عصر خودرو

عقب نشینی «آیفکس» پس از صعود سه پله ای

عصر بازار- معاملات دیروز فرابورس ایران درحالی پایان یافت که شاخص کل آن با افت ۶/ ۸ واحدی (۸/ ۰ درصدی) مواجه شد. نماگر این بازار پس از رشد بیش از سه پله‌ای طی سه روز کاری (یکشنبه تا سه‌شنبه)، روز گذشته نزول کرد و در سطح ۱۰۷۰ واحد ایستاد. طی معاملات دیروز حدود ۲۸۶ میلیون برگه بهادار به ارزش ۱۴۷ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس معامله شد.

عقب نشینی «آیفکس» پس از صعود سه پله ای
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این میان، حدود 141 میلیون سهم به ارزش معاملاتی حدود 33 میلیارد تومان در بازارهای اول و دوم داد‌و‌ستد شد تا بیشترین ارزش معاملات در این دو بازار طی 28 روز گذشته رقم بخورد.  در معاملات دیروز فرابورس، نمادهای شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، شرکت آهن و فولاد ارفع، پتروشیمی خراسان، سهامی ذوب‌آهن اصفهان و پالایش نفت شیراز درمجموع با تاثیر منفی 5/ 6 واحدی بر شاخص کل، باعث نزول این نماگر شدند. درمقابل، معاملات مثبت در دو نماد پتروشیمی مارون و سرمایه‌گذاری مس سرچشمه با تاثیر 1/ 2 واحدی بر آیفکس، مانع از ریزش بیشتر این نماگر شدند.   عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز به ترتیب به نام نماد معاملاتی شرکت‌های بازرگانی و تولیدی مرجان‌کار، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، کشتی‌رانی دریای خزر و سرمایه‌گذاری مسکن تهران ثبت شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های سیمان لار سبزوار، شرکت آهن و فولاد ارفع، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا و صنایع بهداشتی ساینا بیشترین کاهش قیمت این روز را به خود دیدند.
    قرمزپوشی اغلب صنایع بازار

    رصد معاملات دیروز صنایع فرابورس نیز حاکی از افت شاخص اغلب صنایع این بازار است. دیروز 20 صنعت از صنایع 24گانه فرابورسی با نزول شاخص مواجه شدند. در مقابل، تنها 3 صنعت رشد شاخص را ثبت کردند. شاخص صنعت اطلاعات و ارتباطات نیز بدون تغییر ماند. در این بین، گروه‌های سرمایه‌گذاری، قند و شکر و رایانه با صعود به ترتیب 5/ 2، 5/ 0 و 4/ 0 درصدی، تنها گروه‌هایی از صنایع بودند که با صعود شاخص مواجه بودند. در مقابل گروه‌های سیمان، خودرو و ساخت قطعات و استخراج زغال‌سنگ با کاهش به‌ترتیب 5/ 8، 2/ 4 و 6/ 3 درصدی زیان‌ده‌ترین صنایع دیروز نام گرفتند.  در معاملات دیروز فرابورس، اغلب نمادهای گروه پتروشیمی قرمزپوش بودند. دیگر گروه‌های بزرگ صنعتی به لحاظ ارزش بازاری، گروه‌های فلزات اساسی و محصولات پالایشی نیز شاهد ریزش قیمت بودند و با کاهش به‌ترتیب 8/ 0 و 2 درصدی شاخص مواجه بودند.  در معاملات دیروز فرابورس، حدود نیمی از جریان نقدینگی بازارهای اول و دوم در دو صنعت فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به‌گردش درآمد. همچنین گروه‌های سرمایه‌گذاری‌ها، فرآورده‌های نفتی و انبوه‌سازی و املاک و مستغلات به‌ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم جدول صنایع فرابورسی با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.
    مروری بر بازار «اخزا» و «تسه»

    معاملات روز گذشته اوراق با درآمد ثابت بدون تغییر خاصی در قیمت پایانی نمادهای این بازار پایان یافت و معاملات در آن با ثبات نسبی دنبال شدند. ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت طی دیروز به رقم 83 میلیارد تومان رسید. برآیند معاملات این بازار از جابه‌جایی حدود 900 هزار ورقه از اوراق مشارکت، اجاره و اوراق خزانه در 683 نوبت معاملاتی به ارزش تقریبی 83 ‌میلیارد تومان حکایت دارد.در این بین ارزش جریان نقدینگی در بازار اوراق خزانه به سطح 30 میلیارد تومان رسید. روز گذشته بازار اسناد اوراق خزانه اسلامی نیز، روند مثبت، اما کم‌نوسانی را طی کرد، به‌گونه‌ای که اکثر نمادهای این گروه رشد زیر یک درصد را در قیمت پایانی خود تجربه کردند. دیروز حدود 377 هزار ورقه اوراق اسناد خزانه اسلامی در 558 نوبت معاملاتی به ارزش حدود 30 میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین میانگین نرخ سود موثر 16مرحله از اسناد خزانه اسلامی، در سطح 8/ 21 درصدی ایستاد.  دیروز همچنین حدود 94 هزار ورقه امتیاز تسهیلات مسکن در 5 هزار نوبت معاملاتی به ارزش حدود 63 میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. طبق بررسی‌ها، دیروز این بازار نیز با رشد نسبی قیمت‌ها مواجه بود و اکثر سررسید‌ها، صعود قیمتی را تجربه کردند.

    برچسب ها