عصر خودرو

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت:

افزایش سرعت حفاری با دانش جدید

عصر بازار- دقایقی پیش پژوهشگاه صنعت نفت با همکاری بخش پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت از گل حفاری بومی ‌شده‌ای که در ساخت آن از مواد شیمیایی و افزایه‌های خاصی استفاده شده است، رونمایی کرد.

افزایش سرعت حفاری با دانش جدید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دقایقی پیش پژوهشگاه صنعت نفت با همکاری بخش پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت از گل حفاری بومی ‌شده‌ای که در ساخت آن از مواد شیمیایی و افزایه‌های خاصی استفاده شده است، رونمایی کرد.

    جعفر توفیقی رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در حاشیه این مراسم رونمایی، اظهار کرد: یکی از زمینه‌های کاری مهم پژوهشگاه صنعت نفت مسائل مرتبط با دانش و فناوری مربوط به حفاری است. در پروژه‌ای که امروز رونمایی می‌شود و طی قراردادی که بین پژوهشگاه صنعت نفت و بخش پژوهشی و فناوری شرکت ملی نفت منعقد شده است، موفق شده‌ایم مواد شیمیایی و افزایه‌های مربوط به گل حفاری را در این طرح سنجش کرده و بسازیم و البته در مقیاس صنعتی آن را نیز کشت کنیم.

    وی افزود: بحث گل حفاری مسئله مهمی در پروژه حفاری است که در این رابطه با مشکلاتی مواجه بودیم، چرا که از نظر هرز روی گل حفاری هزینه زیادی را به صنعت نفت و بخش حفاری آن تحمیل می‌کرد؛ علاوه بر این گل حفاری تأثیر بسیار زیادی در سرعت کار و اقتصاد حفاری ایفا می‌کند.

    رئیس پژوهشگاه صنعت نفت بیان کرد: در این پروژه موفق شدیم مواد شیمیایی با افزایه‌هایی طراحی و گل حفاری مصون اضافه کنیم که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد، یعنی ضمن جلوگیری از هرز روی سرعت حفاری را افزایش داده و منجر به صرفه‌جویی اقتصادی می‌شود.

    توفیقی افزود: در این پروژهشگران صنعت نفت، مدیران پژوهش و فناوری و مدیریت اکتشاف شرایطی را فراهم کردند که این مواد و افزایه‌های در برخی چاه‌های تحت مدیریت اکتشاف تست میدانی شود.

    طالقانی: اتمام خروج میلیاردها ارز از کشور با دستیابی به دانش مربوط به گل حفاری جدید
    طالقانی مدیر بخش پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت با بیان اینکه از سالها قبل استراتژی مدیریت پژوهش بر شرکت ملی نفت، انجام پژوهش برای کاربرد، رفع مشکلات و ایجاد ارزش افزوده برای مسائل مربوط به صنعت نفت است، افزود: یکی از موضوعات پر هزینه در صنعت بالادستی نفت بخش حفاری است که در این بخش گل حفاری باعث خروج سالانه میلیاردها میلیارد ارز از کشور می‌شد.

    وی بیان کرد: از اینرو در تعامل سازنده با پژوهشگاه صنعت نفت در جهت دستیابی به دانش فنی و انتقال فناوری گل حفاری هدفگذاری‌هایی انجام شد.

    مدیر بخش پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت با بیان اینکه فناوری مربوط به گل حفاری با افزایه‌های و مواد شیمیایی طراحی شده بومی سازی شده و در همکاری گسترده با مدیریت اکتشاف در چاه‌های اکتشافی مورد پایلوت قرار گرفته است، افزود: نتیجه تست میدانی بسیار خوب بوده است و این مهم می‌تواند در چهار بخش مختلف اثرگذار باشد.

    طالقانی افزود: ابتدا از نظر اقتصادی به علت بومی سازی آن ضمن توسعه اشتغال و ایجاد تحرک در شرکت‌های دانش بنیان و کمک به حمایت از تولید ملی می‌تواند از نظر فنی از آسیب زدن به سازن و جلوگیری از هرز روی تولید بیشتری را در فرایند‌های تولیدی به دنبال داشته باشد.

    وی با بیان اینکه سرعت حفاری از دیگر مولفه‌های اثرگذاری دستیابی به دانش بومی ساخت این نوع از گل حفاری است، عبور از لایه‌هایی که دارای لرزش کار زیادی هستند باعث از بین رفتن کامل گل حفاری می‌شوند، بنابراین از این حیث در زمینه افزایه‌های تولیدی می‌تواند کمک‌رسان باشد.

    طالقانی افزود: جنبه‌ محیط زیستی این مجموعه از افزایه‌های گل حفاری زیست سازگارند به عبارتی با استفاده از این دانش خسارت زیست محیطی کنترل و آسیب ناشی از عملیات حفاری کاهش می‌یابد.

    وی درباره دیگر همکاری‌های بخش پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت با پژوهشگاه صنعت نفت افزود: در حوزه مدل سازی در بخش رسوبی بزرگترین کار پژوهشی در حوزه خلیج فارس را به انجام رسانده‌ایم، همچنین در حوزه محیط زیست موفق به انجام فناوری نانو شده‌ایم که به زودی از برونداد فناورانه آنها رونمایی خواهیم کرد.

    مدیر بخش پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت درباره گل حفاری جدید گفت: فناوری آن بومی سازی شده است، مواد شیمیایی و مدل‌سازی در مهندسی نفت و مخزن در حال انجام است.

    وی ورود به بازار این مواد و تولید صنعتی آن را گام بعدی دانسته و افزود: همکاران اکتشاف تقاضای استفاده از این گل حفاری را اعلام کردند و چاه‌های آماده بهره‌برداری از این مواد کاندید شده‌اند.

    برچسب ها