رضا رحمانی در ارتباط با سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تنظیم واردات و صادرات اظهار کرد: در این زمینه چند سیاست حاکم  است. اول اینکه در سال جدید قطعا واردات کالاهایی که مشابه آنها در داخل کشور تولید می شود با محدودیت های بیشتری همراه خواهد بود و در برخی موارد این کالاها وارد نمی شوند.

    وی در پاسخ به اینکه آیا مشخص است واردات چند قلم کالایی ممنوع خواهد شد؟ توضیح داد: یک میلیون و 600 هزار قلم کالا مشخص شده که برای آنها حدود 7000 ردیف تعرفه ای داریم. از این میان حدود 5000 ردیف در گذشته هم فعال بوده اما برخی کالاها از قبل هم واردات نداشته‌اند.

    افزایش تعرفه‌ واردات به نفع تولید

    رحمانی ادامه داد: سال گذشته نیز در واردات برخی کالاها محدودیت هایی ایجاد شد که این روند امسال هم تکمیل می شود. برخی کالاها نیز اگرچه ممنوعیت واردات ندارند اما تعرفه‌های آنها افزایش خواهد یافت که این تصمیم به نفع تولید کشور است.

    رحمانی با بیان اینکه برنامه جامعی برای این موارد تدوین شده است، افزود: دراین بخش نیاز به همراهی و همکاری دستگاه‌های مختلف وجود دارد اما به هرحال لیست این کالاها را در اختیار دولت قرار داده ایم. سال گذشته نیز تغییرات حدود 800 ردیف را اعلام کردیم که ممنوعیت واردات برای آنها اعمال شود که بخشی از آنها تصویب و در کتاب مقررات واردات و صادرات لحاظ شد.

    به دنبال تک نرخی شدن دلار تغییراتی در وضعیت واردات و صادرات و حتی تولید کشور ایجاد خواهد شد که انتظار می‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه ریزی های خود این تغییرات را لحاظ کرده باشد.

    پیش از این محمدرضا شریعتمداری با اشاره به روند جایگزینی یورو به جای دلار گفته بود باید تجارت ما به سمت ارزهای مختلف برود. از آنجاکه امروز روابط ما با کشورهای اروپایی رو به گسترش است به طور طبیعی باید روی ارز این کشورها تمرکز بیشتری داشته باشیم. با این وجود سیاست عمومی این است که تجارت تا جایی که مقدور است به ویژه در مورد ارزهای قابل مبادله با ارز کشور مقابل صورت گیرد و  در کشورهایی که حجم مبادلات تجاری بیشتری دارند، تجارت با ارز قابل مبادله یا ارز خود آن کشور ادامه پیدا کند.

    برچسب ها